Porasle cijene

Imaju 40 posto više novca, ali 50 posto manje kandidata

Slika nije dostupna
Davoru su automobili život. Zaposlen je kao testni vozač, svaki dan je na cesti, gotovo da nema kategorije koju nije položio. Sredinom prošle godine svoju vozačku dozvolu odlučio je popuniti još jednom kategorijom, onom za vozača autobusa.

Skupio je 8000 kuna potrebnih za upis, no po dolasku u autoškolu uslijedio je hladan tuš. Na povećanje cijene autoškola utjecala je financijska kriza, ali i politička situacija u državi, koja je kulminirala početkom srpnja prošle godine, kada je iz Vlade stigla obavijest o povećanju stope PDV-a te uvođenju kriznog poreza. Nedugo nakon toga, minimalna cijena autoškola skočila je s 4019 na 5600 kuna.

Iako su vlasnici autoškola time dobili 40 posto veći priljev novca u blagajnu, ostali su i bez 50 posto kandidata koji se osposobljavaju za vozače B kategorije. To su na svojoj koži najviše osjetili instruktori vožnje, kojima je posao pao za 35 posto.  'Da mi se ne isplati, ne bih to radio, ali stvarno je došlo do situacije da se jedva prehranjujemo. Meni supruga dobro zarađuje pa živim na njezin teret', rekao je Branimir Portada, instruktor vožnje.

Instruktori otišli u druge branše

'Puno je instruktora s ovog poligona otišlo, unazad godinu dana preko 20 instruktora je otišlo, ali ne u druge autoškole, nego u nekakve druge branše', Mihovil Papić, instruktor. U Hrvatskoj danas posluje 381 autoškola. Bilo bi ih i više da 2004. nakon stupanja na snagu novog zakona o sigurnosti prometa na cestama, koji je postrožio kriterije poslovanja, nije zatvoreno više od 200 autoškola. U posljednjih 10 godina cijene autoškola porasle su za 57 posto. Tako je primjerice 96. godine B kategorija stajala 2300 kuna s PDV-om.

Dvije godine poslije kada je stopa PDV-a skočila s 10 na 22 posto, narasla je i cijena autoškole i to na 3600 kuna. Onaj tko danas želi polagati B kategoriju za to mora izdvojiti najmanje 7200 kuna. Usporedno s tim, rasle su i cijene drugih popratnih usluga. Tako je primjerice liječničko uvjerenje u posljednjih 10 godina poskupilo za čak 332 posto, cijena prve pomoći za 200 posto, dok su ispiti HAK-a u istom razdoblju poskupili za čak 165 posto.

'Najveći i osnovni problem je što su autoškole servis svih ovih drugih ustanova. I autoškola mora dati kompletnu cijenu osposobljavanja. Hajka se radila na autoškole da drastično zarađuju ogromna sredstva, a u konačnici ste vidjeli da autoškole od toga imaju svega 43 posto i u ovim teškim globalnim uvjetima nisu u mogućnosti pokriti svoj hladni pogon i platiti djelatnike', tvrdi Nikola Vidaković, predsjednik Hrvatskih autoškola. 

Samo za hladni pogon autoškole mjesečno u prosjeku izdvajaju preko 40 tisuća kuna. U Hrvatskoj danas postoji 415 instruktora vožnje koji su tehnološki višak, no nitko još nije dobio otkaz. Ipak, teška godina za autoškole tek dolazi. A takvih je, prema procjeni hrvatskih autoškola, premalo da bi njihovo poslovanje godinu završilo na pozitivnoj nuli.

Emisiju Automotiv gledajte nedjeljom, u jutarnjem programu Nove TV.

Povezane teme