POKROVITELJ ADDIKO

Glasno o novcu: Zašto Hrvati i dalje šapuću kad pričaju o financijama?

Iako svi svakodnevno koristimo novac, o njemu rijetko govorimo otvoreno. Zašto? Upravo o toj tabu-temi razgovarali smo s poznatim osobama povodom 9. rođendana Addiko banke, proslavljenog na zabavnom pub kvizu o novcu. U opuštenoj atmosferi gosti su podijelili svoja iskustva, ali i pozvali sve da zaigraju online kviz o financijama, gdje vas čeka mogućnost osvajanja nagrade u iznosu od triju prosječnih hrvatskih plaća. Znanje o novcu nije privilegija – već alat koji svatko od nas treba.

Zvuči nevjerojatno, ali istraživanje Addiko banke pokazuje da je novac i dalje tabu-tema u hrvatskom društvu. Iako živimo u digitalnom vremenu, u kojem informacije nikada nisu bile dostupnije, kada je riječ o vlastitim financijama – mnogi radije šute.

"Odmalena razvijamo stav da novac nije bitan i da ne donosi sreću. A kad odrasteš, shvatiš da je sve vezano za novac. Tema nosi sram i zavist", kaže Petra Bašić Jantolić , direktorica Razvoja poslovanja s klijentima iz Addiko banke.

Petra Bašić Jantolić , direktorica Razvoja poslovanja s klijentima iz Addiko banke Foto:Nova Studio/Karlo Klasić

Šokantne brojke: Više pričamo o seksu nego o novcu

Prema istraživanju, 71 % građana smatra novac tabu-temom, a čak 61 % vjeruje da bi donosilo bolje odluke kada bi više razgovaralo o novcu.

"Više se priča o seksu nego o novcu. To mi je fascinantno", komentira radijski voditelj Daniel Bilić. "I dalje je tako, pogotovo kad su financijski problemi u pitanju."

Glasno o novcu Foto:Nova Studio/Karlo Klasić

Financijska nepismenost – obrazovni sustav šuti

Nedostatak razgovora o novcu usko je povezan s manjkom financijske edukacije. Škole još uvijek ne nude sustavnu poduku o financijama, što ostavlja mlade nespremnima za stvarni svijet.

"Mi jednostavno nismo obrazovani o novcu. Ja ne znam ništa o novcu. Inflaciju mi ne možeš objasnit da sjedimo 30 sati. Čak i u mom poslu tabu je pitat: 'Koliko da naplatim ovo?' Jer se nekako bojiš da ćeš ispast ili pohlepan ili da ćeš sam sebe podcijeniti, pa time rušit kolegama cijenu", priznaje glumac Filip Riđički.

Parovi u financijskoj tišini

Tabu-tema ne prestaje ni u privatnim odnosima. Istraživanje je pokazalo da 50 % parova nikada nije razgovaralo o financijama prije braka, dok 38 % ljudi ne zna financijsku situaciju svog partnera.

Zašto je važno pričati glasno o novcu?

• Razbijamo tabue
• Donosimo bolje financijske odluke
• Učimo jedni od drugih
• Stvaramo zdraviji odnos prema novcu
• Gradimo financijsku otpornost

Štednja kao prvi korak: 10 % mjesečnih prihoda sa strane

Čuli smo i konkretne savjete kako pametno upravljati novcem.

"Ako si u mogućnosti, 10 % mjesečnih prihoda stavi sa strane i ponašaj se kao da ih nemaš", savjetuje radijski voditelj i tiktoker Jan Mihaljević.

"Taj krizni fond mi je više puta spasio stvar. Ali ne mislim da sam financijski stručnjak".

Promjena počinje razgovorom

Promjena mindseta nije laka, ali je moguća. I počinje – razgovorom.

"Moj krug ljudi se promijenio. Sad pričamo o novcu – koliko zarađujemo, koliko trošimo. Nije novac najvažniji, ali utječe na svaki aspekt života", kaže influencer Dario Marčac, osnivač agencije Crew.

Znanje o novcu je moć

Direktor agencije Bruketa&Žinić&Grey, Davor Bruketa, naglašava važnost otvorenosti.

"Vrijeme je da pričamo o svojim financijama. Tako učimo, dobijemo korisne savjete i uspoređujemo se. Jer ako šutimo – ne napredujemo."

Davor Bruketa, Bruketa&Žinić&Grey Foto:Nova Studio/Karlo Klasić

Prema Bruketi, dizajn i kreativnost itekako mogu otključati važnu i često tešku temu poput novca. "Mnoge institucije u Hrvatskoj nastoje podići financijsku pismenost, što je izuzetno važno za društvo, ali Addiko banka pristupa tome na drugačiji način. Kviz koji su osmislili odličan je primjer takvog pristupa, a dostupan je i online, što omogućuje zabavno i pristupačno podizanje svijesti o novcu. Hrvatska nije prva zemlja koja pokušava povećati financijsku pismenost, ali Addiko to radi kreativno i efektivno."

Addiko pokrenuo kampanju "Glasno o novcu"

Kako bi potaknula građane na otvoreniji razgovor o financijama, Addiko banka pokrenula je kampanju "Glasno o novcu". Cilj je jasan – podići broj onih koji redovito razgovaraju o novcu sa sadašnjih 36 % na 56 % do 2028. godine.

Glasno o novcu Foto:Nova Studio/Karlo Klasić

"Želimo biti dobar sugovornik društvu. Otvoriti prostor za priču o novcu bez srama i osuđivanja", poručuje Petra Bašić Jantolić.

Interaktivni online kviz: Osvoji krizni fond!

Kao dio kampanje, Addiko je pokrenuo online kviz koji građanima nudi priliku da osvježe znanje o financijama – i osvoje tri prosječne plaće, idealne za krizni fond.

Glasno o novcu Foto:Nova Studio/Karlo Klasić

Kviz je otvoren do kraja kolovoza i potpuno besplatan za sudjelovanje.

Saznaj više i sudjeluj u kvizu ovdje.

Sadržaj je napravljen u produkciji Nova Studija, native tima Nove TV, u suradnji s partnerom Addiko po najvišim profesionalnim standardima.