Cilj proizvođača automobila u današnjim je vremenima ponuditi kupcima vozilo koje će obuhvatiti vrline barem nekoliko klasa automobila. Primjerice, maleni SUV-ovi će se gabaritima odlično uklopiti u gradsku sredinu,pomoću pogona na sve kotače proći manje zahtjevnim terenima pored asfalta, a uz kožnata sjedala, ambijentalnu rasvjetu i kvalitetan audio sustav pružiti osjećaj vožnje u luksuznom modelu.
Međutim, što je s onima koji žele sportski 'allrounder', a Audi RS6 je iznad njihovog budžeta? Imamo rješenje – Seat Leon ST Cupra 300.
Krenimo redom, Leon je Seatov predstavnik C segmenta, dok oznaka ST označava Sports Tourer što u terminologiji španjolske marke znači karavan.
Drugim riječima, ovdje se radi o automobilu malo većem od 4,5 m, koji dolazi s i više nego dovoljnim prtljažnikom od 587 litara. Brojka 300 predstavlja broj konjskih snaga, a riječ Cupra ćemo slobodno prevesti kao mnogo, mnogo, mnogo zabave.
Samozatajnost je jedna od glavnih odlika ovoga automobila, što će cijeniti oni koji ne žele na sva zvona proširiti da imaju pravi vozački stroj ispred kuće. Sprijeda se najsnažnija verzija Leona ni po čemu ne razlikuje od primjerice FR verzije, osim po decentnoj znački na masci, štoviše neiskusno oko bi moglo reći da se radi i o Ibizi. S boka su elementi sportskog automobila puno istaknutiji – nemoguće je ne primijetiti 19'' naplatke i samoventilirajuće kočione diskove sprijeda s crvenim čeljustima na kojima piše Cupra. A sve završava na stražnjem kraju s dvije velike ispušne cijevi.
U unutrašnjosti pristup je jednak. Oznake Cupre nalaze se na dnu upravljača i na ploči s instrumentima, a jedino što otkriva narav automobila su sjedala od Alcantare i sjajne kože s istaknutim potpornjima za leđa i noge, odnosno sportske papučice. Desno od kožnatog upravljača smjestio se zaslon osjetljiv na dodir, čije je korištenje lagano i ugodno. Za zahtjevnije dolazi i s Android Autom te Apple CarPlayom koji će spajanjem mobitela preko USB priključka sinkronizirati pametni telefon sa informacijsko-zabavnim sustavom u automobilu.
Cjelokupni dojam je pozitivan, no od mana moramo istaknuti plastiku središnjeg mosta koja izgleda jeftino.
Pritiskom na veliku tipku pored ručice mjenjača pali se motor, što neće biti moguće učiniti čak ni ako je ključ nekoliko centimetara izvan automobila. Najljući Seatov model trenutno u ponudi ispod poklopca motora krije 2,0-litreni TSI s 300 KS i 380 Nm, koji jednake performanse proizvodi i u Golfu R. Za mijenjanje brzina zaslužan je 6-stupanjski DSG, a ako se odabere ST izvedba, 4Drive sustav po potrebi šalje snagu na sva četiri kotača.
Moguće je izabrati između tri načina rada automobila. Comfort je početni koji sve dijelove Cupre drži na što udobnijoj mogućoj razini, pa je time i motor 'prigušen' te mjenjač razmišlja štedljivo. Ujedno je i zvuk koji dopire iz ispušnog sustava slabiji. Prebacivanjem u Sport način rada narav automobila dobiva drugu dimenziju, na raspolaganje se pušta sva dostupna snaga, ovjes se ukrućuje, upravljač postaje oštriji i mjenjač drži okretaje spremne na munjevito ubrzanje.
Posljednji način rada ima simbolični naziv Cupra i osim što donosi najbolje što ovaj automobil može ponuditi, popušta strogoću ESP sustava, što znači da kada 'isprovocirate' ovjes sustav će do jedne granice dopustiti gubitak trakcije. Za iskusnog vozača vrlo pozitivna stavka.
U svakodnevnoj vožnji najsnažniji Leon ne odaje dojam sportskog automobila. Udoban je, upravljač je u Comfort načinu rada i pri nižim brzinama dovoljno tup (za naše pojmove i pretup) za vožnju urbanim sredinama, a najviše će oduševiti praktičnost i prostranost, kojom se u unutrašnjost može bez problema smjestiti pet odraslih osoba. Već spomenuti prtljažnik s lakoćom će se pobrinuti za svu prtljagu.
S druge strane, kada se prijatelji iskrcaju i prebaci u Sport ili Cupra 'mode', vožnja po zavojitim cestama pruža nezaboravne trenutke. Puni moment dostupan od samo 1.800 okretaja pa sve do preko 5.000 lijepi za sjedalo svakim novim pritiskom na gas, dok je prebacivanje brzina iznad 6.000 o/min nagrađeno prodornim pucnjem iz ispuha. Slušanja pucketanja pri 'downshiftu' nismo se mogli zasititi.
Mijenjanje brzina može se u potpunosti prepustiti 6-stupanjskom DSG-u, no za pravu sportsku vožnju preporučamo korištenje pedalica smještenih iza upravljača, koje svoj posao obavljaju na zadovoljavajućoj razini, usprkos tome što bi trebale biti veće.
Za one koji često koriste autocestu, valja napomenuti kako je mjenjač podešen sportski te da je vožnja na 130 km/h poprilično bučna. Sedma brzina ne bi bila na odmet.
Ovime smo stigli do dvije najnezahvalnije stvari kada je u pitanju Cupra 300. Prvo je svakako potrošnja koja se u gradu tijekom normalnog režima rada kretala oko 11 litara. Odlaskom na otvorenu cestu uspjeli smo držati prosjek od 7 litara, a na autocesti se ovisno o brzini može očekivati između 8 i 9 l. Ozbiljna sportska vožnja ''popit će'' i preko 16 l.
Drugi minus, koji najviše možemo pripisati nerealnim trošarinama, je cijena. Iako početni model stoji nešto više od 330.000 kuna, što nije malo, testni s posebnom metalik bojom, velikim središnjim zaslonom i panoramskim krovom traži 402.923 kune. Zavirimo li na susjedna tržišta, isti model dobiva se i do 200.000 kuna manje.
Velika šteta za španjolsku marku na našem tržištu koja, usuđujemo se reći, u ovom trenutku ima najbolji sveobuhvatni sportski automobil u ovom segmentu.
Seat Leon ST Cupra 300
Motor Četverocilindarski, turbo * Obujam 1.984 cm³ * Snaga 221 kW (300 KS) pri 5.500 o/min * Najveći okretni moment 380 Nm pri 1.800 o/min * Najveća brzina 250 km/h * 0 – 100 km/h 4,9 s * Pogon na sve kotače * Mjenjač 6-stupanjski, DSG (automatski) * Spremnik 50 l * D/Š/V 4.548 / 1.816 / 1.439 mm * Prtljažnik 587 l * Težina praznog vozila 1.545 kg * Potrošnja 7,7 l/100 km * Emisija CO2 164 g/km * Cijena 402.923 kune (testirani model)