Odlazak cijele akrobatske grupe vojnih pilota i instruktora letenja 'Krila Oluje' u drugu zemlju - veliki je propust vojnih tajnih službi, jedinstveni su stručnjaci za geopolitiku. I dok ministar obrane, kao i načelnik glavnog stožera oružanih snaga o toj temi i dalje šute, postavlja se pitanje - tko je sve mogao vrbovati hrvatske vojnike i prijeti li ista situacija i s drugim pilotima?
Pročitajte i ovo
Ispred popularnog kluba
Eksplozija na Trnju prestravila građane: "Bilo me strah da se zgrada ne sruši, cijela ulica je bila na nogama"
afera mikroskopi
Detalji o Beroševu izlasku iz Remetinca: Samo jedan od osumnjičenih nije završio u istražnom zatvoru
Da pregovaraju o odlasku - čini se - nitko nije znao. Šestorica iskusnih pilota instruktora - koji su Hrvatske oružane sage predstavljali u zemlji i svijetu - uskoro će letjeti pod drugom zastavom.
MORH o pilotima 'Krila Oluje': 'Očito su se odlučili za bolju ponudu'
'Mislim da bi trebalo istražiti na koji su način oni napravili ozbiljan propust', počeo je stručnjak za geopolitiku Vlatko Cvrtila odgovor na pitanje što je radila vojno-sigurnosna obavještajna agencija i nastavio:
'Tim pilotima je pristupila jedna druga država. VSOA je zadužena za protuobavještajni rad i oni su to naprosto trebali primijetiti i na vrijeme upozoriti odgovorne i nadležne što se zapravo događa. Oni to nisu napravili i mislim da bi trebalo postaviti ozbiljno pitanje što oni uopće rade, tko ih kontrolira, da li je njima ministar obrane nadležan, nije nadležan. Odnosno postaviti pitanje na koji način će oni u budućnosti funkcionirati. Ovo je ozbiljan incident i ne treba ga zapravo pomesti pod tepih', rekao je Cvrtila.
Šest najboljih vojnih pilota napušta Hrvatsku - primamljiva ponuda s Bliskog istoka
Svojim odlaskom, poručuje Cvrtila, Krila Oluje ne mogu ugroziti nacionalnu sigurnost ili obrambene sposobnosti Republike Hrvatske. Ali, sramota je za Hrvatsku da Ratno zrakoplovstvo istog trenutka svojevoljno napusti cijela akro grupa vojnih pilota.
'Odluka sasvim razumljiva'
'Treba ih razumjeti, to su vrlo stručni ljudi koji su instruktori, koji su prošli vrlo zahtjevne obuke. Ako oni ne vide perspektivu u takvom sustavu, ako taj sustav njima ne daje dovoljno u smislu sredstava i razvoja i letenja na suvremenim zrakoplovima, onda je njihova odluka meni sasvim razumljiva', rekao je Cvrtila.
Njihov posao nije bio nimalo jednostavan, a iza ovakvih akrobacija na nebu, stoji dugotrajan rad, priča nam instruktor letenja Miljenko Bucalović kroz čiju školu je prošlo 340 učenika.
'Možemo sve mlade ljude skoro obučiti do profesionalnog pilota, ali ne možemo sve naučiti da postanu akrobatski piloti kao što su ovi naši bili. To je ipak nešto drugo bilo', objašnjava instruktor letenja Miljenko Bucalović.
Hrvatska trenutačno ima 234 vojna pilota. Plaće im ovise o stažu i broju djece, no, prosjek je od 9 do 12 tisuća kuna. Piloti iz 'Krila Oluje' dobili su ponudu kojoj MORH jednostavno ne može parirati.
'Rijedak primjer'
A jesu li piloti imali nekakve klauzule u ugovorima da na primjer ne smiju napustiti radno mjesto određeno vrijeme, ipak je riječ o vojsci? Odgovor na ovo pitanje donosi reporterka Nove TV Ivana Ivanda:
'Stručnjaci s kojima sam danas razgovarala kažu kako je riječ o klasičnom vojnom ugovoru - i da se u takve ugovore obično ne stavlja klauzula jer se prvenstveno ne predviđa da će netko uopće otići u drugu vojsku - jer ovaj slučaj da cijela grupa instruktora ode u istom treutku - rijedak je primje.
Ministarstvo obrane ima zakonsku osnovu da pilotima kaže: 'vi nama trebate, neću vam dat sporazumni raskid odnosa', onda oni mogu napraviti neki incident primjerice 5 do 10 dana ne doći na posao i da dobiju nečasni otpust, ali Ministarstvo to očito neće napraviti, jer ne bi imalo smisla da sustav koji je pogriješio i nije im stvorio uvjete - napravi takav potez.
Ovo samo pokazuje koliko je sustav ustvari ugrožen smanjivanjem proračuna, jer inače po NATO standardima - piloti bi morali imati 160 sati naleta godišnje, ali Hrvatska nit ima kerozina za toliko letova, avioni nakon svakih nekoliko sati moraju na servis, a gotovo da više nema ni servisera koji bi ih mogli servisirat.
Ovdje nije riječ o tome što su piloti otišli zbog većih plaća. Ovdje je riječ o tome što država nije napravila baš ništa da ih zadrži u Hrvatskoj.'
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook