Zabranjeni rock coveri

Omoti albuma koje ne biste smjeli vidjeti

Slika nije dostupna
Zabrane i cenzure naslovnica albuma nisu samo dio burne povijesti rock glazbe - to se događa i danas.

Rock glazba oduvijek je, po defaultu, bila smetnja svima onima koji je nisu smatrali osobitim umjetničkim napretkom čovječanstva. Bilo da je riječ o stavovima puritanskih činovnika, crkvenih vjerodostojnika ili političara, rock je od svojih početaka redovito bio etiketiran bogohulnom i izopaćenom zabavom mladih. No, kao i stihovi, opasnima su se smatrale i poruke koje su se ogledale na omotima ploča.

Tako je pregršt primjera cenzuriranja i zabrana covera albuma, čime su dežurni dušebrižnici pokušavali mladež poštedjeti od nasrtaja nemoralnih glazbenika. Naravno, rezultat je bio kontraefektan, budući da se takvim, u najmanju ruku blesavim pokušajima cenzuriranja, samo potiče mističnost i privlačnost rock and roll muzike. Jer, što se mladih tiče, uvijek će vrijediti pravilo - ako odrasli imaju nešto protiv rocka, sigurno je dobar...

Donosimo odabrane primjere najpoznatijih albuma čije su ilustracije na omotima zasmetale 'odraslima' i u državama koje se kunu u slobodu govora i izražavanja.

Alice Cooper 'Love It To Death' (1971.) - Čelnici diskografskog giganta Warner Brothers smatrali su da je palac smješten točno na sredini omota ovog čuvenog hard rock ostvarenja 'uvredljiva i vulgarna aluzija'. Na prvom sljedećem reizadnju ploče sporni palac je obrisan i američke ulice bile su ponovno sigurne.

Black Crowes 'Amorica' (1994.) - Slabo prodavan album vrhunskog američkog hard-blues benda nije proizveo nijedan veliki hit, no zato mu je pošlo za rukom da izazove javnu osudu. Nepatriotske stidne dlake iznad bikinija u bojama američke zastave ponukale su Wal-Mart i još neke velike trgovačke lance da prosvjeduju. Black Crowes bili su prisiljeni ne samo depilirati damu s naslovnice, već je potpuno ukloniti i podlogu iza gaćica prebojati u crno.

The Beatles 'Yesterday and Today' (1966.) - Beatlesi su u razdoblju od 1964. do 1966. objavili čak sedam studijskih albuma, no poslovično pohlepnim diskografima to nije bilo dovoljno. Tako je Capitol Records odlučio za američko tržište objaviti album 'Yesterday and Today', 'izmišljeni' LP, sastavljen od nasumično odabranih pjesama s tri prethodna albuma. Ogorčeni zbog nerezonskog kasapljenja njihove umjetnosti, liverpolska četvorka izradila je omot na kojemu su pozirali u mesarskim kutama s komadima sirovog mesa i razbacanim dijelovima beba-lutaka po sebi. Suočeni s pobunom distributera, čelnici Capitola naredili su tiskanje novih korica, koje su se samo navukle na već odštampane albume, pa je kontroverzni 'mesarski' omot ostao skriven u unutrašnjosti ploče. Tako je nastao jedan od kolekcionarskih 'svetih gralova'.

Dream Theater 'Live Scenes From New York' (2001.) - 'Intelektualni' metal bend iz Bostona poigrao se s tematikom na koju su Amerikanci najosjetljiviji. Omot njihova live albuma snimljenog u New Yorku prikazivao je tornjeve WTC-a i Kip slobode u plamenu. No, bila je to samo neprikladna šala sudbine, budući da je album bio zgotovljen nekoliko tjedana prije kobnih napada na 'blizance', a prvotno objavljen datum objave bio je, vjerovali ili ne - 11. rujan 2001. CD se na kraju pojavio nekoliko tjedana kasnije s promijenjenim omotom. Nekoliko primjeraka originalnog covera je sačuvano i danas predstavljaju jedan od najvrijednijih diskografskih artefakata.

Dead Kennedys 'Frankenchrist' (1985.) - Jello Biafra, predvodnik ovog kultnog ljevičarskog punk benda, bio je od samih početaka djelovanja trn u oku američke administracije. Album Dead Kennedysa 'Frankenchrist' jedan je od prvih koji se našao na cenzorskom udaru Zakona o distribuciji uvredljivih materijala, koji je u SAD-u donešen 1986. godine. Iako je 'Frankenchrist', za razliku od prijašnjih Biafrinih albuma, imao sasvim bezazlen omot, vlasti su mu zamjerile poster koji se nalazio u unutrašnjosti ploče. Radilo je o djelu 'Landscape No.20, Where Are You Coming From?', slavnog švicarskog umjetnika H. R. Gigera. Jello Biafra platio je, očito, zbog starih grijeha.

Guns N' Roses 'Appetite For Destruction' (1987.) - Nakon što ih je dio američkog tiska od početka karijere prozivao zbog navodnih rasističkih, homofobnih, anti-emigrantskih i seksističkih stihova, članovi nekad najvećeg rock benda na svijetu prvi su put osjetili cenzorske škare pri objavljivanju njihova najslavnijeg albuma 'Appetite For Destruction'. Scena na omotu (rad poznatog umjetnika Roberta Williamsa) prikazivala je silovanu djevojku, što je izazvalo val javnih protesta, pa je Geffen Records odlučio originalni cover zamijeniti poznatim znakom križa s lubanjama članova grupe.

Jane's Addiction 'Ritual de lo Habitual' (1990.) - Kada je pjevač grupe Perry Farrell predstavio u Warner Brothersu idejno rješenje omota njihovog drugog i naslavnijeg albuma, čelnici kompanije nisu bili oduševljeni, no ipak su im dali zeleno svjetlo. No, čini se da je slika golih ženskih tijela i u devedesetima izazivala javnu sablazan, pa kad su trgovački lanci jedan za drugim počeli sklanjati album s polica, tiskano je reizdanje s jednostavnim, bijelim coverom. Kako bi istaknuli svoje gnušanje prema dušebrižničkom licemjerju, članovi Jane's Addictiona citirali su na novom omotu dio o slobodi govora iz znamenitog Prvog amandmana.

Body Count 'Cop Killer' (1992.) - Prvi album hard core grupe reppera Ice-T-ja našao se na udaru cenzora prvenstveno zbog brutalne pjesme 'Cop Killer', u kojoj je glavni lik maštao o osveti i ubojstvu policajaca. Pjesma je povučena s albuma i uspješno izbrisana iz javne distribucije, a slijedom toga i album je trebao promijeniti ime, pa je na coveru umjesto tetovaže 'Cop Killer' stavljen natpis 'Body Count'. Ironično, naziv albuma iz samostalne Ice-T-ijeve karijere, 'Freedom od Speech... Just Watch What You Say' (Sloboda govora... Samo pazi što pričaš) proglašena je od floridskog suda 'legalno opscenom'.

Ice Cube 'Death Certificate' (1991.) - Prvi solo album repera Ice Cubea, nakon što se odvojio iz matične skupine N.W.A., na omotu je prikazivao mrtvo tijelo s etiketom 'Uncle Sam', frazom koja simbolizira američku vojsku. Nakon što je dio medija pozivao na bojkot pjevača, u nekim američkim državama izglasana je zabrana držanja tog CD u izlozima trgovina.

Led Zeppelin 'House of the Holy' (1973.) - Ljutiti puritanski glasovi vrištali su zbog covera petog albuma Led Zeppelina, koji je prikazivao crtež golih dječjih tijela. Čak i nakon što je preko spornih dijelova omota priljepljeno ime benda i naziv albuma, ploča je bila zabranjena u Španjolskoj, u kojoj je tada još vladao Francov diktatorski režim te u jugoistočnim državama SAD-a, poznatim pod neformalnim geografskim imenom 'Biblijski pojas'.

The Sex Pistols 'Never Mind The Bollocks: Here's The Sex Pistols' (1977.) - Prvi i jedini album pionirskog britanskog punk rock benda, koji je sadržavao jedanaest besmrtnih punk himni, bio je prvo zabranjen na radiopostajama, a nije trebalo dugo ni da se cenzori okome na njegov omot. Riječ 'bollocks', koja je u 'prljavom' uličnom rječniku označavala pojmove poput 'smeće', 'sranje' ili 'muda', ocijenjena je prevulgarnom, pa su londonski trgovci bili prekršajno gonjeni ako bi album istaknuli u svojim izlozima.

The Mama's and The Papa's 'If You Believe Your Eyes and Ears' (1966.) - Teško je za vjerovati da je na originalnom coveru debitantskog albuma slavne američke grupe nekome nešto zasmetalo. No, šezdesetih godina je u SAD-u bilo dovoljno kritične mase, koja je bila nezadovoljna što se na omotu vidi WC-školjka, da se diskograf Dunhill Records morao odlučili na cenzuru. Album 'If You Believe Your Eyes and Ears' tako je vrlo brzo dobio novu verziju naslovnice na kojoj je šokantna školjka bila prekrivena.

Roger Waters 'The Pros and Cons of Hitchhiking' (1984.) - Basist Pink Floyda na svom prvom albumu nije imao nijedan hit-singl, no naslovnica ploče izazvala je podosta protesta. Naime, nekoliko feminističkih skupina tvrdilo je da je crtež na kojem se vidi ženska stražnjica seksistički te da 'poziva na silovanje'. Kontroverzna guza je zatim cenzorirana na najgluplji mogući način - crnom trakom.

The Rolling Stones 'Beggars Banquet' (1968.) - Još jedan sporni toalet na naslovnici. Rolling Stonesi bili su na vrhuncu kreativne snage, ali ni oni nisu uspjeli spriječiti promjenu omota albuma koji je sadržavao i besmrtne rock hitove, poput 'Sympathy for the Devil' i 'Street Fighting Man'. Tri je mjeseca trajalo natezanje glazbenika i izdavača, a na kraju je ipak idejno rješenje Stonesa otišlo u kanalizaciju povijesti, a prljav i grafitima ispisani WC zamijenila je elegantna naslovnica u stilu pozivnice za kakav glamurozni party.

The Rolling Stones 'Black and Blue', (1976.) - Jagger, Richards i društvo uspjeli su dobrano iznervirati feminističke udruge tijekom promotivne kampanje za album 'Black and White'. Naime, slika koja je objavljena u magazinu Rolling Stone i na brojnim jumbo-plakatima u SAD-u, a na kojoj je prikazana zavezana žena, puna modrica i raširenih nogu, nagnala je udrugu Women Against Violence Against Women' da cijelu godinu dana poziva javnost na bojkot Stonesa i njihovog izdavača Atlantic Records.

>> 'Cop Killer' - pjesma kojoj je vlast SAD-a zatrla svaki trag