Akcija će početi u šest sati ujutro dopuste li to vremenske prilike, rekao je Franco Gabrielli, zapovjednik civilne zaštite koja nadzire operaciju. To je dosad nezabilježena operacija koja će stajati više od 600 milijuna dolara.
Pročitajte i ovo
Pored Siska
Šok na pruzi: Vlak naletio na konje, sve stoji već satima
Pomorska nesreća
FOTO Nasukao se putnički brod između dva hrvatska otoka: Ozlijeđene tri osobe
Olupina teška 114.500 tona i duga poput tri nogometna igrališta leži nagnuta u moru oko otočića Giglia otkako se u siječnju 2012. nasukala na stijene i djelomično potonula u trenutku dok je na brodu bilo 4.229 putnika.
U nesreći koja se dogodila pod okriljem noći poginule su 32 osobe.
'Mislim da se radi o najskupljem izvlačenju brodske olupine u povijesti', kaže Rahul Khanna, nekadašnji kapetan tankera i teretnih brodova, a danas savjetnik osiguravajuće kompanije Allianz.
Uz pomoć cementnih vreća i za tu prigodu posebno izrađene metalne platforme, radnici su ranije uspjeli stabilizirati zahrđali brod koji je svakoga trenutka mogao s podvodne stijene skliznuti u dublje vode.
>> OBJAVILI ANIMACIJU: Ovako će uspraviti olupinu Costa Concordie!
Plan je uspraviti olupinu pomoću čeličnih užadi i hidrauličnih dizalica, što je vrlo složena i osjetljiva operacija imajući na umu da je trup broda teško oštećen 20 mjeseci nakon havarije.
Zadnje zeleno svjetlo za operaciju dat će se u nedjelju popodne i ovisi o vremenskoj prognozi. 'Vrijeme je najgori neprijatelj', kaže Južnoafrikanac Nick Solane, koji već tri desetljeća diljem svijeta predvodi operacije podizanja i spašavanja brodova. Ako se sve bude odvijalo prema planu i vrijeme ostane povoljno, brod će se uz pomoć jakih sajli najprije zarotirati, a potom će ga se povlačenjem ispod i iznad olupine lagano staviti u uspravan položaj. 'Ništa nismo prepustili slučaju', dodaje Gabrielli.
Tako uspravljena Costa Concordia će se zatim stabilizirati prije nego što se otegli u rezalište i pretvori u staro željezo.
Očekuje se da će akcija trajati između deset i 12 sati tijekom kojih će biti zabranjen sav pomorski promet u tome području.
Međunarodni tim od oko 500 radnika i inženjera, koji na saniranju olupine rade već više od godine dana, ranije je ispumpao preostalo gorivo kako bi se spriječilo onečišćenje okoliša, no zaštitari okoliša ipak upozoravaju na rizik istjecanja otrovnih kemikalija u more.
>> Pet osoba proglašeno krivima, kapetanu prijeti 20 GODINA zatvora
Vlasti su objavile da će operacija stajati 600 milijuna eura, a možda i više više, dok osiguravajuće tvrtke procjenjuju da bi se cijena na kraju mogla popeti na milijardu eura, čime bi akcija premašila vrijednost samoga broda.
Radi usporedbe, izvlačenje olupine MV Rene, golemog broda za prijevoz kontejnera koji je 2011. potonuo u vodama oko Novog Zelanda, stajala je oko 240 milijuna dolara.
Sedam puta veća od Titanika, Costa Concordia je bio tipičan predstavnik golemih kruzera nove generacije, izgrađenih za prijevoz tisuća putnika i njihovu zabavu kroz ponudu brojnih restorana, kino dvorana i barova.
Vjeruje se da su u utrobi broda još dva tijela, a Gabrielli kaže da će potraga za njima početi tek kada se završi uspravljanje broda.
Kapetanu Costa Concordie Francescu Schettinu trenutno se sudi za ubojstvo iz nehata i napuštanja broda prije evakuacije putnika. (Hina)
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook