Nakon neuspjelih pokušaja da pronađu nove investitore, Saab je u prosincu prošle godine objavio bankrot iako je donedavno još uvijek tekla proizvodnja u ograničenom broju a brigu za garancije na postojeća vozila pokriva prijašnji vlasnik tvrtke, američki General Motors.
Prije mjesec dana tvrtka je i službeno predala papire za bankrot nakon što je zadnja nada u obliku preuzimanja od strane Kineza propala. Kinezi su navodno odustali od kupnje Saaba jer je prijašnji vlasnik GM zablokirao prodaju ne pristavši na predavanje licenci za patente i tehnologiju.
Početkom ove godine Saab je počeo likvidirati svoja sredstva te se tako na bubnju našlo i preko 100 automobila (točnije 126) iz postave proizvođačevog svjetski poznatog povijesnog muzeja – Saab Heritage Museum, u švedskom gradu Trollhattanu.
Saab je počeo kao mali i neobičan proizvođač automobila gdje su glavnu riječ imali inženjeri koji su uvijek bili željni testirati nove ideje i napraviti neki novi prototip. To znači da je njihov muzej prepun malih neobičnosti iz svijeta automobilizma poput električnog poštanskog kombija, plastičnih sportskih automobila i drugih konceptnih studija. Povrh svega toga, Saab je imao dugu tradiciju u reliju te se tako u muzeju nalazi i mnoštvo trkaćih automobila još iz 80-ih godina.
Švedska pravna tvrtka Delphi zadužena za proces likvidacije preuzimala je ponude za izložbene primjerke iz Saabovog muzeja do 20. siječnja, a preostali inventar koji nije našao svog kupca ići će na aukciju u veljači.
Ljubitelji povijesti biti će posebno zainteresirani za jedan jedini automobil u postavi, legendarni UrSaab iz 1946. godine. Ovo je prvi automobil koji je švedski proizvođač ikada napravio. UrSaab je snagu crpio (svih 18 KS) iz njemačkog DKW dvotaktnog motora, međutim ono što je zanimljivije kod ovog automobila je njegova aerodinamična karoserija, koliko je mogla biti u vrijeme kada je automobil proizveden. Ovo je doista kolekcionarski primjerak i onaj koji ga dobije doista je pravi sretnik.
Saab 93 ''Monster'' iz 1959. godine još je jedan automobil koji zaslužuje posebnu pažnju zbog svoje male mase te inovativne konfiguracije motora (dva motora od 748cc) koji su zajedno dostavljali 100 KS. Saab Formula Junior 1 i 2 također su dio kolekcije kao i Saab 96 Monte Carlo V4 iz 1967. godine koji je nekada posjedovao i švedski Princ Bertil.
Dio muzejske postave je i nekoliko električnih vozila koja su definitivno bila ispred svog vremena, poimence Saab Scania električni poštanski kombi iz 1976. Među ostalim vrlo posebnim vozilima koja su doista jedinstvena su i Saab 99 Multikross kamper, prototip razvijen 1977. godine i Saab 9000 T16 iz 1988. s joystickom koji doduše nije legalan za cestovnu upotrebu, ali je jako, jako cool.
Među drugim legendarnim modelima treba spomenuti i razne 92 i 93 modele iz 50-ih godina prošlog stoljeća te Saab 900 Turbo iz 1981. koji je vozio i sam James Bond (doduše samo u romanima), te EV-1 prototip iz 1985., nekoliko modela Sonneta i Aero-X koncept.
Unatoč poslovnom krahu Saab i dalje ima masu obožavatelja diljem svijeta koji će nedvojbeno iskoristiti ovu priliku da nabave u svoj posjed neke od povijesnih primjeraka iz Saabovog muzeja. Možemo se samo nadati da tko god kupi ove raritetne primjerke, da će ih dobro paziti te ih ponekad i pokazati široj javnosti.
Za kraj, pogledajte našu veliku foto galeriju i uživajte u Saab prošlosti – jer budućnost nemaju. Kakva šteta!