Kakva je bliska budućnost hibridnih i električnih vozila?

Slika nije dostupna
Tvrtka MarketsandMarkets provela je istraživanje o globalnim trendovima u razvoju tržišta hibridnih i električnih vozila za razdoblje od narednih pet godina.

Američka tvrtka za istraživanje tržišta MarketsandMarkets sa sjedištem u Dallasu predstavila je rezultate svog najnovijeg istraživanja ''Low(Zero) Emission Vehicle Market 2012 – 2017 – Global Forecast, Trends & Analysis'' prema kojemu će globalno tržište vozila s niskom ili nikakvom emisijom štetnih plinova sa sadašnjih 21.1 milijardi dolara tijekom narednih pet godina porasti na čak 103.1 milijardu dolara.

Prošle godine prodano je 826.800 vozila s alternativnim pogonskim tehnologijama koja su svoje vlasnike našla diljem svijeta. Očekuje se da će do 2017. godine taj broj doseći 3 milijuna i 532 tisuće vozila.

Ipak, svijetom i dalje čvrsto dominiraju vozila s konvencionalnim motorima s unutarnjim izgaranjem koja napretkom tehnologije nude sve štedljiviju potrošnju goriva i nižu emisiju štetnih plinova. Tu je i cijela industrija zamjenskih dijelova kao i naftna industrija koja svakako neće s oduševljenjem prihvatiti gore opisane trendove.

Međutim, ta ista snaga ujedno je i njihova najveća slabost jer se ovim tempom proizvodnje globalni resursi fosilnih goriva ubrzano tope a emisije štetnih ispušnih plinova sve su veći trn u oku pokreta za zaštitu okoliša. Suočeni s takvim izazovima, proizvođači automobila ali i mnoge svjetske vlade traže bolje alternative kojima će smanjiti emisije štetnih plinova ali i ovisnost o nafti.

Upravo iz te potrebe za vozilima s niskom emisijom štetnih plinova i niskom potrošnjom goriva proizvođači automobila okreću se ekološki prihvatljivijim tehnološkim rješenjima. Pritom će i dalje najveći naglasak biti stavljen na razvoj potpuno hibridnih vozila (FHEV – full hybrid electric vehicle).

Zahvaljujući vladinim inicijativama mnoge zemlje će doživjeti ubrzani razvoj hibridnih i električnih vozila s izgradnjom infrastrukture (stanica za punjenje) i razvojem tehnologije baterija. Dok će sjevernoameričko tržište bilježiti najveći porast hibridnih vozila, Europa i Kina orijentiraju se ka razvoju električnih vozila. Zbog veće konkurentnosti, europski proizvođači imaju bolju startnu poziciju ali također treba spomenuti i da Europa ima puno bolje razvijenu infrastrukturu u smislu stanica za punjenje. Kina je pak slučaj za sebe koja je rastućom ekonomijom u poziciji da ostvari izuzetno velika ulaganja u ovaj sektor.

Što se baterija tiče, hibridna i električna vozila danas uglavnom koriste NiMH (nikal metal-hidridne) baterije, NiCad (nikal kadmij) ili manje i lakše litij-ionske baterije. Za očekivati je da će litij-ionske baterije zbog svoje male mase i dimenzija ali i većeg kapaciteta u potpunosti preuzeti ulogu snabdijevanja energije u hibridnim i električnim automobilima. Honda Motors Co. i Ford Motors već su najavili da namjeravaju preći isključivo na litij-ionske baterije.

Tvrtke poput Toyota Motorsa, Honda Motorsa, Škode i Volva orijentiraju se na razvoj hibridnih električnih vozila a tehnologijama za poboljšanje učinkovitosti poput regenerativnog kočenja i ugradnje električnih generatora pokušavaju povećati kapacitet baterija dok poneki iste sustave koriste i izravno za pokretanje elektromotora. Nissan, Mitsubishi i Tesla Motors su najveći igrači na EV (electric vehicles) sceni.

Opravdanost odluke ovih auto-divova o smjeru razvoja njihovih tvrtki dodatno podupiru i podaci objavljeni u časopisu Forbes o najavljenim ulaganjima privatnog i bankarskog sektora u obnovljive izvore energije, sustave skladištenja energije i tehnologija za učinkovitije korištenje energije. Goldman Sachs tako namjerava uložiti 40 milijardi dolara u ekološki orijentirane tehnologije. U Velikoj Britaniji Green Investment Bank uložila je 5 milijardi dolara a popis se nastavlja.

Uz razne zakonske regulative za smanjenje emisije štetnih plinova poput CAFE-a u SAD-u i EURO normi u zemljama Europe, ali i potporu privatnih ulagača, kao što smo ranije spomenuli, logično je da će se tržište automobila sve više okretati ka razvoju hibridnih i električnih vozila, međutim zbog očiglednih nedostataka električnih vozila poput manjka infrastrukture, nesigurnosti vezano za domet automobila ali i još uvijek visoke cijene ovakvih vozila, također je realno za očekivati da će se većina proizvođača ipak odlučiti za razvoj hibridnih vozila. Svesrdno podupiremo ovakav razvoj događaja pod uvjetom da hibridna vozila postanu pristupačnija prosječnim ljudima.

Naravno, tu se nalaze i naši proizvođači DOK-ING i Rimac Automobili koji jedva čekaju da se globalno tržište vozila s niskom ili nikakvom emisijom štetnih plinova probudi u potpunosti kako bi i oni mogli pokrenuti svoje proizvodnje i konkurirati cijelom tržištu. Ovo zadnje je i najbitnije jer naši proizvođači predstavljaju sam vrh spomenute industrije (razvoj vozila, inovativnost, trajanje baterija, snaga i slicno).
 

Pratite najnovije vijesti bilo kada, bilo gdje. Pratite nas na mobilnih uređaja.