Napravili su to na razvoju razvoju novih rješenja koja bi trebala olakšati život posadama teretnih brodova i drugih komercijalnih plovila a koja bi se prema njihovim prognozama mogla i ostvariti u narednih desetak godina.
Stručnjaci kažu da bi do 2025. godine na ulicama mogli vidjeti prve autonomne automobile. A svi znamo da se nove tehnologije u automobilskoj industriji vrlo brzo pretaču i u druge sustave gradskog i međugradskog prijevoza. Međutim, što je s brodovima? Putnički i teretni brodovi i dalje ovise o iskusnim kapetanima za kormilom, barem većinu vremena, ali i za to postoji novo rješenje koje se u hrvatskoj literaturi naziva 'proširena stvarnost.'
Istraživači VTT centra u Finskoj i inženjeri Rolls-Roycea spojili su talente i bacili se u istraživanja o radu brodskih posada, futurističke studije i dizajn sučelja želeći osmisliti nova tehnološka rješenja za primjenu u komercijalnoj plovidbi.
U sklopu projekta, VTT i Rolls-Royce usko su surađivali s članovima brodskih posada, kapetanima i prvim časnicima, koji su im pomogli da procijene svoje ideje te da razviju nova rješenja za veću sigurnost, uštedu energije i veću funkcionalnost. Dizajn koji su osmislili izgleda doista futuristički a predlaže način plovidbe kakav bismo mogli vidjeti za nekih desetak godina.
Jednog dana tako više neće biti masivnih ruda kormila i mostova visine šesterokatnica, već će se umjesto njih naći minimalističke radne stanice s prozorima od poda do stropa koji će služiti kao veliki head-up display.
Informacije navigacijskog sustava prikazivati će se tako na staklima ispred posade a isto tako i druge potencijalne rute kao i prepreke koji inače možda ne bi mogle biti vidljive zbog magle ili kiše. Po noći bi termalne kamere prikazivale sliku u stvarnom vremenu preko istih stakala prikazujući jasno što se nalazi ispred uklanjajući svaku neizvjesnost.
Ekstravagantna superjahta s privatnim otokom i vulkanom!?
Osim futurističkih stakala i head-up displaya, tu su i napredni softveri. Navigacijski sustav, recimo, nakon unosa krajnje destinacije određuje najekonomičniju rutu i koristi sustav za analiziranje količine leda u moru kako bi izbjegao katastrofu u stilu Titanika.
Daljinsko upravljanje također bi mogla postati budućnost prekomorskog prijevoza. U pogledu tehnologije koja bi bila potrebna za ovakvo što, upravljanje kontejnerskim brodom na daljinu moguće je već danas. Međutim, prije nego što će brodske kompanije moći lansirati potpuno autonomne brodove, morati će pridobiti odobrenje šire javnosti.
Mostovi budućnosti također će se moći koristiti i za tegljače koji će s OX konceptom automatski moći detektirati kapetana i konfigurirati radnu stanicu prema njegovom stasu i potrebama.
Korisničko sučelje u potpunosti je podesivo za što bolju funkcionalnost i preglednost, a uz markere proširene stvarnosti postavljene na brodu koji tegljač uvodi u luku, lako će moći predvidjeti rutu vozila i osobe na palubi broda te će moći dobivati razne druge informacije u stvarnom vremenu.
Projekt proširene stvarnosti na mostovima teretnih brodova bio je jedan od najuspješnijih FIMECC UXUS (User Experience and Usability in Complex Systems) projekata 2013. godine. Projekt novog tipa mosta za teretne brodove proveden je u sklopu programa za razvoj inovativnih rješenja koje provodi finski istraživački centar FIMECC.
Iako ovo sve izgleda kao nešto što je izašlo ravno iz Star Treka, većina rješenja koja možete vidjeti u video prilogu, pa čak i ona krajnje neobična, primjenjiva su već danas uz pomoć postojeće tehnologije.
Projekt se i dalje provodi pod pokroviteljstvom FIMECC UXUS programa. VTT i Rolls-Royce očigledno smatraju da će reakcije javnosti biti pozitivne jer već sada rade na planovima da za nekoliko godina lansiraju prvi brod kojime će se upravljati na daljinu.
Pratite najnovije vijesti bilo kada, bilo gdje. Pratite nas na mobilnih uređaja.