'U posljednjim trenucima, neki putnici bili su pri svijesti'
Piše M.G.,
13. listopada 2015. @ 14:06
Zrakoplov koji je letio iz Amsterdama u Kuala Lumpur je srušen nad područjem koje okupiraju pro-ruski pobunjenici u istočnoj Ukrajini, a u nesreći je smrtno stradalo 298 ljudi, većina državljana Nizozemske.
Podijelite
14:00 - Zrakoplov Malaysia Airlinesa MH17 pogođen je ruskom raketom zemlja-zrak tipa Buk, stoji u službenom izvješću nizozemskog odbora za sigurnost, javlja BBC.
Projektil je pogodio prvi lijevi dio zrakoplova što je dovelo do raspada zrakoplova i kidanja njegovih dijelova, stoji u finalnom izvješću nizozemskog Odobra za sigurnost. Tko je ispalio raketu ne otkriva se u izvješću, no kao što je ranije najavljeno izvješće o nesreći ne upire prstom u krivca, već je njegova glavna svrha ustanoviti kako je do nesreće došlo ne bi li se spriječilo ponavljanje sličnih događaja u budućnosti.
Nizozemski premijer, Mark Rutte, prilikom predstavljanja izvješća, kazao je kako je utvrđeno da su neki od putnika minutu i više prije pada bili pri svijesti.
'Daljnji cilj je traženje i kažnjavanje počinitelja', rekao je premijer te dodao kako će tužiteljstvo tijekom dana iznijeti više detaljinijih podataka o počiniteljima.
Ruski proizvođač raketa BUK odbio zaključke međunarodne istrage
Almaz-Antej, ruski proizvođač sustava za protuzračnu obranu BUK, čija je raketa pogodila zrakoplov na letu MH17 iznad istoka Ukrajine, osporio je u utorak zaključke međunarodne istrage koju je provela Nizozemska.
Ruski proizvođač je u utorak održao tiskovnu konferenciju na kojoj je iznio svoje vlastite zaključke pošto je izveo "pokus u stvarnim uvjetima" aktiviravši na tlu raketu BUK blizu pilotske kabine i dijelova trupa Iljušina koji više nije u uporabi.
Taj pokus "u cijelosti pobija nizozemsku inačicu u vezi s tipom upotrijebljene rakete i s mjestom s kojega je ispaljena", rekao je novinarima izvršni direktor Almaz - Anteja, Jan Novikov.
Po riječima proizvođača koji je medijima pokazao videosnimku svog pokusa i matematičke analize putanje, raketa koja je srušila zrakoplov MH17 ispaljena je s područja oko kojega su se u to vrijeme sporili pobunjenici i ukrajinska vojska.
"Danas sa sigurnošću možemo reći da je Boeing 777 bio pogođen raketom BUK 9M38 iz sela Zarošenske", na istoku Ukrajine, rekao je čelnik tvrtke Mihail Maličevski.
Usto, Almaz-Antej tvrdi da se inkriminirani model rakete BUK od 2011. ne koristi u ruskoj vojsci.
"Raketa 9M38 se više ne koristi u ruskoj vojsci. Od 1986. nije isporučen nijedan model tog tipa, a njegov rok uporabe je 25 godina. Nakon tog vremena (2011.) njezino je korištenje zabranjeno", rekao je proizvođač.
"U doba Sovjetskog Saveza Ukrajina je dobila rakete 9M38. Nemamo informacija o tome koliko je danas raketa ostalo u ukrajinskoj vojsci", dodao je.
Kijev i Zapad optužuju proruske pobunjenike na istoku Ukrajine da su u srpnju 2014. pogrješkom srušili Boeing 777 iz ruskog sustava BUK, pri čemu je poginulo 298 ljudi, uglavnom Nizozemaca. Moskva niječe tu inačicu, upirući prstom u ukrajinske vojnike.
Moskva je u UN-u uložila veto na uspostavu suda koji će goniti krivce za tu nesreću, zatraživši da se pričekaju rezultati službene istrage.
Zrakoplov MH17 koji je letio iz Amsterdama u Kuala Lumpur je srušen nad područjem koje okupiraju pro-ruski pobunjenici u istočnoj Ukrajini, a u nesreći je smrtno stradalo 298 ljudi, većina državljana Nizozemske.
U utorak je istekao rok od 15 mjeseci za objavljivanje službenog izvješća o nesreći. Nizozemski Odbor za sigurnost objavio je službeni izvještaj u čijem uvodu stoji kako 'izvješće ne ukazuje na krivca, već je njegova glavna svrha ustanoviti kako je do nesreće došlo ne bi li se spriječilo ponavljanje sličnih događaja u budućnosti'.
U istom trenutku vodi se posebni, odvojeni postupak utvrđivanja kaznene odgovornosti. Odvojena kaznena istraga međunarodnih istražitelja, na čelu s nizozemskim tužiteljem polazi od teorije da je zrakoplov oboren nakon ispaljivanja rakete zemlja-zrak tipa BUK iz zone na istoku Ukrajine pod nadzorom proruskih pobunjenika. Istraga pokušava odgovoriti na pitanje tko je zapravo ispalio raketu, piše BBC.
Odbor za sigurnost koji je objavio izvješće, ispitivao je četiri ključne točke među kojima uzrok nesreće, izdavanje dozvole za let iznad područja sukoba, razloge zbog kojih se sa službenim potvrdama o stradavanju čekalo nekoliko dana, te u kojoj mjeru su ljudi na zrakoplovu bili svjesni što se događa u posljednjim trenucima.
Po izvoru koji citira nizozemski dnevni list Volkskrant, izvješće sadrži karte na kojima se može vidjeti nekoliko mjesta s kojih je mogla biti ispaljena raketa, sva u zoni pod nadzorom pobunjenika.
Činjenice koje su uzete u obzir su zabrana leta nad područjem istočne Ukrajine koja je na snazi od 1. srpnja 2014. zbog sukoba na tlu. Na dan nesreće, visina za prelijetanje područja ograničena je do 9.750 metara, a MH17 letio je 305 metara iznad dozvoljene.
U trenutku rušenja zrakoplova u istom zračnom prostoru nalazila su se još tri putnička zrakoplova koja su prolazila područjem u otprilike isto vrijeme.
Preliminarno izvješće objavljeno u rujnu 2014. otkrilo je da MH17 nije uputio 'krizni signal', što upućuje da su članovi posade bili u nesvjesti prilikom rušenja zrakoplova, no očevidom je utvrđeno da su neki od putnika nosili maske s kisikom što bi značilo da su bili svjesni događaja do samog završetka.
Evert Van Zijtveld, podpredsjednik Udruge MH17 katastrofe u zrakoplovnoj nesreći Boeinga 777 zrakoplovne kompanije Malalaysia Airlinesa koji je srušen 17. srpnja 2014. godine tijekom sukoba proruskih pobunjeničkih snaga i ukrajinske vojske, izgubio je sina, kćer, te oba roditelja njegove žene. Nada se kako će ova teška nesreća uskoro dobiti svoj zaključak.
Ukrajina i SAD otad tvrde da su letjelicu srušili separatisti raketom zemlja-zrak tipa BUK kojom ih opskrbljuje Rusija. Moskva odlučno odbacuje te optužbe i prstom upire na ukrajinske snage.
Stručnjaci i zapadne vlade vjeruju kako su pobunjenici ti koji su odgovorni za rušenje zrakoplova, te kako su ga srušili misleći da se radi o ukrajinskom vojnom zrakoplovu.
Moskva je, s druge strane, ponudila alternativne teorije, a jedna od njih za rušenje zrakoplova krivi ukrajinsku vojsku odnosno ukrajinske snage.