U digitalno zrelim školama nastavnici koriste tehnologiju kako bi unaprijedili nastavu, razvijaju vlastite digitalne sadržaje te pružaju podršku samostalnom učenju i razvoju kritičkih vještina kod učenika, koji su u središtu nastavnog procesa. Učenici tako aktivno sudjeluju u nastavi s povećanom motivacijom za učenje i nastavak školovanja te samim time postaju i konkurentniji na tržištu rada.
Sve to omogućuje projekt e-Škole, koji nastavnicima omogućava suvremenu opremu i e-usluge za rad, alate i resurse za primjenu suvremenih metoda poučavanja, edukacije za razvoj digitalnih kompetencija, a učenici dobivaju kvalitetnu mrežu u školama, opremu za korištenje u nastavi, digitalne sadržaje za učenje, razvoj digitalnih kompetencija i vještina za osobni razvoj te pripremu za studij i tržište rada.
Edukacija kao temelj za korištenje tehnologije u nastavi
Ofelija Dragojević, ravnateljica Srednje škole Vela Luka, kaže kako su edukacije najveće bogatstvo projekta e-Škole.
"Najslikovitije bih to mogla ilustrirati na primjeru nastavnice koja se bojala uključiti televizor u učionici, a danas samostalno izrađuje i dijeli digitalne obrazovne sadržaje. Druga je pak nastavnica rekla da joj je žao što odlazi u mirovinu nakon što je vidjela kakve nam alate za rad budućnost nosi. U našoj školi nije bilo nikakvog otpora uvođenju novih tehnologija. U potpunosti smo se saživjeli s njima pa tako kod nas nema ni zabrane mobitela na nastavi jer smo uz veliku angažiranost nastavnika uspjeli osigurati da ih učenici koriste samo za edukaciju", istaknula je Dragojević, ravnateljica male srednje škole sa svega 100 učenika i 27 nastavnika koja je zahvaljujući sudjelovanju u pilot-projektu imala korak prednosti pred većim školama.
"Dobili smo interaktivnu učionicu, pametne ekrane, prijenosna računala… No puno više od infrastrukture značila nam je edukacija, bez koje bi dobivena oprema samo skupljala prašinu. S obzirom na udaljenost naše škole od sjedišta Dubrovačko-neretvanske županije, ali i ostalih većih gradova, svaki odlazak na edukaciju ranije nam je predstavljao financijski problem. Projekt e-Škole doveo je predavače u našu školu pa smo prvi put dobili priliku na licu mjesta usvajati nova znanja i postavljati konkretna pitanja. Edukacije su najveće bogatstvo ovog projekta", priznaje ravnateljica Ofelija Dragojević.
Sustavno i redovito korištenje najmodernije tehnologije u učenju i poučavanju, adekvatna infrastruktura i računalna oprema u svim školama u Hrvatskoj, brojne razvijene e-usluge za nastavne i poslovne procese, kao i niz edukacija za razvoj digitalnih kompetencija školskih djelatnika – samo su neke od prednosti koje donosi CARNET-ov program e-Škole.
IT podrška školama kao da su privatne kompanije
Domagoj Pšeničnjak, ravnatelj Srednje škole Antun Matijašević Karamaneo na Visu, kaže kako svaki dan uviđa inovativne načine na koje nastavnici i učenici koriste logistiku i infrastrukturu koju im je CARNET stavio na raspolaganje.
"Kao osoba koja je dobar dio radnog vijeka provela u privatnom sektoru, u menadžmentu multinacionalne kompanije, mogu potvrditi da se učinkovitost i kvaliteta podrške koju kao škola dobivamo u IT segmentu mogu usporediti s učinkovitošću privatnih kompanija. U pilot-projektu imali smo online tečajeve i zadatke, a najveći dio odradili su nastavnici STEM područja. Fokus je bio na privikavanju nastavnog kadra na tranziciju ka uvođenju inovacija. Prvotne aktivnosti bile su vezane za rješavanje zadataka online, a kasnije je počela sve veća inkorporacija alata u nastavi. Danas svi nastavnici koriste alate poput online kvizova ili MS Teamsa. Rezultati su nakon nekoliko godina iznimni. Oglasnu ploču u školi imamo isključivo kao kanal u Teamsima, a jednostavnije sjednice Nastavnog vijeća provode se online", rekao je ravnatelj Domagoj Pščeničnjak i istaknuo da nakon CARNET-ova programa e-Škole kao škola brže reagiraju, spremniji su na promjene i primjenu novih scenarija poučavanja.
"Nastavnici imaju širi spektar mogućih načina da znanje i sposobnosti prenose učenicima. Prepoznali smo IT revoluciju kao sredstvo za postizanje ciljeva i ishoda učenja", dodao je Pšeničnjak.
Digitalizacija za unaprjeđenje nastave
Kako bi škole povećale razinu digitalne zrelosti, ključna je uloga ravnatelja, učitelja i nastavnika te drugih djelatnika koji su spremni za korištenje novih tehnologija i pristupa poučavanju.
e-Škole su odličan primjer cjelovitog i sveobuhvatnog projekta u kojemu se, uz uvođenje tehnologije u škole, pružaju i digitalni sadržaji te podrška i edukacija nastavnika i učitelja. Kroz projekt e-Škole brojni nastavnici, učenici i škole dobili su benefite koji im pomažu u radu, a neki od njih su:
• digitalno je opremljena 1321 osnovna i srednja škola
• više od 53.000 nastavnika i nastavnica dobilo je prijenosna računala
• sve škole dobile su brzi internet
• mrežnom infrastrukturom opremljeno je više od 2400 lokacija škola u RH (1661 lokacija velikih škola te 765 malih, područnih škola).
Za škole te brojke znače da učitelji, nastavnici i ravnatelji na raspolaganju imaju različite e-usluge za unaprjeđenje nastave i povećanje kvalitete poslovanja škola, ali i brojne digitalne sadržaje pomoću kojih učenje i poučavanje postaje lakše i zanimljivije. Usto, djelatnici škola imaju priliku razvijati svoje digitalne vještine organiziranim edukacijama te kontinuiranom stručnom i savjetodavnom podrškom.
Digitalizacija obuhvaća računalnu opremu i digitalni obrazovni sadržaj, bežični internet u cijeloj školi te obrazovanje i podršku nastavnicima u provedbi e-nastave. Projektom e-Škole stavlja se naglasak na modele razvoja digitalnih obrazovnih sadržaja, kao i na sam razvoj sadržaja, koji će nastavnicima omogućiti da iskoriste sve prednosti koje im pruža informatizacija za učinkovitije postizanje ishoda učenja kod svakog učenika.
Sadržaj je napravljen u produkciji Nova Studija, native tima Nove TV, u suradnji s partnerom CARNET po najvišim profesionalnim standardima.