Iako nije zaslužio

Jeste li ikada bičevali automobil?

Slika nije dostupna
Ako ste mislili da se tehnologija koja se ugrađuje u automobile testira samo na konvencionalne načine, prevarili ste se. Kompjuteri su danas faktor koji u mnogočemu pomaže no neke je stvari jednostavno nemoguće isprobati bez da se testiraju u stvarnim životnim situacijama.

Jer samo se na taj način mogu prikupiti podaci koji će odigrati ključnu ulogu u završnom podešavanju sofisticiranih elektroničkih uređaja u modernim automobilima. Američki Ford, primjerice, kalibraciju bočnih zračnih jastuka za svoj novi model Taurus, vrši na određeni način.

Naime, u Americi udarci shopping kolicima u automobil nisu rijetkost, a sve se češće to može vidjeti i na parkiralištima naših mega marketa. Kako bi ispitali osjetljivost novih senzora, koji registriraju pulsirajući pritisak i tako reagiraju 30 puta brže od klasičnih senzora, Fordovi inženjeri su se u završnoj fazi kalibracije koristili, dakle, posve običnim tehnikama. Cilj je jasan, senzori moraju prepoznati bezazleni udarac te ne smiju aktivirati zračne jastuke kada to nije potrebno.U ovu svrhu kolica su natovarena teretom od točno 50 kilograma. Ne znamo da li Amerikanci baš toliko kupuju, no veliko opterećenje je dobro, jer predstavlja još veći izazov za osjetljive senzore.

Testiranje pomoću kolica, topova, loptica

Poseban katapult velikom snagom ispaljuje kolica u prednja bočna vrata Taurusa. Jasno se vidi kako udarac nije nimalo bezazlen, no senzori su prepoznali kako nije riječ o ugrožavanju kabine te nisu aktivirali zračne zavjese. Nakon kolica Taurus se priprema za novi test,  udarac bicikla. Svima je jasno kako je i ovo sasvim moguć scenarij u stvarnim uvjetima, a niti zbog ovoga se ne smiju otvoriti zračni jastuci. Ponovo se koristi katapult koji pod velikim pritiskom gura kotač bicikla u vrata automobila. I ovdje se može vidjeti snaga udarca koji je poprilično oštetio vrata no, nema potrebe za napuhavanjem jastuka.

Još jedan sličan test provodi se s improviziranom baseball lopticom. Ista je prilično teška i može velikom snagom udariti u objekt, u ovom slučaju automobil. Ipak, nije toliko opasna da bi uzrokovala aktivaciju senzora. No opasnosti ne vrebaju samo odozgora. Naime, one odozdo još su opasnije. Podvozje automobila je također opremljeno senzorima koji bi se mogli aktivirati u slučaju prelaska preko šljunčane površine.

Prepreke bez otvaranja zračnih jastuka

Potencijalno velika opasnost, jer bi vozač iznenada bio zaslijepljen otvorenim zračnim jastucima. Test se provodi čeličnim sajlama s okruglim vrhovima. Ovo se zove bičevanje automobila. U stvari, sve je ovo čista tortura za jedan automobil. A još niste vidjeli da novi F-150 pri velikoj brzini svom silom udara u rubnik. Nadalje, automobil se vozi po dubokim neravninama te skače po hupserima. I sve to mora istrpiti bez da aktivira zračne jastuke. Naravno, da većina vozača nikada neće voziti ovako no i to je dio testa koji se mora proći.

No, top u automobilu ipak nismo očekivali. Naravno,nije riječ o ratnom topu već o vodenom topu. A evo i zašto. Kao što ste vidjeli, vodeni top u manje od pola sekunde ispaljuje vodu pod pritiskom od čak 9 bara i tako uzrokuje zanošenje automobila, kao u slučaju udarca drugog automobila u stražnji kraj. Ovako se sprječavaju razbijanja s drugim, stvarnim vozilom te moguće posljedice za vozača. Na taj način Fordovi stručnjaci, koji se ovdje koriste Volvom, smatraju kako će otkriti neke nove korisne pojedinosti za razvoj ESP sustava nove generacije.

Svi testovi koje ste vidjeli vrše se s ciljem poboljšanja sigurnosti putnika u vozilu. Razina sigurnosti je u posljednjih desetak godina drastično povećana no, nema sumnje, i dalje velikim koracima grabi naprijed. I zato pohvala svima koji ulažu velike napore na tom polju.

Emisiju Automotiv pogledajte u nedjelju, u jutarnjem terminu programa Nove TV.

Povezane teme