Nova izdanja

Sonic Youth, Arsen Dedić, Gabi Novak i Josipa Lisac

Slika nije dostupna
Četiri čiste desetke - novi album Sonic Youtha, Arsenova 'Antologija', prvi live album Gabi Novak i reizdanje Josipinog 'Dnevnika jedne ljubavi'.

Sonic Youth 'The Eternal', Ocjena: 10/10
(Matador Records, 2009)

Junaci njujorškog noise rocka skinuli su okove velikog diskografa, vratili se među nezavisno izdavaštvo i snimili album s tolikim guštom, poletom i živošću, kao da se radi o debitantskom izdanju kakvog potentnog post-adolescentskog benda pred kojim je velika budućnost. No, iza Sonic Youtha je već preko 30 godina staža, petnaest studijskih albuma i pravo je čudo što su Kim Gordon, Thurston Moore i društvo još jednom uspjeli iz sebe izbaciti inovativne ideje i svježa rješenja na albumu koji svakako konkurira za najbolje ostvarenje u prošloj godini.

Vokalni dvoboji na relaciji bračnog para Gordon-Moore ponovno su rezultirali magijom koja je ovu grupu osamdesetih i izdigla na pijedestal vladara alter-rocka, iznjedrivši dvanaest novih pjesama za vječnost. Gitaristička buka, škripa, grebanje i naizgled kaotičan sound, sklapaju se u savršenu melodičnost već od uvodne 'Sacred Trickster'.

Skulirana varijanta umirujuće neuhvatljive psihodelije, toliko tipične za Sonic Youth, ogleda se u 'Anti-Orgasm' i 'Leaky Lifeboat', dok eksperimentiranje zvukom i 'cijeđenje' gitarskih žica do punog zamaha dolazi u 'Antenni'. Čarobni svijet zvukova, kominiran pravovremenim izmjenama pjevača i dubinskih istraživanja instrumentalne kulise, poentira u 'Calming the Snake', 'Poison Arrow' i No Way', a priča završava u prihodeličnom devetominutnom epu 'Massage the History'.

Zvuči gotovo nadrealno, no Sonic Youth je bend koji je u stalnom rastu. Kao da je najbolji album tek ispred njih...

Arsen Dedić 'Dobrotvorov dom - Antologija', Ocjena. 10/10
(Croatia Records, 2009)

Arsen Dedić konačno je dobio diskografski presjek karijere kakav zaslužuje - točno 93 pjesme razmještene na četiri CD-a, knjižica s komentarima najvećih hrvatskih književnika, novinara i glazbenika te Arsenovi portreti iz kista likovnih umjetnika poput Mome Kapora ili Josipa Generalića, a sve to po prilično pristupačnoj cijeni - izdanje je koje bi se u svakom domu trebalo nalaziti između enciklopedija i književnih klasika.

Arsenovo stvaralaštvo već je odavno izašlo iz okvira pjesništva ili kantautorstva te predstavlja nezaobilazno mjesto hrvatske kulture općenito. S tim da Arsen sam nikad nije težio takvom elitističkom statusu, a do njega je uspio kradomice doći uspješno kombinirajući postulate 'visoke kulture' i estrade, šibensko podrijetlo i kozmopolitski svjetonazor, pri čemu je kao vezivno tkivo koristio urođeni talent i poveće doze zdravog cinizma.

Teško je, gotovo nemoguće, napraviti best of presjek Arsenove karijere, a toga se posla primio sam Dedić, koji je duže vrijeme, pedantno i strpljivo slagao ovu kompilaciju, imajući u vidu da na ovaj četverostruki album uvrsti sve skladbe koje njegova publika želi čuti, ali i one koje su obilježile njegov vlastiti glazbeni i životni put. Tako smo dobili antologijski uradak podijeljen na četiri dijela - 'Ljubavni komadi', 'Narodne pjesme', 'Budnice' i 'Pod razno' - koji vodi ka samo jednom neizbježnom zaključku: radi se o najboljem kantautoru ikad rođenom na ovom prostoru. To smo znali i prije 'Dobrotvorovog doma', ali lijepo se iznova podsjetiti.

Sam naziv albuma, koji tako dobro opisuje odnos Arsena i njegova publike, stoji iznad ulaza zagrebačkog doma samog autora, u kojoj već 39 godina živi zajedno s Gabi Novak. Bez obzira što je svojih 50 godina karijere mogao objaviti na još ovoliko CD-ova, Arsen je na dijelu kompilacije 'Pod razno' dao prostora autorima koji su obrađivali njegove šlagerske hitove, pa tako po prvi put na istom mjestu nailazimo na imena poput Branimira Štulića, Ante Perkovića i Duška Mucala.

'Dobrotvorov dom' izgleda kao konačno zaokruživanje jednog životnog djela, no poznavajući Arsenov kreativni nemir, a povodeći se Šimićevom opaskom da su 'pjesnici čuđenje u svijetu', od šibenskog umjetnika sasvim sigurno možemo očekivati još puno toga dobroga.

Gabi Novak 'In Concert: Jazzarella ZKM 2009', Ocjena: 10/10
(Menart, 2009)

Nakon više od pedeset godina estradnog staža, jedna od naših najboljih interpretatorica dobila je svoj prvi koncertni album. Radi se o pravoj glazbenoj poslastici, nastupu snimljenom na prošlogodišnjem Jazzarella festivalu u Zagrebu, na kojemu je vjerna životna pratilja Arsena Dedića trijumfirala pred oduševljenom publikom.

Prva dama hrvatske šlager-scene jazzu se predavala kad god bi joj se ukazala prilika, a kad se joj se dogodi da zapjeva praćena vrhunskim bendom (Ante Gelo na gitari, basist Mladen Baraković, tru­bač Davor Križić, saksofonist i flautist Miro Kadoić, bu­bnjar Kruno Levačić te na klaviru, naravno, Matija Dedić), kao što je bio slučaj na Jazzarelli u ZKM-u, dobije se ambijentalno ozračje u kojemu uživaju sva čula.

Inspirativna izveda Gabi Novak, koja je svu svoju osobnost unijela u jazz i easy listening standarde poput ‘My Funny Valentine’, ‘Misty’, ‘Moonlight in Vermont’ i 'Someone to Watch Over Me’, do punog je sjaja došla u novim čitanjima Arsenovih ‘Ono sve što znaš o meni’, 'Kuća za ptice', ‘Pjesma je bila život moj’, ‘Pamtim samo sretne dane’ i ‘Ni ti ni ja’.

Gabi Novak 'In Concert' užitak je i za publiku nesklonu jazzu, a da dojam bude potpun uz CD ide i DVD snimka dijela koncerta iz ZKM-a, jednog od najboljih live trenutaka iz duge karijere ove vrhunske pjevačice.

Josipa Lisac 'Dnevnik jedne ljubavi', Ocjena: 10/10
(Croatia Records, 1973/2009)

Potpunom strancu teško bi bilo povjerovati da je prvi studijski album Josipe Lisac snimljen 1973., dakle prije točno 37 godina. 'Dnevnik jedne ljubavi' svojom je produkcijom, konceptualnošću, aranžmanskim rješenjima, vokalnoj izvedbi i tekstualnoj zrelosti, do danas ostao nedostižan pop-rock uradak, s kojim se velika većina naše recentne glazbene produkcije ne može ni izbliza mjeriti.

'Dnevnik' danas važi za prvu konceptualnu rock ploču bivše države, a plod je sudbonosnog susreta Josipe Lisac i Karla Metikoša, njihove glazbene, ljubavne i karmičke povezanosti. 'Dnevnik jedne ljubavi' nije doživio sudbinu mnogih drugih glazbenih remek-djela, čija je snaga i kvaliteta prepoznata godinama po objavljivanju - prvi Josipin album odmah je postao hit, njegova prodaja brojala se u desecima tisuća komada, a vrlo brzo zauzeo je središnje mjesto u ovdašnjoj rock antologiji.

Ne samo da su skladbe poput 'O jednoj mladosti', 'Srela sam se s njim', 'Sreća' ili 'Kao stranac' izdržale test vremena, već će i za sto godina zvučati uvjerljivo, moderno, moćno i zavodljivo, kao i tih dalekih sedamdesetih, kada je ova ploča bila debelo ispred svog vremena.

Koliko su svevremenske Metikoševe skladbe, dokazuje i činjenica da zvuče svježe i onda kad ih Josipa po tko zna koji put uživo izvede u potpuno drugačijim aranžmanima. Iako je bila uvažena glazbenica i prije objavljivanja svog studijskog prvijenca, 'Dnevnik jedne ljubavi' lansirao je Josipu Lisac među dive, učinivši je jednom od rijetkih domaćih pjevačica koje u svojoj diskografiji imaju uradak koji se s punim pravom može okititi pridjevima 'kultni' ili 'legendarni'.

Prijašnje recenzije: Norah Jones, Melanie Fiona, David Guetta, Mlinski kamen