Obavijesti Video Pretražite Navigacija
ŠTO UČINITI?

Hoće li Hrvatsku preplaviti jeftini dizelaši iz Njemačke? "Upravo me zvao čovjek i u panici pitao treba li hitno prodati auto"

Slika nije dostupna
Slika nije dostupna
Hrvatski trgovci rabljenih automobila ne očekuju da će odluka njemačkog saveznog suda u Leipzigu bitno utjecati na cijene rabljenih dizelaša u našoj zemlji.

"Naravno da će efekt te odluke biti poremećaj cijena i na našem tržištu. Baš me prije vas zvao jedan čovjek sav u panici treba li prodati svoj automobil što hitnije", kaže nam Ivan Pehar, predsjednik Uprave TRCZ-a. 

Pročitajte i ovo Ilustracija Požurite na pumpu Vlada donijela odluku: Od utorka rastu cijene goriva Točenje goriva, ilustracija (Guliver/Thinkstock) Savezni upravni sud Povijesna odluka: Njemačka dopušta zabranu dizelaša, na udaru 15 milijuna vozila

Njemački je sud, naime, u utorak dopustio Düsseldorfu i Stuttgartu da, formalno zbog pretjeranog zagađenja, zabrane promet starijim dizelašima (norme Euro 1, 2, 3 i 4), dok dizelaši koji zadovoljavaju normu Euro5 ne bi mogli biti zabranjeni prije rujna 2019. godine. Hoće li zbog toga (i) hrvatsko tržište rabljenih automobila preplaviti jeftini dizelaši kojih se rješavaju njemački vlasnici?

"Vjerojatno narednih dva do tri mjeseca neće biti efekta na hrvatsko tržište jer su lageri svih dilera trenutno puni. No nakon što se oni očiste, može se očekivati prvi udar", kaže Pehar, koji ipak ne vjeruje da će doći do značajnijeg pada cijena. 

Pad cijena do 10 posto

"Ima daleko većih tržišta od našeg, primjerice rumunjsko, bugarsko, poljsko ili ukrajinsko, na kojima će završiti veći broj tih vozila. Osim toga, ne očekujem da će kod nas cijene značajnije pasti i zbog toga što ti stari automobili imaju visoke emisije CO2, za koje su kod nas predviđene visoke trošarine", kaže Pehar, koji pretpostavlja da bi cijene dizelaša kod nas mogle pasti za oko 10 posto. 

Problem bi, kaže, mogao nastati jedino ako njemački primjer budu slijedile neke druge velike europske države poput Francuske ili Italije. "Ako se to dogodi, onda će nastati stampedo i poplava jeftinih automobila", kaže Pehar. 

Alen Vuksan, direktor tvrtke Auto Hrvatska Automobili, također ne vjeruje da će doći do bitnog pada cijena rabljenih dizelaša u Hrvatskoj jer se radi o starijim automobilima koji se, zbog novog načina obračuna trošarina (PPMV-a), znatno manje unose u odnosu na primjerice 2016. godinu.

Iz Njemačke 50 posto rabljenih automobila

"Činjenica je da se u Hrvatsku unose noviji automobili zbog promjena porezne politike kojima se dobrim dijelom destimulira uvoz i unos starijih vozila. Mi u Hrvatskoj isporučujemo nova vozila sa dizelskim motorima i Euro6 normom i udjel dizelskih motora u odnosu na benzince čak i raste", kaže Vuksan, koji smatra da odluka njemačkog suda ima više veze s gospodarstvom nego s ekologijom.

"Mislim da Njemačka to radi zbog stimulacije obnove voznog parka, jer je tržište prodaje novih vozila bilo u krizi", kaže Vuksan. Prema njegovim procjenama, na hrvatsko tržište iz Njemačke ulazi oko 50 posto rabljenih automobila, no raste unos i iz ostalih EU zemalja - Francuske, Italije i Belgije.

Autozubak također prodaje rabljene automobile, no predsjednik Uprave Dimitrije Trbović kaže da oni gotovo i ne prodaju automobile ispod norme Euro6. Iako je Vlada početkom godine promijenila formulu za izračun trošarine na rabljene automobile, po kojoj značajnu ulogu igra upravo emisija CO2, Trbović smatra da to nije dovoljno i da bi država trebala "spustiti rampu" na isti način kako ju je spustila i Njemačka. 

"Hrvatska ne može biti stovarište isluženih automobila"

"Hrvatska ne može biti stovarište isluženih automobila s vrlo upitnom ekopričom. Moramo se kao zemlja zaštititi od toga da se ovaj uvoz ne dogodi. Treba nam malo više hrabrosti u destimuliranju starog voznog parka. Bez obzira na našu kupovnu moć, mislim da nikome nije u interesu da pomlađujemo vozni park automobilima koji imaju više od 200 tisuća kilometara. To je odlično za servisere, ali je suprotno svim trendovima, od zaštite okoliša do sigurnosti u prometu", kaže Trbović. 

Kod njih je, kaže, prosjek starosti rabljenih vozila koja nude 3,8 godina, s prosječnih 110 tisuća kilometara i normom Euro6, a prosječna je cijena 90 tisuća kuna. "Ako želite potrošiti manje, morate kupiti automobil s više od 200 tisuća kilometara star šest ili sedam godina. Takav je automobil nominalno jeftiniji, ali je troškovno neusporediva priča", tvrdi Trbović. 

Uvozom rabljenih automobila bavi se i tvrtka Erber automobili koja, doduše, uglavnom trguje automobilima iz Italije. No Ersan Hafiz iz Erbera ne vjeruje da će njemačka zabrana utjecati na hrvatsko tržište rabljenih automobila. 

"Skidamo gaće za dobar auto"

"Neće utjecati, nikako! Dugo sam u ovom poslu i reći ću vam da mi 'skidamo gaće' da vani nabavimo dobar i kvalitetan auto. Mi smo malo tržište, tako da bi ovo mogla biti kap u moru", kaže Hafiz, dodajući da ni oni ne uvoze automobile s normom nižom od Euro5.

Tvrdi da većina tih starih dizelaša završava na afričkom tržištu ili pak na onom istočne Europe. "U Africi je najveća potražnja. Tamo i danas završavaju ti stari automobili", kaže Hafiz. 

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene