Prigodnom svečanošću u indijskom financijskom središtu, Mumbaiju, službeno je započela prodaja najjeftinijeg automobila na svijetu. Košta 100.000 rupija, što je otprilike 1.500 eura, odnosno oko 11 tisuća kuna.
Godine 2003., kada je Ratan Tata objavio kako njegova kompanija kreće u projekt automobila za 2000 dolara, nitko mu nije vjerovao. No čovjek je imao viziju i, najvažnije, ostvario ju je. Najjeftiniji automobil u Indiji, do dolaska Nana, koštao je oko 3.700 eura. Njega si nisu mogli priuštiti svi koji su htjeli i koji, u zemlji s milijardu i 150 milijuna stanovnika, zaista trebaju automobil. Realnost indijskih prosječnih obitelji je motocikl od 150 kubika kojim se uglavnom voze svi članovi obitelji. U indiji je tako registrirano 7 milijuna automobila i čak 65 milijuna motocikala.
U Nano stane, uz malo egzibicije, i petero ljudi
Automobil je dug samo tri metra, ali u njega, uz malo egzibicije, stane četvero ili čak petero ljudi. Motor je malen, napravio ga je Bosch, a potrošnja i emisija štetnih plinova su mizerni. Britanske kolege novinari uspjeli su Nano i provozati te tvrde kako je riječ o sasvim normalnom automobilu. Auto nema servo upravljača, ali mu niti ne treba. Gume su smiješno tanke, no dobro drže automobil u zavojima. Sve u svemu, Britanci tvrde kako je automobil nevjerojatno dobar za tako smiješan novac.
A za sve ostale proizvođače automobila, tu nastaje problem. Naime, europski, japanski i korejski proizvođači jednostavno ne znaju koju strategiju primijeniti protiv Tate. Dok su ga donedavno mogli negirati, sada to više nikako ne mogu, i ne smiju. Jer Ratan Tata je već ranije najavio i pohod na Europu, a ulje na vatru nadolio je predstavljanjem 'Europa' verzije, prije mjesec dana u Ženevi.
U Europi za dvije godine
Taj Nano na stari kontinent stiže za dvije godine. Naravno, biti će bolji, kako bi zadovoljio sigurnosne standarde, ali i veće zahtjeve europskih kupaca te će, samim time, koštati znatno više, oko 5000 eura, što je još uvijek dosta jeftinije od konkurencije. No za Nano Indijci već sada tvrde da je vrlo siguran. Nano bi tako mogao postati nova pošast. Mogao bi izazvati revoluciju i natjerati druge proizvođače da razmišljaju na Nano način. Njemački Bosch, koji uz motor radi i 10 posto dijelova za Nano, kaže kako računa na milijardu eura od prodaje dijelova za jeftina vozila u idućoj godini. Tko zna, možda je pred nama zaista jedno novo razdoblje mobilnosti.
Emisiju Automotiv možete gledati u jutarnjem terminu na Novoj TV.