Primjerice, ove baterije. Riječ je o baterijama za profesionalne video kamere. Baterija je prilično velika, iz vrlo jasnog razloga; da bi pružala dovoljnu količinu energije, jer je kamera veliki potrošač. Riječ je o originalnoj bateriji, dakle od istog proizvođača kao što je i kamera, a proizvođač ju, naravno, preporučuje. Ovdje imamo kinesku kopiju baterije. Veća je, teža, no nudi i veći kapacitet. Ali, uz to, pokazala se iznimno pouzdanom i otpornom. No, najvažnije je činjenica da je dvostruko jeftinija od originala.
Stvari su vrlo jasne, kada bi Kinezi na tržište izašli s istom cijenom kakvu ima i original, vjerojatno ih nitko ne bi niti pogledao. Ovako okreću stvari na svoju stranu. Slično je i s automobilima. Kinezi su narod bicikala, no toga im je sve više dosta. Žele automobile, ali istovremeno žele biti svjetska ekonomska velesila broj 1. I za taj zadatak trebaju automobile. One koje će prodavati diljem svijeta i koji će, naravno, biti jeftiniji.
Build Your Dreams
O kineskim ste automobilima zasigurno već čuli. Mi smo u više navrata izvještavali o njima i to uglavnom negativno, jer su se Kinezi raspadali na provedenim crash testovima. No, Kinezi ulažu i u taj segment, ali što je još važnije ulažu i u budućnost. Kao kompanija BYD, skraćeno 'Be-i-De' ili engleski 'Bi-vay-di'. A upravo je engleski izgovor pravilan jer 'bi-vay di' znači – Build Your Dreams. Kinezi su za svoju kompaniju odabrali snažno englesko ime koje budi emocije. Ovime se potvrđuje teorija s početka priče, Kinezi su mislioci jer itekako misle za tržište.
Dakle, BYD je, početkom godine u Detroitu, predstavio svoj prvi plug-in hibridni automobil. Sistem Dual Mode omogućuje mu da prijeđe 96 kilometara isključivo na struju. Niti jedan drugi hibridni automobil to nije sposoban učiniti. Uz to, pogonske kotače pokreće isključivo elektromotor dok njegove baterije puni klasični benzinski motor. Zvuči poznato? O tome smo govorili kada smo predstavljali američki Chevrolet Volt i njegov europski pandan Opel Amperu. Da, no ti automobili još uvijek ne funkcioniraju, što ironiziraju i sami Amerikanci.
16 tisuća eura za BYD-ov plug-in
BYD-ov plug-in, oznake F3 DM, u Kini se prodaje po cijeni od približno 16 tisuća eura. I na ruti do 100 kilometara, što je i više nego dovoljno za rutinske dnevne potrebe, ne troši ništa i ne zagađuje. No kako su Kinezi uspjeli? Prije Amerikanaca i Europljana?
Još 1995. godine započeli su proizvodnju baterija za mobilne telefone. Od tada je BYD kompanija svake godine sve veća i što je važnije, sve profitabilnija. Počeli su s kapitalom od 300 tisuća dolara da bi danas vrijedili više od dvije milijarde dolara, s više od 100 tisuća zaposlenih. Danas drže 65 posto svjetskog tržišta za nikal-kadmijske baterije i 30 posto za litij-ionske. Čak 230 milijuna dolara u njih je uložio i Warren Buffet, jedan od najvećih svjetskih financijskih stručnjaka. I to ponajviše zbog BYD-ovog pogleda u budućnost, kako je sam rekao.
Potpuno električni obiteljski automobil
A budućnost se zove E6. Riječ je o potpuno električnom obiteljskom automobilu koji u drugoj polovici ove godine, u Kini, kreće u proizvodnju. Može prevaliti čak 400 kilometara s jednim punjenjem, što ponovo nije promaklo Amerikancima. Automobil je velik, prostran, a do 100 kilometara na sat ubrzava za 8 sekundi bolje od većine konvencionalnih automobila. Za njega je razvijen i ubrzani način punjenja s kojim se 50 posto kapaciteta može napuniti za samo 10 minuta. U Ameriku E6 dolazi 2011., kada će biti oformljena i kompletna mreža prodajnih i servisnih salona.
Uz to, ovdje se, kao i kod hibridnog modela, koristi novo razvijena Feras tehnologija baterija koje se u potpunosti mogu reciklirati, za razliku od litij-ionskih. Dakle, cilj nije bio primarno stvoriti automobil koji manje zagađuje, nego koji će i sekundarno biti ekološki podoban. I u svemu Kinezi, barem zasada, uspijevaju. Stoga, obratite pažnju na ove mislioce, jer ako je Warren Buffet pokazao palac gore, onda je to sigurna oklada.
Emisiju Automotiv pogledate nedjeljom u jutaranjem terminu programa Nove TV.