Započeti druženje na testu s novom, četvrtom generacijom Priusa natjeralo nas je na prisjećanje kako je to izgledalo desetak godina prije, kada je druga generacija sad već legendarnog hibridnog modela tek tražila mjesto pod suncem. Biti drugačiji I odstupati od mase nije nikada bilo jednostavno, a u svijetu automobila s tim problemom se susreo baš Prius. Baš zato smo odlučili upoznati novog Priusa sa svojim starijim bratom, danas omiljenim automobilom onih malo više ‘’zeleno’’ nastrojenih.
Prius je kroz sve svoje generacije oduvijek izazivao mnoge komentare na osnovu svog izgleda i linija koje, ruku na srce, nikad neće zaslužiti dizajnerske nagrade kojim će postati besmrtan.
No, zasigurno će velikim slovima ostati upisan kao automobil koji je kao prvi, krupnim koracima zakoračio u svijet hibridnih automobila i općenito alternativnih pogona. Toyotin model pojavio se tek s drugom generacijom u Europi početkom 2004. godine, te je do 2009. prodan u više od milijun primjeraka. Možemo reći kako je to model koji je Japancima dao potvrdu, nakon teškog razdoblja kako su na dobrom putu.
Ne čudi nas stoga što mnogi detalji i na novom, testiranom modelu Priusa imaju mnogo poveznica sa starijim bratom. Koncepcijski su vrlo slični modeli, načinom rada također, samo što je tehnologija (elektromotori, baterija) zabilježila znatan napredak kroz iduće desetljeće.
Prius druge generacije posjeduje 28 nikal-metal (NiMH) hidridnih baterija spojenih u jednu cjelinu, mase 39 kg, koje brinu za opskrbu radnog napona elektromotora od 500 V. Time se postiže bolja radna karakteristika i učinkovitost električnog pogona.
Testirana nova četvrta generacija također je zadržala NiMH baterije, ali su one postale još lakše i učinkovitije. Kupnjom novog Priusa također se dobiva garancija od 10 godina na bateriju. Njihov elektromotor postaje još snažnijim (53kW), u praksi se to najbolje vidi s vožnjom do 80 km/h na struju. Njegov stariji brat takve brzine s elektromotorom ne može dohvatiti, pa svojim vozačima ponudi vožnju do 40 km/h na struju. Zanimljivo, ukupna snaga novog modela od 122 KS manja je za 14 KS nego u njegovog prethodnika.
Ipak, racionalni Japanci su dobili jasnu računicu koja značila još manje brojke u pogledu potrošnje, a koja je kod nas na testu iznosila 3,9 litre. Dok je u slučaju sa starijim Priusom, ona nešto veća i u gradu se vrti između 5,5 i 6 litara kako nam je rekao njegov vlasnik. U pogledu vožnje također su vrlo slični iz jednog aspekta, kod oba modela se osjeti prisutnost baterija. No, naš testirani primjerak taj osjećaj je očekivano bolje skrivao, a posebno nas je iznenadila razina udobnosti koju Priusi nude.
Stvarno onda ne čudi kada ga u sve većem broju viđamo u taksi službi. Još jedan element koji može veseliti sve one koji posjeduju ili planiraju kupiti ovaj automobil je njegova prostranost. Razina komocije starijeg modela tek neznatno zaostaje za našom testiranom.
Vozljivosti se ne može ništa previše prigovoriti, ali smirujući osjećaj i lakoća uporabe koji hibridi donose istaknuli bi kao njihov možda i najveći plus. Naglasili bi samo tek potrebnu prilagodbu u vožnji na kočnicu, koja je kada su hibridi u pitanju obično nešto mekša, pa na početku izaziva mali osjećaj nesigurnosti kod vozača.
Izgled unutrašnjosti kao I vanjski izgled odskače od standarda, no s prvim sjedanjem u novi model zapravo odmah usvajate njegovu različitost. U oko upada ručica mjenjača koja podsjeća na one iz novih niskopodnih tramvaja ZET-a, dok je središnji zaslon Touch 2 osjetljiv na dodir već poznat iz drugih Toyotinih modela.
Testirani primjerak imao je i head-up display, putem kojeg dobivate sve važnije informacije. Nije ostao uskraćen za sigurnosne tehnologije, koje zapravo I volimo vidjeti u novim automobilima – sustav predviđanja sudara s detekcijom pješaka, nadzor mrtvog kuta…
Ništa drugačiji nije ni ona unutrašnjost iz 2004., koncepcijski je sve slično posloženo, ali današnji trendovi ipak drugu generaciju čine zastarjelom. No, ako je suditi prema ovome i svim ostalim starijim Priusima, kvaliteta I dugovječnost novog modela neće biti ni najmanje upitna. Na listi jednog od najpouzdanijih Toyotinih modela stoji upravo ovaj hibridni model.
Koliko su omiljeni modeli govori pogled I prema oglasnicima, tek par dostupnih modela Priusa najbolje govori koliko su vlasnici zadovoljni ovim modelom. Teza i komentari kako su budućnost automobila, ne električni, već izričito hibridni i plug-in modeli pokazuje se sasvim točnom. Novi Prius nije skup, uz toliku razinu tehnologije cijena od 240.000 kuna čini se opravdanom, a ne zaboravite da se opet počelo pričati o poticajima.
Toyota Prius 1.8 VVT-i Hybrid
Motor Četiri cilindra, benzinski Snaga (72 kW) + E-Motor (53 kW) Obujam 1798 cm3 Kombinirana snaga 90 kW (122 PS) pri 5.200 o/min • Ukupni moment 142 Nm (benzinski) + 163 Nm (elektromotor) Najveća brzina 180 km/h • Ubrzanje 0–100 km/h 10,6 s Pogon prednji/CVT bez-stupanjski • Spremnik goriva 43 l Dimenzije D/Š/V 4540/1760/1470 mm Prtljažnik 501–1633 l Masa vozila 1375 kg Potrošnja 3,0 l Super/100 km Emisije CO2 70 g/km Cijena od 201.000 kuna
Toyota Prius II 1.5 WT-i Hybrid
Motor Četiri cilindra, benzinski Snaga (56 kW) + E-Motor (33 kW) Obujam 1497 cm3 Kombinirana snaga 56 kW (76 KS) pri 5.000 o/min • Ukupni moment 111 Nm (benzinski) + 350 Nm(0-1.200 o/min, elektromotor) Najveća brzina 171 km/h • Ubrzanje 0–100 km/h 10,9 s Pogon prednji/CVT bez-stupanjski • Spremnik goriva 45 l Dimenzije D/Š/V 4450/1725/1490 mm Prtljažnik 408 l Masa vozila 1300 kg Potrošnja 4,2 l Super/100 km Emisije CO2 77 g/km Cijena 178.000 kuna (2004.), od 45.000 kuna (rabljeni)