Nirvana 'Live at Reading', Ocjena: 10/10
(Geffen / Universal, 2009.)
Čuveni koncert iz kolovoza 1992., kada je Nirvana bila headliner na britanskom Reading festivalu, konačno se pojavio na CD-u. Nikad ranije objavljen materijal (uskoro i na DVD-u) uključuje cijelu set-listu od 24 pjesme i ukupno 90 minuta materijala, neprocjenjivog za obožavatelje, čiji broj, izgleda, s godinama ne opada.
Koncertu na Readingu prethodilo je niz stresnih tjedana u životu Kurta Cobaina i cijelog benda, što je tog 30. kolovoza prije sedamnaest godina stvorilo dodatnu tenziju među tisućama posjetitelja Readinga. Kurt je nekoliko dana ranije imao tešku raspravu sa službenicima socijalne službe koji su bili zabrinuti za odgoj njegove kćeri Frances. Osim toga, Nirvana je te godine održala nekoliko katastrofalnih koncerata, a njihov lider dodatno je živcirao publiku izvodeći više obrada nego autorskih pjesama.
Lošem ozračju zdušno je pridonio i britanski tisak koji je u detalje pratio svaki korak Cobaina i Courtney Love. Tabloidni novinari kladili su se da će Nirvana na Readingu održati očajnu svirku, da se Cobain neće ni pojaviti te da je možda već i mrtav. Za Kurta je dolazak u London započeo loše - šetajući po Piccadillyju otišao je u Muzej Rock'N'Rolla tražeći toalet, no revnosni čuvar ga je izbacio jer je muzejski WC 'samo za goste'. Cobain je na mjestu pobijesnio i otišao ni ne primijetivši da njegova voštana figura stoji u izlogu muzeja.
Line-up drugog festivalskog dana na Readingu složio je Cobain osobno. Osnivač Nirvane pozvao je Nicka Cavea, Mudhoney, Teenage Fanclub, L7, Beastie Boyse, Screaming Trees, svoje omiljene Melvinse, a podvalio je i grupu Bjorn Again, cover-bend koji izvodi hitove ABBA-e. Glasine o nepojavljivanju Nirvane trajale su do samog početka njihove svirke, a histeriju i nestrpljivost publike najviše su na svojoj koži osjetili članovi Mudhoneya kojima su, valjda sukladno njihovom imenu, na pozornicu dolijetale velike količine blata.
Sukladno glasinama, Kurt Cobain se na pozornici Readinga pojavio u invalidskim kolicima, bolničkoj pidžami i s bijelom perikom. Ispao je iz kolica i pokušavao se pridignuti, dok ga je pribrani basist Krist Novoselić promatrao sa strane i preko mikrofona ohrabrivao: 'Hajde momče, uspjet ćeš!' Kurt je potrgao odjeću sa sebe, skočio u zrak i počeo prašiti prve riffove pjesme 'Breed', a eksploziju u publici vrlo vjerno prenosi početak ovog dugoočekivanog live izdanja.
Legenda kaže da Kurt, koji je volio sabotirati vlastite koncerte, nikad nije podbacio u Britaniji. Nastup na Readingu bio je njegov treći trijumf na Otoku, pa ova snimka možda predstavlja i jedan od posljednjih vrhunskih izdanja Nirvane, mada se ni njihovom euforičnom koncertu u Sloveniji iz veljače 1994. apsolutno ništa ne može prigovoriti. 'Live at Reading' donosi energične izvedbe 'Drain You', 'Come As You Are', 'Lithium', 'About a Girl', 'Negative Creep' i ostalih 'povijesnih' skladbi s prva dva albuma.
U pakleno vrućem grotlu Readinga (svjedoci tvrde da se iznad publike konstantno stvarao oblak pare), Kurt, Krist i Dave Grohl znali su skrenuti s puta i izvedbu dovesti do ruba raspada, ali bi se uvijek u zadnjem trenutku vratili na zadani pravac, što biografi pripisuju činjenici da grupa dva mjeseca do Readinga nije svirala, niti održavala probe. Kurtovo pjevanje je, primjerice, u 'Sliveru' i djelomice u 'In Bloom' bilo sasvim izvan tonaliteta, a prvu solo gitarsku dionicu na 'Smells Like Teen Spirit' potpuno je zabrljao. No, analizu preciznosti sviranja ostavit ćemo nekome kome je do toga stalo, a svima ostalima preporučamo da obrate pažnju na rijetke pojave u današnjem rock and rollu: 90 minuta live svirke bez samozadovoljnog prenemaganja, pjevanje iz dubine (bolne) duše, davanje cijeloga sebe do zadnje kapi znoja i s mudima odrađen posao.To je bio Kurt - ili svom snagom ili nikako. Srećom, na 'Live at Reading' zabilježen je jedan od njegovih dobrih dana.
Foo Fighters 'Greatest Hits', Ocjena: 9/10
(Sony Music / Menart, 2009.)
Grupa Foo Fighters, jedina dobra stvar proizašla iz smrti Kurta Cobaina i raspada Nirvane, nakon šest studijskih albuma ima i prvu kompilaciju najvećih hitova. Ovaj 'Greatest Hits' mogao bi, među ostalim, razuvjeriti i one malobrojne koji još uvijek misle da je fama oko grupe Davida Grohla stvorena zbog njegovih zasluga iz prošlosti - trinaest pjesama i tri neobjavljene snimke, iako ne predstavljaju sve najbolje što su Fightersi napravili, pogađaju u samu srž svakog albuma i poprilično dobro zaokružuju identitet i karakter jedne od trenutačno najvećih svjetskih rock atrakcija.
Nitko nije mogao ni pretpostaviti koliko se talenta krije u simpatičnom bubnjaru Nirvane, koji je nekoliko mjeseci nakon Cobainove smrti na audiokasetu u podrumu svoje kuće snimio prve pjesme, uzeo gitaru u ruke, prihvatio se mikrofona i 1995. objavio prvi studijski album Foo Fightersa. Danas je jasno da bi globalna rock scena puno izgubila da se Grohlov talent do današnjih dana skrivao iza Cobainovog autoriteta i karizme.
Dave Grohl krenuo je od nule, financijske i kreativne, a dosegnuo je komercijalan vrhunac koji je Nirvanu tek čekao (Foo Fightersi su držali rekord Wembleyja, koji su im za koju tisuću posjetitelja više 'skinuli' tek U2 prije nekoliko mjeseci). Odlučivši ne nastavljati na nasadama koje je ostavila Nirvana, Grohl je razvio vlastiti izričaj, predstavivši se kao vrstan pop-rock autor, s kudikamo 'nježnijim' glazbenim afinitetima od Cobaina. Njegov razvoj od pomalo sladunjavog skladatelja do pouzdanog rock frontmena može se jasno pratiti na upravo objavljenog kompilaciji. Pop hitovi s prve ploče 'Big Me' i 'This Is a Call', logičnim su putem, dvije godine kasnije, doveli do nešto 'nabrijanijih' 'Monkey Wrench', 'Everlong' i 'My Hero'.
Grohlova autorska evolucija nastavila se s 'Learn to Fly' i 'All My Life', a s 'Best of You', 'The Pretender' i 'Long Road to Ruin', s posljednjeg albuma 'Echoes, Silence, Patience & Grace' zatvorio je usta i zadnjim cinicima. Da tu hitovima zasigurno nije kraj, pokazuju i dvije najsvježije pjesme koje zatvaraju 'Greatest Hits' - 'Wheels' i 'Word Forward' - definitivno najbolji trenuci albuma.
Detour 'TV', Ocjena: 7/10
(Aquarius Records, 2009.)
Grupa Detour, jedna od legitimnih nasljednica nekadašnjeg Yammata, prije tri je godine svojim debitantskim ostvarenjem na trenutak sasvim zasluženo zasjela na tron domaće urbane pop produkcije. Taj ekspresni uspjeh Detour je mogao ponajviše zahvaliti pjesmi 'Mjesec', možda i najboljem trenutku hrvatske pop proizvodnje u novom stoljeću. No, pipci kapitalizma, točnije udarna televizijska reklama za jogurt koji poboljšava crijevnu mikrofloru, dotukla je dugovječni potencijal 'Mjeseca', pa tako prepoznatljivi stih koji počinje sa 'Svaki dan...' danas više nikog ne zove na ples, već u trgovinu. Je li se isplatilo, to znaju samo članovi benda...
Vidjet ćemo hoće li Detour rasprodati koju od novih dvanaest pjesama, koliko ih broji njihov drugi album 'TV', a definitivno ima skladbi za koje bi bio zločin da ih se upotrijebi u kakvom propagandnom spotu za deterdžent. Zabrinuti za njihovu sudbinu, takve ćemo odmah i izdvojiti - uvodna 'Od vrha do dna', uzbudljiva 'Space 3p' i neobična 'Čudan zvuk', koju krasi inventivna, gotovo apokaliptična muško-ženska vokalna suradnja.
Klupski pop izričaj, kojega su u nas proslavili Jinxi, Detour na svom drugom diskografskom ostvarenju propituje još dublje, dajući mu novu, nedokučivu notu i aranžmansku višeslojnost. Udarni dvojac grupe, pjevačica Maja Posavec te gitarist i skladatelj Nenad Borgudan, i dalje tekstualno izražavaju divljenje Mjesecu, Suncu, oblacima, kiši, mračnoj šumi i ostalim alegorijskim obrascima, što im, osim u spomenutim pjesmama, najbolje ide od ruke u jesenskoj baladi 'Gledano sa strane' i singlu 'Prijatelj', koja podsjeća na kakav soundtrack iz francuskih melodrama iz sedamdesetih.
Vokal multitalentirane Maje Posavec nevjerojatno je ugodan uhu, ponekad i preugodan, pa se na trenutke stječe dojam da su neke skladbe, poput 'Lisica', 'Zaboravi' i 'Odluka', ostvaljene Majinom glasu da ih izvuče iz osrednjosti.
Članovi benda poigrali su se i s konceptualnošću cijelog projekta, pa su na omotu albuma pjesme podijelili po bojama ovisno o ugođaju same skladbe. U redu, samo ako bi ovoga puta ikako moglo proći bez snježnobijelog ugođaja kakvog spasonosnog mliječnog proizvoda...
Prijašnje recenzije: Jamie.T, Gustafi, John Fogerty, Queensryche, Shakira, La Roux