Tesla Roadster

Jurilica koju možete puniti kod kuće na utičnicu

Slika nije dostupna
Ovaj automobil jednostavno ne proizvodi zvuk. Barem ne onakav na kakav smo navikli. Nema zvuka motora, već samo zvuk otpora zraka i kotrljanja guma. Kako? Pomoću struje, za što je zaslužan Tesla.

Nikola Tesla, jedan od najvećih znanstvenika svih vremena, 'strujni genijalac', kako su ga zvali, s ovim automobilom, u biti, nema nikakve veze. Fizički nikakve, ali idejno - vrlo velike.
I upravo je zato skupina svojevrsnih genijalaca modernog doba, svoj projekt prvog pravog elektro automobila nazvala njegovim imenom. Riječ je o Amerikancima koji su svoje poslovno umijeće kapitalizirali raznim projektima, poput sve prisutnog internetskog plaćanja Pay-Pal, da bi 2003. osnovali kompaniju Tesla Motors. Glavni je cilj bio prilično visoko postavljen – prvi potpuno iskoristivi sportski automobil na struju. Nimalo lak zadatak.

Automobil se trebao pojaviti 2007. godine ali su se pojavili problemi s jedinstvenim mjenjačem s dvije brzine. Na kraju se odustalo od ovog koncepta i u Teslinoj je tvornici napravljen nov jedno-brzinski mjenjač. U periodu dok su u Tesli razvijali mjenjač, baterije i elektro motor, izrada samog okvira i karoserije automobila prepuštena je stručnjacima britanskog Lotusa. To se, kasnije ćete vidjeti, pokazalo kao dobitna kombinacija.

Elektro-motor od 250 konja

Vratimo se elektro-motoru, srcu Teslinog Roadstera. Isporučuje ekvivalent od 250 konja, hladi se zrakom, ali, najvažnije, tu je 375 Nm okretnog momenta dostupnog od nule. Da, nismo pogriješili. Stojite, date gas i automobil poleti puno snagom. I tako je sve do nevjerojatnih 14.000 okretaja u minuti. U praksi to znači kako Tesla Roadster od 0-100 km/h ubrzava za manje od 4 sekunde dok je najveća brzina limitirana na 200 km/h. Dakle, u ubrzanju je tihi Roadster dostojan suparnik super-glasnim Porscheima ili Ferrarijima. Zvuči čudno, zar ne.

Motor napajaju litij-ionske baterije, njih čak 6831, što je ekvivalent od oko 7000 baterija za mobilne telefone. Zauzimaju prostor iza putnika, i njihov je najveći problem što su velike. No, zato ta veličina jamči vrhunsku iskoristivost - 365 kilometara moguće je prevaliti do novog punjenja koje se obavlja kod kuće, pomoću klasične strujne utičnice. No sigurno onda treba puno struje, pomislili ste. Uzmite u obzir cijenu struje i cijenu benzina i sve će vam biti jasno. Tesla za jedno punjenje potroši struje kao jedan hladnjak. Trošak korištenja tako iznosi svega 2 centa na jednu milju.

Cijena 118 tisuća eura

U Americi je već razgrabljeno prvih 600 primjeraka, a idućih 400 se tek treba isporučiti. U Europu ovih dana stiže prvi kontigent od 250 primjeraka, a prodavati će se po cijeni od 118 tisuća eura. Da, nije malo, a još treba i računati s troškom od 13 tisuća eura za nove baterije, ali tek nakon 160.000 kilometara. I upravo je to – kvaliteta, odnosno postojanost baterija, ovdje najveći problem, tvrde kritičari. Oni ističu kako tek treba vidjeti da li će se baterije ponašati kako treba i nakon 30 ili 40 tisuća kilometara ili će početi otkazivati. Slično kao kod baterije mobitela – napunite ju do kraja, no dotrajala baterija već nakon jednog poziva počne pokazivati znakove ispražnjenosti.

40 tisuća eura za elektro-limuzinu

Tesla tvrdi kako je koncept prošao dovoljno testova i kako nema govora o takvim problemima. Toliko su uvjereni u svoj koncept da su nedavno predstavili još jedan elektro automobil. Model S je koncepcijski potpuno različit od Roadstera, još je u fazi prototipa, a na tržište stiže za dvije godine. Klasična je to limuzina, s prostorom za čak 7 putnika. Glavni dizajner, Franz von Holzhausen, napravio je odličan posao, a inženjeri ističu kako će Model S do stotke ubrzavati za manje od šest sekundi. Uz to, ovdje će se primijeniti i novi Quick Charge sistem punjenja s kojim će se baterije napuniti za samo 45 minuta. Dakle, vozite obitelj na more do Dubrovnika, stanete kako biste objedovali i za to vrijeme napunite svoju elektro-limuzinu. Dok drugi toče skupo gorivo i gledaju kako se vrte omražene brojke… Cijena u Americi iznositi će 49.900 dolara, odnosno oko 40 tisuća eura. Prava bagatela u odnosu na Roadster što su i prepoznali ekološki osviješteni Amerikanci, naručivši u tjedan dana više od 500 primjeraka.

E sad, kao i Roadster i Model S će biti potpuno tih. I tu bi mogao biti problem. Jer automobile već desetljećima percipiramo kao objekte koji proizvode buku, čujemo ih i klonimo ih se, kao pješaci ili kao vozači. Mijenjati ćemo navike, nema druge jer su Tesla automobili zaista revolucionarni i, stoga, očekujte više ovakvih automobila na struju. S blagoslovom Nikole Tesle, naravno.

 

Povezane teme