Naši prodavači automobila 2009. vjerojatno žele što prije zaboraviti. Pad od 50 posto u odnosu na 2008. doista zvuči loše. Tako će 2009. tek 44 tisuće Hrvata pamtiti kao godinu kada su kupili novi automobil. 2008. ih je bilo dvostruko više.
Druga generacija Nissan Murana stigla nam je ravno iz Amerike. Iz Europe je pak stigla senzacija u obliku specijalnog Mercedesa SLR, stvorenog kao hommage trkaćoj legendi Stirlingu Mossu, i njegovom pobjedničkom bolidu iz 50-ih godina prošlog stoljeća. Od Mercedesa se ovo nije očekivalo, i zato svaka čast!
U siječnju slavili smo zajedno s Citroenom i njihovom legendom na četiri kotača. Spaček je, naime, na tortu stavio 60 svjećica. Kasnije, tijekom godine, nizali su se rođendani Opela, koje je već u 110., zatim 50-godišnjaka Minija, još jednog stogodišnjaka – Audija dok je Citroen obilježio 90 godina postojanja.
Znatno manje slavlja bilo je na prvo velikom auto salonu – tradicionalnom otvaranju godine u Detroitu. Ondje se, zbog krize, nisu pojavili mnogi, a Amerikanci su počeli gledati dotad nezamislivo male automobile. 'Trend potražnje za malim automobilima se jasno vidio no kada je galon skočio na skoro pet dolara, trend je poprimio snažne razmjere. Ljudi kupuju automobile poput Mini Coopera ili Chevy Avea u golemim količinama, kao nikad prije', rekao je Brian Moody, iz Edmunds.com. Amerikanci i Chevrolet Aveo! Bio je to prvi jasni pokazatelj kako se uloge na svjetskoj auto pozornici mijenjaju. Drugi je stigao kada je Toyota najavila potpuno zatvaranje tvornica na desetak dana.
Jedini smo prikazali temeljiti test najnovijih zimskih guma, te otkrili prilično nepoznatu činjenicu Iako ne na samom salonu, Mercedes je u Detroitu predstavio jedan od najvažnijih modela. Usporedo s E-klasom prisjetili smo se i Mađara Bele Barenjia, oca pasivne sigurnosti, koji je upravo u jednom Mercedesu razvio prvi deformacijsku zonu u automobilu. S ADAC-om smo testirali dječje sjedalice i krovne kutije, pokazali koliko je nesiguran jeftini kineski automobil, izlijetali s ispumpanim gumama, skrivali se od letećih skijaških projektila te sučelili - Davida i Golijata. Jedini smo prikazali temeljiti test najnovijih zimskih guma, te otkrili prilično nepoznatu činjenicu. 'Svatko kad kupuje rabljeni automobil koji je već bio registriran u Hrvatskoj, može od bivšeg vlasnika, ili on sam uz pomoć originalnih dokumenata, došetati do bilo koje stanice za tehnički pregled, i zatražiti da mu se izda potvrda o prijeđenim kilometrima za to vozilo', rekao je Zoran Kalauz iz Centara za vozila Hrvatske.
Čudovište iz Japana, lokomotiva na četiri kotača, grdosija – da sve su to bili komentari kada smo testirali Toyotu Land Cruiser V8, naš najveći testni primjerak u 2009. S druge strane ljestvice, naš najmanji i ujedno najjeftiniji testni kandidat – Piaggio Zip s cijenom od 8.890 kuna. A kad smo kod naj, recimo i kako je Volvo predstavio najjači kamion na svijetu, snažan čak 700 konja. Jedan od najjačih, ali zato najskuplji automobil koji smo vozili, bio je Jaguar XKR. No bilo je, kroz godinu, još dosta dobre rike i urlika.
General Motors izgubio je titulu najprodavanije marke
Nakon 77 godina neprikosnovene vladavine, General Motors izgubio je titulu najprodavanije marke od japanske Toyote. Bilo je to u siječnju, da bi u studenome došlo do još jedne, posve neočekivane, smjene na vrhu. Njemački je Volkswagen, naime, prestigao Toyotu i prvi puta postao svjetski broj 1. Sve nas je to manje zanimalo kada nam je u ruke stigao on - novi, šesti po redu GTI nas je jednostavno osvojio. Može biti miran ali i agresivan. Može biti udoban ali i tvrd. Možete voziti djecu u vrtić ili juriti zavojima. S druge strane, on sve to ne može, ali niti ne želi.
Za razliku od GTI-ja, Clio Sport je brutalna, gotovo trkaća jurilica u mini pakiranju. Rijetko koji automobil pruža toliko zadovoljstva, a sigurno niti jedan za takve novce. Ne smijemo zaboraviti niti specijalnu Formula 1 izvedbu kao niti najmanji sportski Renault – Twingo RS. Prvi smo imali usporedni test između dva ljuta rivala – Golfa i Megana, a tijekom dvoboja karavanske Honde i Forda imali smo i bliski susret s nesretnim psom. Na sreću, i pas i Mondeo prošli su dobro.
Pratili smo i prvu konferenciju automobilskih dizajnera, održanu u Mimari. Još jednom smo mogli vidjeti kvalitetu hrvatskog dizajna, a nešto kasnije stiže nam i potvrda toga – BMW predstavlja ovaj automobil, čiji vanjski dizajn potpisuje naš Mario Majdandžić, rodom iz Čepina pored Osijeka. Bilo je tu još mnogo toga no, jednostavno, sve ne stane u ovaj pregled.
A što će tek biti u novoj godini? Prema najavama, neće biti baš lagana, no treba biti optimist. Mi svakako jesmo te jedva čekamo nova druženja sa svježim novitetima na četiri kotača. Sretna vam nova 2010. godina!
Emisiju Automotiv možete gledati u njedjeljnom jutarnjem terminu na programu Nove TV.