Neki proizvođači automobila u svojim top modelima, kao dio standardne opreme, nude karbon-keramičke kočnice, međutim kad se takve kočnice nalaze na popisu dodatne opreme, da li doista vrijede dodatne nadoplate?
Za razvoj modernih keramičkih kočnica zaslužni su britanski inženjeri zaposleni u željezničkoj industriji. Njihov cilj bio je smanjiti masu kočnica, broj kočnica po osovini te omogućiti stabilno trenje pri visokim brzinama i pri svim temperaturama. Na kraju su osmislili proces izrade keramičkih kočnica ojačanih karbonskim vlaknima koji se sad koristi u raznim oblicima u automobilskoj, željezničkoj i zrakoplovnoj industriji.
U profesionalnom automobilističkom sportu danas se uglavnom koriste karbon-keramičke kočnice čime se u odnosu na kočnice od lijevanog željeza smanjuje masa vozila, dobivaju bolje frikcijske performanse i unapređuju strukturalna svojstva pri visokim temperaturama.
Ekstremne temperature koje nastaju u tim sustavima najbolje su vidljive u noćnim utrkama pogotovo na kraćim stazama. Nije neuobičajeno da kad gledate utrke, bilo uživo ili na televiziji, vidite kočione diskove kako postanu naglo crveni tijekom kočenja.
Karbon keramičke kočnice teže manje od čeličnih i imaju značajno duži vijek trajanja pa bi se mogli zapitati zašto uopće itko više sumnja da je ovakav tip kočnica najbolji izbor za visoko-performansne ali i gradske sportske automobile. Dva su razloga, cijena i upotreba.
Većina proizvođača automobila koji nude karbon-keramičke kočione diskove na popisu dodatne opreme nerijetko naplaćuju oko deset tisuća eura za tu privilegiju. Dok je Ferrari tu vjerojatno jedina iznimka, obzirom da na svim svojim novim modelima ima karbon-keramičke kočnice kao dio standardne opreme, taj je sport za većinu ljudi prilično skup.
S druge strane, za one koji svoje slobodno vrijeme vole provoditi na trkaćoj stazi ili se pak jednostavno vole pohvaliti da njihov automobil ima iste kočnice kao i bolid Formule 1, karbon-keramičke kočnice vjerojatno će biti isplativa investicija.
►►► Pogledajte kako kamion od 40 tona sam koči!
Drugi problem je osječaj u vožnji. Većina vozača, čiji su automobili opremljeni s karbon-keramičkim kočionim diskovima, kaže da imaju vrlo čudan osjećaj pod stopalom pogotovo na kočenjima pri nižim brzinama. Tu se javlja i problem zagrijavanja takvih kočnica koje pri niskim temperaturama vrlo teško dolaze u pravu radnu temperaturu. Tada se vjerojatno pitate za kog ste vraga platili tih par tisuća eura.
Jedan vlasnik automobila podijelio je svoja vlastita iskustva s oba tipa kočnica. Imao je čelične kočnice na svom McLaren 12C modelu te keramičke na Porscheu.
Prema njegovom iskustvu, čelične kočnice bile su bolje, brže su reagirale te su bolje radile na mokrom. Čelične kočnice pokazale su se boljima i za kraće vrijeme na stazi (cca 20 min) prije perioda hlađenja. Ako na stazi volite provoditi više vremena, tada bi keramičke kočnice bile bolji odabir. Ako je to 4 ili 5 puta godišnje, vjerojatno se ne isplati, a za prosječnog vozača najveća bi razlika bila u izgledu i trajnosti. Nakon otprilike 8 tisuća kilometara agresivnije vožnje karbon-keramičke kočnice istrošile su se do negdje pola, dok su čelične kočnice na 911 modelu trajale samo 5.000 km.
Sve u svemu, čini se da je ovo sport za bogate ljude. Standardnom čovjeku ove nove kočnice jednostavno nisu potrebne, pogotovo po ovim cijenama. Jedino tko tu profitira su proizvođači istih. Ako ste zagriženi driver koji je često na Grobniku, onda za vas karbon-keramičke kočnice definitivno imaju smisla, a sve ostalo je marketing! U video prilogu možete vidjeti Ferrari 599XX sa svojim karbon-keramičkim kočnicama!
Pratite najnovije vijesti bilo kada, bilo gdje. Pratite nas na mobilnih uređaja.