Drukčije ne mora biti i bolje. Ali ako nije drukčije, neće biti bolje. Čini se da su to zbog pada prodaje monovolumena prigrlili i Renaultovi stratezi. Espace pete generacije u svakom je slučaju iz temelja promijenjen. A tko bi mogao bolje dokumentirati tu preobrazbu nego jedan predak, prvi tzv. monovolumen proizveden u Europi – Espace iz 1985.?
KAROSERIJA: Najprije razjasnimo jedan nesporazum. Novi model više ne želi biti prezreno obiteljsko kutijasto vozilo nego privlačni crossover. To otkriva već knjižica vozila. I dok je prethodnik još bio višenamjensko vozilo, kod novog u rubrici karoserija jednostavno piše: limuzina s petorima vratima. Jednako tako, dok su kod posljednjeg modela još postojala dva međuosovinska razmaka, inačica broj pet proteže se na gotovo 4,90 metara duljine kao nekad samo Grand Espace.
Time i dalje ostaje mjesta za sedam osoba (osnovni je model peterosjed), ali glede prtljage traži se štednja. Suvremeni model s petorima vratima visok je 1,68 metara, dakle jednako prvom Espaceu. Međutim, u odnosu na izravnog prethodnika niži je sedam centimetara. Zbog toga, ali i zato što se sjedala više ne mogu izvaditi, u stražnji kraj stane najviše 2010 umjesto 3000 litara. Usto, putnici na stražnjoj klupi ne bi trebali biti puno viši od 1,75 metra. Također, stražnje se staklo više ne može odvojeno otvoriti.
POGON: Svuda downsizing. U ponudi su tri motora, svi obujma 1,6 l. Dizelaši isporučuju 130 ili, zahvaljujući dvama turbopunjačima, čak 160 KS. Benzinac šalje na prednje kotače 200 konja. U malih dizelaša ručno se mijenja šest brzina. Model dCi 160 serijski ima mjenjač s dvije spojke sa šest, a Tce 200 benzinac sa sedam stupnjeva prijenosa. Kao karakteristiku pogona na dodirnom se zaslonu ručicom za biranje može namjestiti postavka Sport, Eco ili Comfort. Ipak, veliki se dizelaš na nižim okretajima doima tromo, a mjenjač s dvije spojke kao da guta snagu. Nasuprot tome, predak je nefiltrirano prgav. Za današnje pojmove donekle skromnih 89 KS skrbe za puno užitka vožnje, premda se mjenjač tek nevoljko kreće kroz pet brzina.
VOŽNJA: Pra-Espace ubrzava silovito i bučno. Ogoljelo kolo upravljača mora se snalaziti bez gumba za daljinsko upravljanje i servopomoći. No zato je preglednost izvanredna. Uz toliko stakla uokolo osjećate se kao lutka u izlogu. Novi Espace ima veliko panoramsko staklo, ali se prema natrag bočna prozorska traka pretvara u vizualnu puškarnicu. Linija ostakljenja više je ramena linija. Bez kamere za vožnju unatrag (serijski u Initiale) i zvučnih parkirnih upozorenja (serijski od izvedbe Basis) pri manevriranju oslanjate se na procjenu.
UDOBNOST: Napredak se osjeća. I dok je pra-Espace na lošim cestama još poskakivao kao karting, suvremeni nasljednik dugim hodom opruga suvereno izglađuje udarne rupe gotovo svake veličine. Namješten je skladno i udobno, upravljač je izravan i osjećajan. Espace V dobar je pratitelj za duga putovanja, a uz to pristaju dobro oblikovana sjedala koja odgovaraju čak i putnicima do 1,90 metara visine. Cijenu privlačne bočne linije putnici u stražnjem dijelu plaćaju manjim prostorom iznad glave. Posve straga na human se način mogu smjestiti samo djeca.
TROŠKOVI: Cijena osnovnog modela počinje od 279.900 kuna. Popis dodatne opreme dugačak je kao Grand Espace. Na izbor se nude tri linije (Life, Intens, Initiale). Tko naruči velikog dizelaša u vrhunskoj inačici, platit će 369.900 kuna. Međutim, za mala sjedala u trećem redu treba računati na dodatnu nadoplatu. Na prvu prilično visoke cijene, posebice u usporedbi s oldtajmerom. Prvi se Espace kao dizelaš mogao kupiti za 35.100 maraka.
ZAKLJUČAK
Novi nam se Espace jako sviđa jer je Renault konačno odbacio imidž isključive praktičnosti ostarjelog obiteljskog vozila – potiče želju za kupnju. Espace V tako ispada suvremena interpretacija privlačnog svestranog automobila.