USPOREDNI TEST

Ovo su narodni klasici. Znaju li njihovi pomodni retro nasljednici nešto više osim izgledati šik?

Vesele ovakvi testovi i činjenica kako na tržištu rabljenih automobila ima zanimljivih, otkačenih modela. Izdvojili smo najposebnije s prikladnom cijenom. Koji je vaš izbor?

No dobro, u ovom usporednom testu osvojeni bodovi nisu najvažniji. Naposljetku, Beetle, Mini One i Fiat 500 žele biti više od običnih automobila kojima doći od točke A do točke B. U protivnom bi poslužio i jedan Polo ili Clio. I kod ovih "lifestyle" vozila mora se dopustiti pitanje koji je najbolji u grupi.

Koliko prostora nude?
Prednost ima VW jer je on zapravo Golf. Kao već i njegov donekle nesretni prethodnik, New Beetle, odnosno retro Volkswagen temelji se na Golfovoj platformi i time ustvari glumi u različitoj ligi od mnogo manjih retro modela Fiata i Minija. Već pogled na međuosovinski razmak pokazuje da se ovdje susreću različite klase. S više od 2,5 metara Volkswagen u ovoj disciplini nadmašuje Mini za sedam, a Fiat za čak 24 centimetra.
Međutim, ta se prednost posebno ne očituje u Beetleovoj ponudi prostora. Iako je pola metra dulji od Minija, a 0,7 metara od Fiata, u zaobljenom Volkswagenu ne javlja se osjećaj raskošne prostranosti.

Na stražnju klupu mogu se smjestiti dvije odrasle osobe – čista suprotnost suparnicima koji su prije 2+2 nego četverosjedi. Zahvaljujući serijskoj "easy entry" funkciji za lakši ulazak putnici u Beetleu ne moraju izvoditi nedostojanstvene kretnje da sjednu straga. To je kod Minija i ponajprije Fiata drukčije. Za sve članove frakcije "nekad je sve bilo bolje" VW Buba je bila čak cijeli metar dulja od praMinija i Fiata 500. U svakom slučaju ta se razlika smanjila.
U nijednom od trojice kandidata oba se putnika u prvom redu ne osjećaju sputano. Naravno, i tu Beetle nudi mnogo više mjesta. U Miniju ili čak Fiatu putnici sjede vrlo blizu jedan drugom, što može biti jako lijepo. Putuje li se u dvoje, prtljažni volumen je dovoljan za dulje putovanje.
Prijatelji udobnog ovjesa bit će zadovoljni samo s Volkswagenom. On nije mekan, ali mnogo nježnije amortizira od oba konkurenta, usto nudi bolja sjedala prikladna i za ljude višeg rasta. Pohvale zaslužuje i ergonomija koja je prečesto trpjela zbog samovolje dizajnera. U Beetleu su gumbi i ručice upravo tamo gdje se pretpostavlja da bi trebali biti. Sve je lijepo uređeno i čisto podešeno.

Koliki je užitak vožnje?
Beetle se vozi jako neuzbudljivo. Doima se kao Golf, upravlja i koči kao on, pa nikad u životu ne biste pomislili da ne silazi s tvorničke vrpce u Wolfsburgu ili Emdenu nego u meksičkoj Puebli.
Neosporni prvak vozne dinamike u retro klasi u normalnom je slučaju Mini. Od njegova uspješna povratka 2001. mnogi hvale živahnost i ponašanje u vožnji u stilu kartinga. Vjerojatno se svi nisu vozili u inačici sa 98 KS. Ona umorno ubrzava, ima preduge raspone brzina, a vrijednosti elastičnosti mogle bi se prije mjeriti zidnim kalendarom nego štopericom. Tu puno ne pomažu ni odlična upravljivost i izravan, komunikativan upravljač jer tromi motor sputava Minija.
Sasvim drukčije prirode je Fiat. Živahno ubrzava, dobro reagira na gas i ni u kojem trenutku ne nudi osjećaj da motoru manjka snage. Za vožnje u Beetleu i Miniju stalno kruži pomisao da se možda investirala koja kuna premalo za prikladan motor.

Koliko košta to veselje?
Glavni prioritet ovdje vjerojatno nije što jeftiniji auto jer biste onda razmišljali o kupnji Dacije. Očekivano u Hrvatskoj cijena najsporije pada Volkswagenu, stoga je za Beetle iz 2012. godine, koji je sa 7,4 l najveći potrošač na testu, potrebno izbrojiti 105.000 kn. S druge strane Mini blista niskom potrošnjom (6,0 l), no vrijednost mu manja pa se verzije iz 2009./2010. godine nude već od 60.000 kn, čak i s dizelskim motorom. Najeftiniji Fiat ostao je takav i na tržištu rabljenih, gdje se prodaje za nešto manje novca od Minija. Dakako ističe se i najnižim fiksnim troškovima.

ZAKLJUČAK
Daleko najbolja ponuda prostora i najuravnoteženiji ovjes osiguravaju Beetleu jasnu pobjedu. Turbo od samo 1,2-litre uglađen je, ali ne naročito štedljiv.
Ovjes u Miniju je čvrst, upravljač izravan, ali umoran motor ne pričinja veselje. Jako ograničena ponuda prostora i skromna udobnost ovjesa koštaju Mini bodova.
Retro Fiat na Pandinoj osnovi nije potencijalni pobjednik testa, što vjerojatno znaju i njegovi tvorci. Živahan motor i privlačan dizajn najjače su strane 500-ice.