Nacionalni odbor za sigurnost u prometu SAD-a istražio je odnos između starosti i istrošenosti guma te koliko su stare gume opasne za promet a samo istraživanje potaknulo je mnogo pitanja. Prema ABC-u, trenutni problem je u nedovoljnoj aktivnosti oko donošenje zakona kojime bi se propisivalo koliko pojedina guma može biti stara, a u prodaji.
''Tijekom vremena gume postaju manje elastične,'' kaže Sean Kane kojeg su angažirali kako državni organi tako i odvjetnici želeći se suprotstaviti naporima proizvođača guma. ''Kad vozila s takvim starim gumama sudjeluju u prometu, ona predstavljaju značajan rizik za ostale sudionike u prometu,'' dodaje Kane.
Udruga proizvođača guma ne slaže se s takvim argumentima te tvrde da postoje mnogi drugi, daleko važniji čimbenici koji utječu na sigurnost u prometu. ''Protivimo se donošenju zakona kojime se uvodi nekakvo vremensko ograničenje za trajnost guma,'' rekao je Dan Zielinski, izvršni direktor udruge Rubber Manufacturers of America, i dodao ''važnije je kako se gume koriste, da li se održavaju i kako se skladište.''
Cijela priča o roku trajanja guma ovisi o mnoštvu čimbenika zbog čega je teško odrediti konkretno vremensko ograničenje. Pitanje kojime se stručnjaci bave jest kemijski sastav guma i procesi koji i dalje traju, nakon proizvodnje gume. Guma je polimer koji nakon nekog vremena postaje sve čvršća i čvršća, te je manje prilagodljiva s godinama.
Stoga, kako gume stare, postaju sve tvrđe a kad vozač pređe preko rupa ili izbočenja na cesti, na gumama nastaju sitne pukotine i unutarnja oštećenja te tako gube sposobnost dobrog prianjanja na cestu neovisno o tome koliko još vremena ima do isteka roka trajanja. To znači da što su starije gume, to je lošije kočenje i lošija upravljivost, neovisno o tome da li izvana izgledaju istrošeno ili ne.
Veliki test - koje ljetne gume odabrati ove godine (DOPUNA)?
Proizvođači automobila i proizvođači guma i sami upozoravaju na starost guma. Prema ABC-u, General Motors, Ford i Chrysler preporučuju da se gume mijenjaju šest godina nakon godine proizvodnje dok Michelin preporuča vijek trajanja od deset godina čak iako gume nisu nikada zapravo bile niti korištene.
Datum proizvodnje gume možete provjeriti na bočnoj strani gume, takozvanom oznakom DOT tj. četveroznamenkastim brojem na gumi, pri čemu su prve dvije brojke 'tjedan proizvodnje' dok su druge dvije brojke 'godina proizvodnje' gume.
Da li bi trebala biti ograničenja za korištenje guma ovisno o njihovoj starosti? Da li bi informacije na stijenkama guma trebale biti jasnije? Bi li provjera guma trebala biti standardni dio tehničkog pregleda? Sve su to pitanja koja još stoje u zraku. Za vas čitatelje svakako savjet – prilikom kupnje novih guma obavezno obratite pozornost na ove detalje!
Pratite najnovije vijesti bilo kada, bilo gdje. Pratite nas na mobilnih uređaja.