No, domaći izvoznici upozoravaju da od ovih loših brojki još više zabrinjava to što Hrvatska ne razvija ekonomiju u smjeru izvoza i jačanja konkurentnosti svojih proizvoda.
Topli kolovoz ohladio je nadu u brži oporavak. Ekonomija se u proljeće stidljivo probila iznad nule no preko ljeta stvari su krenule na nizbrdo. Industrijska proizvodnja je u kolovozu pala za 4,4 posto a izvoz koji je do sada rastao srušio se za čak 18,2 posto. Izvoznici smiruju i kažu da prerađivački sektor za loše ljetne brojke ima opravdane razloge.
'Gdje nam je BiH jedno od ključnih tržišta sa samim ramazanom je znatno pala potrošnja i mi smo u kolovozu imali 50 posto manju prodaju u Bosni', kaže Zvjezdana Blažić, predsjednica Uprave Badela. No šeficu Badela ne brine jednomjesečni pad. Upozorava da Hrvatska ima puno više drugih razloga za zabrinutost nad nacionalnim izvozom.
'Jer se pokazuje da nemamo proizvoda koji su konkurentni da ne radimo kontinuirano na izvoznim tržištima da nismo još uvijek orijentirani ka izvoznim tržištima niti da je cijela ekonomija usmjerena prema izvozu', tvrdi Blažić. Dok Hrvatska nema jasnu izvoznu strategiju dodatne probleme rijetkim tvrtkama koje je imaju stvara nova euro kriza. Silne su milijarde na kocki zbog Grčke a tržište na to reagira usporavanjem.
Za hrvatske izvoznike to znači manje narudžbi iz inozemstva. 'Upravo zbog toga i Hrvatska naravno osjeća te nepovoljne trendove koji su došli izvana i naravno da se odražava i na razinu izvoza i industrijske proizvodnje', ističe Zdeslav Šantić, glavni analitičar Splitske banke. Ipak Šantić ne očekuje da će svijet odsklizati u novu recesiju, već da će globalne stope rasta biti niske. A u Hrvatskoj onda po lošem starom običaju vjerojatno i još niže. Možda baš zbog toga u kampanji o ovom rijetki progovaraju.