USPOREDNI TEST

Karavani s gumenim čizmama i pogonom na sve kotače – prijevara ili pametna kupnja?

Ovakvi povišeni automobili su rijetki, ali njihova kvaliteta je nesporna. Ovo je pravi izbor za sve avanturiste, oni koji ne žele pravi SUV, a opet hoće imati slobodu izvan asfalta...

Zašto svi žele voziti SUV-ove? Naposljetku, ne hodamo cijelu godinu u gojzericama i debelim kaputima samo zato jer bi zimi mogao padati snijeg. Za dobar pregled i uzvišen osjećaj izdizanja iz mase dovoljno je nekoliko centimetara visine. Za to je dovoljan lagani SUV poput Passata Alltracka, kojim VW oponaša nastup jednog Audija Allroada ili Subarua Outbacka. Karavani s pogonom na sve kotače u košulji drvosječe: dinamičniji, štedljiviji od SUV-ova, ali opterećeni imidžom "nije pravi SUV". Usto i proizvođači traže puno novca za ono malo terenca. Trebamo li ipak posegnuti za njima? Uspoređujemo argumente za tri benzinske inačice.

ŠTO REĆI ŽENI?
Passat Alltrack se izgledom izdiže od prosjeka: tri centimetara viši, sivi spojler naokolo, mat sjaj na zaštiti podvozja, krovnom nosaču i središnjoj konzoli. To će mojoj supruzi sigurno upasti u oči. Karavanska vještina modela Variant posve je sačuvana u Alltracku: prtljažnik je toliko promišljen i prostran (do 1716 litara) da čak ni Touareg, veliki VW-ov SUV, ne može držati korak. Može samo Subaru Outback. Na njegovoj dugoj klupi djeca se mogu igrati skrivača. Ručicom u prtljažniku nasloni se sklapaju, stvarajuću ravnu utovarnu površinu. Iza upravljača vozač sjedi deset centimetara više nego u VW-u – u Outbacku se skriva najviše SUV-osjećaja. Rustikalno se osjeća i tvrd ali solidan plastičan krajolik i klepetava roleta prtljažnika. Za 239.900 kuna Subaru je najbolje opremljen, s grijanjem sjedala, tempomatom i priključkom za MP3.

Takav luksuzni paket u uskom bi Audiju (244.900 kunu) bio skup, ali zato Allroad mazi finom izradom, solidan je i izoliran poput trezora. Za više novaca gotovo se sve može dodatno dobiti (od sportskog ovjesa do svijetlih drvenih dekora iz Audija A7), samo ne i mjesta u tijesnom stražnjem dijelu ili prtljažniku. Passat u ovoj priči najbolje stoji, kvalitetni primjerci se mogu već pronaći za puno manje novce – 140.000 kuna, ali i viškom prevaljenih kilometara.

ŠTO REĆI SUSJEDIMA?
Znamo na što će se čuditi susjedi: benzinac umjesto dizelaša? Rado, ako nastupa tako uglađeno i živahno kao turbomotor u A4. Četverocilindraš kreće vrlo impresivno (7,0 sekundi do 100 km/h), vrti se do 6700 okretaja i na testu prosječno troši 8,5 litara eurosupera. Prikladan je partner za ovaj visoki sportski karavan s preciznim ručnim mjenjačem i upravljačem koji usprkos elektronike (drive select za 2102 kune) uvijek zahtijeva čvrstu ruku.
Svojim krutim ovjesom Allroad leti kroz zavoje pa s lakoćom zaboravljamo više težište. Tko pretjera, obuzdavaju ga najbolje kočnice i nježna zaštita protiv proklizavanja.
Passat ima isti dvolitreni motor (kao u Golfu GT), ali bez podešavanja usisnih bregastih vratila te sa 280 umjesto 350 Nm okretnog momenta. Razlika se gotovo ne osjeti i zato što izravni mjenjač s dvije spojke (DSG) pogon usmjerava prema udobnosti.
Mekim kotrljanjem, eteričnim ugađanjem koje SUV čini omiljenim, Alltrack najbolje vlada. Podesiv ovjes DCC (8851 kunu) uopće mu nije potreban – normalna postavka N brzo se pokazuje kao zlatna sredina.

Mnogo više navikavanja zahtjeva Subaruov automatski mjenjač: to nije za grozničave ljude jer kod dodavanja gasa veliki bokser glasno zavija, a snaga slijedi sa zadrškom. Tako 43 KS slabiji Outback zaostaje, a usprkos tome troši najviše (prosječno 9,5 litara na testu). Ni tutnjava prednje osovine te trom upravljač ne potiču na živahnu vožnju. Usto ESP na mokrom reagira s zadrškom. Međutim, kad postane blatno, Subaru na terenu uvjerljivo najdalje stiže (vidi gore). On je napola SUV.

ŠTO REĆI BANCI?
Sva tri karavana s pogonom na sve kotače ne koštaju gotovo nimalo manje od istinskih SUV-ova. Štedljivi postaju tek u svakidašnjici jer su porez i osiguranje mnogo povoljniji. Kod Subarua troškove povećavaju kratki intervali redovnih servisa (svakih 15.000 kilometara), ali zato Japanac nudi trogodišnje jamstvo. Kod sva tri modela iznenađuje mali gubitak na cijeni. Očito je da i kao rabljeni s pogonom na sve kotače i rustikalnog izgleda slove za pametnu kupnju.

FAKTOR UŽITKA Ovdje je riječ o ukusu – ocjena ne utječe na ukupni rezultat
Oni se žele samo igrati. Glumiti da su SUV-i. Dakle, uštedimo trojici nepotrebne terenske pokude i promatrajmo ih onakvima kakvi jesu: karavani u gumenim čizmama s cestovnom posadom. Uloga koju sportski Audi svojim temperamentom izvrsno ispunjava. To nije Avant s uvijek istim TDI motorom – ovakav automobil s pogonom na sve kotače odlično je (prijevozno) sredstvo koje svojeg vlasnika izdiže iz jednolične vojske službenih vozila. Usto se Audi s pogonom na sve kotače, zahvaljujući quattro povijesti, ne bori s manjkom imidža, što Passat Alltrack još mora svladati. No VW-u to uspijeva. Jednostavno zato jer je uvjerljiv kao dinamična wellness ljuljačka i jer uspjeh crossover modela pokazuje: i među VW-ovim kupcima želja za individualnošću sve češće pronalazi potreban budžet.

Subaru je 1997. utemeljio nišu graničnih modela, ali je zatim propustio priključak. Danas Outbacku nedostaje dotjerano cestovno znanje konkurencije: umorna temperamenta, tromih voznih obilježja, očekivali bismo barem više arome ugađanja. Subaru ne može iskoristiti bonus imidža dobivenog na relijima.

ZAKLJUČAK
Povišeni Variant s pogonom na sve kotače i terenskom šminkom. Alltrack ima široki spektar znanja: najbolji i najudobniji karavan, suvremeni pogon, uspio do u detalja.
Teren? Ne za fini Allroad koji svojim živahnim pogonom više voli sportski stil, nastupa živo i agilno te nudi najbolju sigurnost. Ime i kvaliteta imaju svoju cijenu.
U Subaruu teče čista SUV krv: visok položaj sjedenja, najbolje terensko znanje i mnogo mjesta naglašavaju korisnu vrijednost. Kod pogona, sigurnosti u vožnji i udobnosti Outback na cesti ne drži korak.