Do posla ili šopinga – tu svaki automobil vozi jako sigurno, ništa i nitko se ne prevrće.
Međutim, što puna natovarenost znači za automobil? Naravno, više ne vuče tako živahno, treba mu malo dulji zaustavni put. Ali koliko točno? I što se događa ako se odjednom na autocesti ispred vas iznenada nađu radovi i brojni prometni znakovi na traku kojim vozite, pomaže vam još samo munjevit manevar izmicanja! No, koliko je to sigurno?
Da bi to saznao, AUTO BILD je prvo testirao 14 aktualnih vozila samo s vozačem – i zatim ponovno posve natovarene do dozvoljene ukupne težine. Rezultat zapanjuje. Naime, u konačnici najsigurnije vozilo za putovanja nije ni najskuplji, niti najsportskiji pa čak ni automobil s najsloženijim ovjesom.
KAKO SMO TESTIRALI
Za određivanje ubrzanja, zaustavnog puta i vremena slalom vožnje AUTO BILD koristi najsuvremeniju elektroniku. Za simulaciju tereta, osim olovom napunjenih vreća korišteni su i paketi novina, uredno složeni da ne klize, i tako omogućuju realno pomicanje težišta prema gore. Na svakom je automobilu pritisak u gumama, dok su gume hladne, podešen na odgovarajuće opterećenje. Osim objektivnih mjerenja na ocjenu utječu i subjektivni dojmovi. Udobnost se ocjenjuje na temelju usporedbe ponašanja ovjesa dok je automobil prazan i natovaren.
ISO-test izbjegavanja simulira brz manevar izmicanja, razmaci i širina prolaza egzaktno su zadani. Ne smije se prevrnuti niti jedan čunjić.
14. mjesto: KIA SPORTAGE 2.0 CRDi
KIJU SPORTAGE NE MOŽE SE PRIKOČITI
Posljednja na testu putovanja na godišnji odmor - kakva loša situacija za Kiju Sportage! Pritom kompaktni korejski SUV ne leži nimalo loše, pri izmicanju nadmašuje neke od suparnika. Ali ne i u slalomu, a posebice ne u kočenju. Natovarena s 536 kilograma, već pri prvom pokušaju kočenja Kia se zaustavila tri metra dalje u usporedbi s praznim automobilom; kod četvrtog puta vozač mora već punom snagom nagaziti papučicu da bi uopće dospio u područje nadzora ABS-a. U prosjeku je zaustavni put brzinom od 130 km/h veći od 75 metara – neprihvatljivo. Zbog tvrdog ovjesa karoserija i putnici već u nenatovarenom stanju nemaju mira, s punom težinom na poprečnim izbočinama uz ovjes udara o graničnike. Šteta jer bi upravo jedan SUV trebao dobro podnositi loše ceste.
13. mjesto: NISSAN QASHQAI 1.5 dCi
TREBA MU RUKA VODILJA
Tko misli da se Nissanom može upravljati s dva prsta, neće naći put kroz čunjiće. Jer Qashqai zahtijeva čvrstu ruku koja će neizravnom upravljaču pokazati kuda ići. Čak je i monumentalni VW Multivan brži u slalomu. Još uvijek pretjerano aktivni ESP koči lov na bolja vremena ali i guši kritične kretnje. Dobro: natovarenost se gotovo ne odražava na ponašanje u vožnji, zaustavni se put produljuje za samo 3,6 metara. Pretjecanja zahtijevaju malo više planiranja jer 500 kilograma nosivosti stavljaju na kušnju 110 KS u 1,5 dCi. Nasuprot tome besprijekorna je udobnost vožnje. Qashqai i na lošim cestama leži mirno i tiho se kotrlja. Samo na poprečnim neravninama i grubim udarcima na ovjesu tutnjavi kotači iskazuju svoje negodovanje.
12. mjesto: DACIA DUSTER 1.6 dCi 110 4x4
NJIŠUĆI PROLAZI KROZ PROVJERE
Nažalost, iskoristive vrijednosti Dacije Duster ne daju uvid u količinu snage, muke i pokušaja koji je uložila naša testna ekipa u njihovo ostvarenje. Naime, Dacijinom upravljaču preciznost je nepoznat pojam a usmjeravanju dodatno smeta nepredvidivo nadziranje ESP-a.
U graničnom području ponekad jedan prednji kotač posve zablokira i Duster otkliže u stranu. Pritom se vozač i putnici osjećaju kao na rodeu jer rumunjski SUV pri promjeni traka baca amo-tamo svoju karoseriju zbog dugog hoda opruga. Ipak, oni skrbe za zavidnu udobnost, što značajno ne utječe čak ni iskorištavanje pune nosivosti od 507 kilograma. Ovdje put kočenja naraste samo za četiri metra.
11. mjesto: RENAULT MÉGANE dCi 110
ZA NOVI AUTOMOBIL RAZOČARAVA
Renault Mégane nije oduševio iako je novorazvijeni model: čak i prazan koči lošije od drugih natovarenih automobila, pati pod jako strogim ESP-om i živcira bezosjećajnim električnim upravljačem. Krenimo redom: kočnici nedostaje oštrine, loše se dozira i na kraju pokusa malo zadimi ali ipak izdrži i ne dopušta da na nju utječe najveća nosivost od 495 kilograma. Pri pokušajima vožnje dobre vrijednosti poput 123 km/h u ISO-testu izmicanja moguće je ostvariti samo balansiranjem na pragu uključivanja ESP-a. To se ne mijenja ni u natovarenom stanju.
10. mjesto: VOLKSWAGEN T6
KAO BROD NA OTVORENOM MORU
Ako se u SUV-u ili monovolumenu još osjećate kao mornar na palubi, radno mjesto u VW Multivanu nešto je kao promatračnica na jarbolu – tako divlje i visoko gore vijugate između čunjića. Golemi sedmerosjed stoički se probija između stupića, katkad prednja osovina malo pritisne na stranu, katkad stražnji kraj malo zanese. Ipak, nikad ne postaje kritično i ESP najčešće ima predah. To se gotovo ne mijenja ni kad je natovaren, samo što se tada karoserija s osjetnim trzajem tvrdo spušta na graničnike. Pri živahnoj vožnji zavojima na neravnim otvorenim cestama veliki VW počinje prilično lupati i to usprkos jako ograničenoj nosivosti: 645 kilograma za sedam osoba – nitko ne smije ponijeti puno više od četkice za zube i kreditne kartice.
9. mjesto: BMW X1 xDRIVE20d
UMJETNIK ZAVOJA MEĐU SUV-OVIMA
Sportski talenti BMW-a X1 često su hvaljeni, ovdje čak i za natovaren automobil. Mali X1 odvozio je slalom za 0,3 sekunde brže u praznom stanju, a i na ISO-testu izmicanja bio je tek malo sporiji. Sve jako suvereno i smireno, samo je u rijetkim slučajevima ESP morao obuzdati nasrtljivu stražnju osovinu. Pritom je BMW-u od pomoći bila mala nosivost, 476 kilograma je skromno čak i za kompaktni SUV. Sa samo jednom ili dvije osobe u kabini, putnici se čude stalnim grubim udarcima koje BMW prenosi u čvrsta sjedala. Dakle, kao vozilo za duža putovanja X1 nije prvi izbor.
8. mjesto: VOLKSWAGEN TOURAN 2.0 TDI
ČETVRTAST, PRAKTIČAN, NEVJEROJATNO SIGURAN U VOŽNJI
Volkswagenov obiteljski kvadar ne ubraja se u najbrža ali da u najmanje problematična vozila na testnoj stazi. Test izmicanja savladao je brže u natovarenom nego u praznom stanju što upućuje na genijalnu geometriju snažnije opterećene stražnje osovine. Pritom ESP ima malo posla, samo povremeno mora spriječiti klizanje preko prednjih kotača. Uspješan kompaktni monovolumen gubi bodove zbog kočnica koje se ne ubrajaju u najučinkovitije ni dok je vozilo prazno. Dobar dojam ostavlja i udobnost Tourana koji ima namjestive amortizere. Puno bodova ne osvaja samo zbog stalnog njihanja i nemirnog duha na poprečnim neravninama.
Pobjednika saznajte u drugom dijelu velikog testa - u ponedjeljak (24.srpnja).