'Iako kriza nije zaobišla nijednu zemlju i osjetila se na svim proračunima, a MMF je poručio da se ni na koji način ne diraju proračuni za obrazovanje, u nas se to ipak nije dogodilo', rekao je uvodničar Vilim Ribić u ime Nezavisnog sindikata znanosti i visokog obrazovanja, koji je sa Sindikatom hrvatskih učitelja i Nezavisnim sindikatom zaposlenih u srednjim školama organizirao skup. 'Stvorena je kampanja i hajka protiv javnoga sektora, koji se smatra isključivo potrošnjom', rekao je Ribić. Sindikalci drže da se zbog recesije počelo nasumce smanjivati sve troškove u školstvu, što otežava stručno usavršavanje nastavnika te napredovanje i obrazovanje u cjelini. 'Može li Hrvatska čekati da iziđe iz krize kako bi počela ulagati u obrazovanje, a gospodarstvenici čekati i gledati što će dobiti?', zapitali su organizatori.
Pročitajte i ovo
Poražavajuće
Selak Raspudić upozorila: "To je ključna tema koja se u politici niti ne spominje"
Traži se rješenje
Gotovo 700 djece nije došlo u školu zbog problematičnog učenika: "Ogorčeni smo, stavljeni smo pred gotov čin"
'Obrazovanje kao infrastruktura'
Državni tajnik ministarstva znanosti, obrazovanja i športa Želimir Janjić poručio je da će se nastaviti gradnja škola, opremanje i informatiziranje, iako se privremeno odustalo od besplatnih udžbenika i prijevoza srednjoškolaca.
U Hrvatskoj su poremećene vrijednosti - uzeli smo najgore od kapitalizma i zadržali najgore od socijalizma
Ivica Mudrinić
Rektor Sveučilišta u Rijeci Pero Lučin zauzeo se za promjenu paradigme obrazovanja, ustvrdivši da tu nije riječ o gradnji kuća i škola, već o ulaganju u ljude. 'U sljedećih deset godina obrazovanje vidim kao infrastrukturu', kazao je Lučin. 'Živimo u društvu koje se temelji na međusobnom optuživanju, traženju krivaca, a ne pripremamo se da probleme sami rješavamo', rekao je.
'Zdrav razum' treba tražiti na selu
Znanstvenik Miroslav Radman kazao je da se s teškoćama u obrazovanju Hrvatska može usporediti s Francuskom i Njemačkom, gdje su također ideje u krizi, status učitelja jednako je loš i ne vidi se tko će donijeti promjene. Radman drži da je bit u tome što nedostaje 'zdrava razuma' i vizionara. Predložio je da 'zdrav razum', koji je više-manje ugrožen tehničkim napretkom, danas treba tražiti na - selu. 'Tamo treba tražiti kandidate, a ne u gradu koji bi trebao biti izvor znanja', rekao je Radman, preporučivši praćenje pragmatičnih i vizinarskih predavanja za 'buđenje uspavanih talenata' na internetskoj stranici 'TED talks'.
Ivica Mudrinić iz HUP-a pak drži da je u krizi cijelo čovječanstvo, kojemu nedostaje vizionarsko vodstvo. 'U Hrvatskoj su poremećene vrijednosti - uzeli smo najgore od kapitalizma i zadržali najgore od socijalizma', istaknuo je Mudrinić, koji misli da nemamo ni društvenu elitu koja bi stvorila vođe. Bivši ministar obrazovanja, SDP-ov Gvozden Flego drži da od sredine 90-ih počinje funkcionirati staljinistički model - država je centralizirana, predstavlja ju jedna stranka, jedno rukovodstvo, na koncu jedan predsjednik. Drži da se kriza može riješiti suradnjom radnika, gospodarstva, vlasti i lokalne samouprave.
Dodajmo tome kako je danas, na Svjetski dan učitelja, u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici održana promocija 383 mentora i savjetnika za odgojitelje, učitelje, nastavnike i stručne suradnike iz predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola te učeničkih domova. Promovirana su 42 odgojno-obrazovna radnika iz predškolskih ustanova, njih 196 iz osnovnih škola te 145 iz srednjih škola. Zvanje mentora stječe 342 radnika, a zvanje savjetnika njih 41. (Hina)