Iz Saturnovog susjedstva

Evo što je NASA otkrila na Titanu

Snimajući sumaglicu na obzoru Saturnovog mjeseca Titana, NASA-ina svemirska letjelica Cassini uspjela je otkriti molekule propilena, jedan od osnovnih sastojaka proizvodnje moderne plastike.

Svemirska letjelica Cassini po prvi put je snimila molekule propilena, tijekom snimanja površine Saturnovog mjeseca Titana. To je i prvi put da je ta molekula snimljena u Sunčevom Sustavu, a da se ne radi o Zemlji.

Pročitajte i ovo Slika nije dostupna Wow! Saturnovi mjeseci kakve još niste vidjeli u režiji hrvatskog astrofotografa amatera Slika nije dostupna Vodena para u svemiru FOTO Pogledajte 'ledeni svijet'

>> FOTO: NASA otkrila novi 'Nil' na Saturnovom mjesecu Titanu!

Propilen je jedan od najjednostavnijih organskih spojeva, kojeg čine lanci od po tri atoma ugljika. Na Zemlji, propilen je nusproizvod pri prerađivanju nafte i drugih procesa izvlačenja fosilnih goriva. Ljudi ga koriste kao sirovi materijal za proizvodnju mnogih drugih proizvoda, poput filmskih vrpca, plastičnih kontejnera i automobilskih odbojnika. Molekulu prirodno proizvode i neke vrste drveća.

Letjelica Cassini propilen je otkrila koristeći infracrveni spektrometar. Njezin pronalazak nije se pokazao kao preveliko iznenađenje za znanstvenike, obzirom da je Titan bogat mnogim drugim ugljikohidratima, uključujući metan i propan. Ipak, znantvenici dosad nisu uspjeli na podacima sa spektrometra zapaziti i propilen.

Obzirom da se radi o najlakšeoj i najjednostavnijoj molekuli te kemijske obitelji ugljika, njezino nepostojanje na Titanu, začudilo je znanstvenike prije njezinog otkrića. Analiza podataka s letjelice Cassini, s druge strane, nije nimalo lagan zadatak, jer znanstvenici moraju identificirati različite spojeve unutar ugljikohidratnog kaosa pa su tako napokon i uspjeli izvući i relativno slab signal, koji je ostavila i molekula propilena. Njihovi rezultati objavljeni su u časopisu Astrophysical Journal Letters.

Titan je jedan vrlo neobičan i mokar svijet, slično kao i Zemlja, s tom razlikom što kiša od ugljikohidrata pada u mora od etana, umjesto vode. Znanstvenici već odavno imaju želju ispitati mora na Titanu pomoću sonde u obliku čamca, ali NASA-in proračun, koji se zasad konstantno smanjuje, ne ide im na ruku.

Na Zemlji, prodaja propilena se procjenjuje na 90 milijardi dolara godišnje. Titan privatnicima ipak u tom smislu predstavlja prevelik zalogaj. S druge strane, fosilna goriva još su uvijek dovoljno jeftina, pristupačna i ima ih u dovoljnim zalihama na Zemlji. Tako da će se plan njihovog izvlačenja s drugih planeta ili prirodnih satelita u Sunčevom sustavu još dugo vremena mnogima činiti presmiješnom poslovnom avanturom.