Putujte s nama

Istanbul: Živopisni most između Europe i Azije

Kako Turska promovira svoj turizam. Bili smo u Istanbulu. Nije glavni grad, ali je najvažnije tursko gospodarsko središte.

 

Nekoliko minuta na istanbulskim ulicama bilo je dovoljno da zaboravim ponekad nagužvane zagrebačke prometnice. Pola sata ovdašnjeg čekanja u koloni je malo za grad od 14 milijuna stanovnika koji većinu svog vremena, u pokušaju da stignu od točke A do točke B, po nekoliko sati provode na cesti. U pokušaju hvatanja prometne trake dopuštena su sva sredstva. Dovoljno da izgubite živce. I sama sam tako nekoliko puta gotovo skočila za volan u želji da pokažem onom nekom nepristojnom vozaču. No, živciranje zbog ceste i čekanja Turci ne poznaju. Za njih je to svakodnevica.

U polaganoj vožnji preko Bosporskog tjesnaca, od europskog do azijskog dijela jer grad je to na dva kontinenta, uspijete upoznati čari turske kulture, povijesnih znamenitosti koje pršte s gotovo svakog dijela. Bez daha ostavlja Aja Sofija, najveće graditeljsko dostignuće, nekada crkva, pa džamija, a danas muzej.. Ali i mnoge druge građevine. Kao i život. Ne nedostaje urbanosti, s druge strane ni tradicije koja će zauvijek biti ukorijenjena. Baš onako kako prikazuju turske sapunice. Shvatite da se u obiteljima drži do glave obitelji već na ulici kada ugledate muškarca koji dva koraka ide ispred supruge.

Bazari su turski šušur, znak da grad diše punim plućima. Odjeća, nakit, kičasti ukrasi za dom - sve na jednom mjestu. I sve vrlo povoljno, ako se znate cjenkati. Hrvati su itekako poželjni gosti. Dokazuju to gostoljubivi prodavači. Gotovo svaki govori hrvatski. Na bazaru začina još otvoreniji. Turisti ne mogu proći bez isprobavanja raznih delikatesa. Turci su davno shvatili da bez dobre reklame, pa čak i na običnim štandovima, nema dobre prodaje.

Ne čudi što kotiraju za jednu od najpoželjnijih turističkih destinacija. Od trgovaca, malih restorana do luksuznih hotela - svima je bitno gostu udovoljiti. Nude se domaći specijaliteti, sarma, burek, jela s mnogo povrća, najviše patlidžana. Nema tako restorana koji pred vratima nema osobu zaduženu za uvjeravanje gostiju u najbolju ponudu i povoljne cijene. Koje to doista jesu.

Turska je otišla i korak dalje. Na najvišoj razini, ministarstvo turizma, Turkish airlines i veliki trgovački centri u ožujku i travnju organiziraju Shopping festival. Gostima nude čak četrdeset dana i noći shoppinga u 92 trgovačka centra u Istanbulu s čak do 50 posto popusta. Za promociju se mislilo na vrijeme, pozvani su novinari iz ciljanih destinacija, Hrvatska među njima. Predsjednik turske avio kompanije, jedne od najvećih svjetskih kompanija osobno se poželio upoznati i fotografirati sa svakim novinarom. Maniri su to koje Hrvatskoj nedostaju u prezentaciji. Zaboravljamo da je turizam davno prestao biti tek more i ljeto. Zahvaljujući takvom stavu, Turci će primjerice svoju državnu blagajnu početi puniti daleko prije nas, vjerojatno i s našim gostima, koji će, sigurna sam, poželjeti ponovno se vratiti.

>> Saša Lugonjić: Moja vožnja najopasnijom cestom na svijetu

>> Što Hrvati trebaju naučiti od Španjolaca

Povezane teme