Poznajem predsjednika Obamu dugi niz godina. Bio sam angažiran na njegovom prvom prikupljanju sredstava kada se kandidirao za ulazak u Senat. Nakon nastupa na Vip Zagreb Jazz Festivalu 2008. godine, jedan od najcjenjenijih jazz vokala današnjice, i ovogodišnji Grammyjevac Kurt Elling, ponovno će nastupiti u Hrvatskoj. U nastupu ovog vrhunskog jazz glazbenika publika će imati prilike uživati u srijedu, 7. srpnja u Rovinju, na intimnoj lokaciji terase rovinjskog hotela Monte Mulini. Kurt Elling u Rovinj dolazi u sklopu svoje europske turneje s pratećim sastavom kojeg čine Laurence Hobogood (klavir), Clark Sommers (bas gitara) te Ulysses Owens Jr. (bubnjevi), a pridružuje im se i poznati jazz gitarist, John McLean.
Dobitnik je nagrade Udruge jazz novinara za najboljeg jazz pjevača i nagrade Billie Holiday pariške Jazz akademije, a ove godine pri devetoj nominaciji konačno osvaja i svoj prvi Grammy i to za najbolji vokalni jazz album 'Dedicated to You' na kojemu izvodi djela Coltranea i Hartmana. Zahvaljujući bogatom baritonu - kojim pjeva u rasponu od četiri oktave - sjajnoj tehnici, muzikalnosti, osjećaju za ritam, fraziranju, scat improvizacijama i dinamici te smislu za dramatiku, izvedbe mu zrače uvjerljivošću i emocionalnošću.
Povodom drugog gostovanja u Hrvatskoj Kurt Eling dao je ekskluzivni intervju za Dnevnik.hr.
Tri puta za redom ste proglašeni najboljim jazz pjevačem današnjice od strane jazz kritike uglednih magazina Down Beat i JazzTimes. Ove godine ste i osvojili Grammy u kategoriji Najbolji vokalni jazz album za 'Dedicated To You: Kurt Elling Sings the Music of Coltrane and Hartman'. Nose li nagrade i svojevrsni teret sa sobom?
Kurt Eling: Nagrade su indikacije da je jedan rad došao do širokog broja ušiju. To je kao aplauz načinjen od bronce, ili stakla. Pojedinac radi glazbu u kojoj je pronašao zadovoljstvo. Jako je lijepo otkriti da i drugi u tome uživaju. Ne osjećam nikakav teret.
Koliko dugo ste se pripremali da bi zapjevali pjesme Coltranea i Hartmana?
Kurt Eling: Coltraneove i Hartmanove pjesme su vremenom postali jazz standardi. Mogu reći da sam se cijelu karijeru pripremao za tako nešto.
Koji je pjevač izvršio najveći utjecaj na vas. Tko je bio taj nakon kojeg ste odlučili zapjevati?
Kurt Eling: Mark Murphy je sigurno pjevač kroz kojeg sam došao u doticaj s najširim spektrom i mogućnostima jazz pjevanja. Time mislim da je Mark preradio veliki broj stvari koji su ga oblikovali i usmjerili k njegovim originalnim idejama. Uspio je ponovo kreirati klasike iz pjesmarice, uklopiti nove fraze i aranžirati unikatnu vokalnu genijalnost.
Mark nam je svima pokazao da pjevačka umjetnost nikad nije prestala evoluirati. Pokazao je koliko jazz pjesma može biti dramatična i pokretačka. Također sam kroz Murphyja postao svjestan čvrste veze između Jacka Kerouaca i cijele beatničke-jazz scene. Čini mi se da je cijeli svoj život proveo u inovaciji. On je istinski veliki pjevač s odličnim albumima.
Koja je vaša metoda rada? Čini se da ste i vi nemiran duh sklon istraživanju.
Kurt Eling: Slijedim svoj instinkt. Trudim se biti okružen pametnim ljudima. Postoji li nešto drugo?
Možete li obasniti situacije kada su vaše vokalize plod improvizacije, a kada se trudite potpuno naučiti solo dionicu?
Kurt Eling: Voklaize je izmislio Eddie Jefferson. One su napisane i izvođene kako bi se utkale u linije instrumentalnih solaža s tuđih albuma. Eddie se zaljubio u ploče Charlieja Parkera. Toliko ih je slušao da je upamtio sva sola, pa ih je na kraju počeo i pjevati. Riječi i priče su se prirodno počele pojavljivati u njegovoj glavi kad god je začuo solo u mislima. Zapisao ih je i počeo novu karijeru izvodeći ih.
Njegov najpoznatiji tekst napisan je 1946. godine za solo Jamesa Moodyja u 'I'm In The Mood For Love', a učinio ga je poznatim King Pleasure (Clarence Beeks) u hit ploči iz 1952. godine.
Genijalni vokalni trio Lambert, Hendricks i Ross doveli su izvođenje vokaliza u zenit tijekom kasnih 50ih i početkom 60ih godina svojim interpretacijama Counta Basieja, Dukea Ellingtona i Wardella Graya.
Jon Hendricks je majstor po pitanju tekstova i nastavio je svojim genijalnim kreacijama obasipati svijet do današnjeg dana. Dave Lambert, koji je umro prije par godina, učinio je pak najviše glazbenih aranžmana za svoju grupu. Annie Ross, treći član trija, napisala je neke od najpoznatijih tekstova uključujući tu 'Twisted' i 'Jackie'. Naravno najpoznatiji sljedbenici LHR-a su Manhattan Transfer (obratite pažnju na 'Those Clouds Are Heavy, You Dig?' s mog albuma 'Close Your Eyes', ili 'Night Dreamer' s 'Live In Chicago').
Scatting je definiran kao umjetnost komponiranja soloa 'ovdje i sad', korištenjem samoglasnika koji pjevaču u tom trenutku padnu na pamet i koje je spremam složiti u određeni logični niz i otpjevati. Ella Fitzgerald je bila najpoznatija u scattingu i inspirirala je veliki broj jazz pjevača. Najveći živi primjer jazz improvizacije na njenom tragu je Bobby McFerrin, koji je ultimativni primjer pjevača-glazbenika. On je omnikompetentan.
Ranting je termin koji znači: 'moj prijatelj je došao s improviziranim melodijama i tekstovima'. Nekad ne postoji melodija, već samo improvizirana priča, ili 'otvoreni tijek misli'. Najbolji primjeri na mojim vlastitim pločama je srednji dio u 'Beauty of All Things' i narativni dio u 'The Messenger'. Nadam se da sam vam odgovorio na pitanje što sam točnije mogao.
Dolazite po drugi put u Hrvatsku. Kakvo je iskustvo s vašeg prvog koncerta na Zagreb Jazz Festivalu u Zagrebu?
Kurt Eling: U Zagrebu je bilo odlično. Publika je bila puna entuzijazma. Bodrila nas je u pravim trenucima. Općenito sam stekao dojam da je taj Festival nešto posebno. Veselim se ponovnom dolasku u vašu zemlju.
Jeste li ikada bili na našoj obali, jer vaš sljedeći koncert je u gradu na moru?
Kurt Eling: Ne, ali jedva čekam dolazak. Hrvatska obala je poznata po svojoj ljepoti.
Prije četiri godine ste imali jednu epizodu s Barackom Obamom oko kupoprodaje kuće. Poznajete se osobno, je li vas kojim slučajem zvao da održite koncert u Bijeloj kući, kao što su to učinili Bob Dylan i Paul McCartney za vrijeme njegovog mandata?
Kurt Eling: Poznajem predsjednika Obamu dugi niz godina. Bio sam angažiran na njegovom prvom prikupljanju sredstava kada se kandidirao za ulazak u Senat. Poziv za nastup sam primio od članova predsjednikova kabineta. Drago mi je da su me se sjetili i poziv sam naravno prihvatio.
I za kraj, nadam se da ćete ovog puta uzeti više albuma sa sobom,obzirom da ste nakon zagrebačkog koncerta prije dvije godine prodali sve CD-e.
Kurt Eling: Ha, ha, potrudit ćemo se.