KLASIK

Toliko dobar da ga rade ponovno – Fiat 124 Sport Spider

Svjetla reflektora sada su na reinkarniranom Spideru, a mi smo u to ime pronašli zacijelo najstariji domaći original i provezli se zagrebačkom nedjeljom spuštenog krova

Ponajveća automobilska priča ovih je dana povratak Fiata u svijet otvorenih sportskih automobila s pogonom straga, modelom 124 Spider koji nasljeđuje ime, osnovne vizualne karakteristike sjajnog prethodnika, od 1966. do 1985. proizvedenog u čak 178.439 primjeraka. S obzirom na brojnost, atraktivnost i relativnu cjenovnu dostupnost, ne iznenađuje što se pokoji nađe i kod nas.

Za potrebe snimanja pozvali smo dva zagrebačka primjerka, vrlo rani crveni model prve serije, proizveden 1967., te jedan od zadnjih, srebrni model iz 1985. Premda je mlađi brat lijepo i atraktivno uređen, bez ružnih prevelikih branika koji zbog američkih sigurnosnih propisa nagrđuju sve primjerke proizvedene nakon 1975., fokus je danas ipak na crvenom modelu s vrlo ranim brojem šasije 4504. 124 Spider predstavljen je u studenom 1966. i proizvodnja je počela otprilike u isto vrijeme, no primjerci tog godišta vrlo su rijetki, tako da je ovo vrlo vjerojatno najstariji u Hrvatskoj.

Kod današnjeg je vlasnika već skoro desetak godina, koristi ga samo po lijepom vremenu, za nekoliko relija oldtimera i drugih prigoda godišnje. Jedna takvo dogodilo se 2015., kada smo naš model vozili na upoznavanje s velikim, nedavno preminulim Tomom Tjaardom, čovjekom koji je na bazi ranijeg koncepta Chevrolet Corvette Rondine, dizajnirao ovaj klasik. Potpisi na karoseriji i komandnoj ploči neće se svidjeti svakome, no dio su individualnosti, baš poput naplataka s limuzinske inačice modela 124, srebrne zaštitne folije na vratima ili retrovizora premještenih na mjesto gdje vozač viši od 1,80 m može nešto i vidjeti u njima.

Usprkos vjetru imam široki osmijeh na licu, izazvan pogledom na klasični kokpit, agresivnim zvukom legendarnog Lampredijevog motora i onim užitkom kakav je moguće doživjeti samo u starim sportskim automobilima, po mogućnosti proizvedenima kod naših prekomorskih susjeda.

Čak i u tom svijetu, 124 ima posebno mjesto: mnogi smatraju kako u vožnji pruža više zadovoljstva od tadašnjih glavnih tržišnih konkurenata Alfa Romeo Spidera, MGB-a ili Triumpha TR6, premda ga skromnost imena proizvođača drži iza njih na tablicama vrijednosti.

Usto, čitava obitelj 124 možda je najbolje skrivena velika priča automobilske povijesti: ponajviše zahvaljujući nastavku života u Rusiji kroz Ladu, ovo je zapravo iza originalne VW Bube najprodavaniji automobil u povijesti. Kao i još pristupačniji coupe, Spider je rađen na kraćem međuosovinskom razmaku, no dio mehaničkih dijelova Lade ipak odgovara – dovoljno da odbije snobove, a pravim znalcima omogući lakše održavanje.

Ovi najraniji primjerci, takozvana AS serija, imali su na papiru slabašan motor od 90 KS, no u praksi više nego dovoljan za iznimno živahnu vožnju otvorenog automobila koji prazan teži manje od tone. Zapremina motora i snaga progresivno će rasti, sve dok ih američki propisi o zaštiti okoliša ne zaguše, a kulminacija je razvoja rijetki Abarth Rally (1973. – 1975.), koji je dominirao europskom reli-scenom u svoje vrijeme.

Zanimljiv je i Volumex (1984. – 1985.) sa 135 KS i volumetričkim punjačem, najsnažnija serijska inačica Spidera. Teoretski bi se, dakako, unutra mogao ugraditi i motor jače specifikacije, poput onoga iz Delte Integrale, no pravo je pitanje zašto.

Već i s ovim osnovnim motorom vrlo ga je lijepo voziti, a mjenjač s pet brzina i diskovi na sva četiri kotača zaslužni su za, usprkos krutoj osovini straga, vrlo moderan vozački osjećaj, odnosno za potpunu podesnost zahtjevima suvremenog prometa. Uz ostavljanje dojma za kakav su danas potrebni mnogo skuplji i razvikaniji strojevi – dok premještamo automobil po Gornjem gradu za potrebe snimanja gotovo da nema prolaznika koji ne zastaje i s divljenjem gleda automobil.

Bude li nasljednik upola dobar poput originala, nema šanse da propadne na tržištu. Jedino čega se plašim jest da će, u slučaju uspjeha novog Spidera, starima dramatično porasti cijena. Abarth Rally je odavno nedostupan smrtnicima, pravi maloserijski kolekcionarski automobil, obični modeli daju se nabaviti za desetak do petnaestak tisuća eura, no cijene rastu. 

Povezane teme