Premda je Zakon o promicanju prava pacijenata donesen još prije 10 godina, do danas je zaštita prava pacijenata ostala 'mrtvo slovo na papiru', rečeno je danas na okruglom stolu u povodu Europskog dana pacijenata.
Pročitajte i ovo
problemi u zdravstvu
Proradio sustav za recepte i preglede: HZZO se ispričao zbog poteškoća
Kreće portal za pacijente
JE LI MUKAMA DOŠAO KRAJ? 'Mi smo jedva dočekali ovakvo nešto'
Predsjednica Udruge za promicanje prava pacijenata Đula Rušinović- Sunara rekla je da već 15 godina prikupljaju razne pritužbe pacijenata, ali ne mogu im pomoći jer to zakon ne dozvoljava.
'Ispada da je najvažnija pritužba pacijenata da se nemaju kome obratiti kako bi pritužba do kraja bila i riješena', kazala je Rušinović-Sunara na skupu koji su organizirali Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje (HZZO) i Večernji list.
HZZO poziva građane: Ovo napravite na svoj rođendan!
Pacijenti im se također žale jer nisu dobili informacije od liječnika ili zdravstvene ustanove koje su oni dužni pružiti inače bi, po zakonu, trebali platiti globu od 10.000 kuna odnosno 50.000 kuna.
No, kaže Rušinović-Sunara, do dan-danas, unatoč Zakonu o zaštiti i promicanju prava pacijenata i Zakonu o pravu na pristup informacijama, nemamo ni informacija niti prava pacijenata.
Naglasila je da se pacijenti žale zbog uskrate prava na drugo mišljenje i duge liste čekanja, ustvrdivši kako su svi jednako oštećeni jer se ne mogu pritužiti.
'Ako se ne mogu pritužiti, onda nema ni pritužbe, pa ispada da se pacijenti ne žale', rekla je Rušinović-Sunara.
Na moj.report@novatv.hr napišite nam ukoliko i Vi imate kakvu pritužbu na rad hrvatskih liječnika
Postoje dvojbe i problemi
Na okruglom stolu je upozoreno da bi po zakonu svaka županija trebala imati povjerenstvo za zaštitu prava pacijenata, gdje bi se mogli potužiti da su im prekršena prava. Zasad ga ima tek Bjelovarsko-bilogorska županija, a svega nekoliko županija ima web stranicu bez kontakt telefona.
Pomoćnica ministra zdravlja Ljubica Đukanović rekla je da oko osnivanja tih povjerenstava 'postoje neke dvojbe i problemi', no pacijentima se ne uskraćuju prava, a mogu su uvijek obratiti Ministarstvu zdravlja.
Pacijenti to često i rade pa je Ministarstvo putem web stranice odgovorilo građanima na 2.400 upita.
U raspravi se inzistiralo na tome da se osnuju županijska povjerenstva 'jer 4,5 milijuna ljudi ne može doći u Ministarstvo zdravlja', a čuo se i prijedlog za osnivanje pravobranitelja za pacijente kao, primjerice, u Finskoj.
Ravnatelj HZZO-a Siniša Varga ustvrdio je kako očito nisu prepoznate sve zakonske odredbe koje reguliraju prava i zaštitu prava pacijenata.
Evo hoće li se smanjivati porodiljne naknade
'To nije dovoljno dobro prepoznato i operacionalizirano, osobito na razini županija i lokalne uprave', kazao je Varga i poručio da HZZO želi uspostaviti bolju interakciju pacijenata sa zdravstvenim sustavom i zaštitni mehanizam kojim se može pravodobno reagirati na kršenja prava pacijenata, ali i prevenirati njihovu uskratu.
'Puno je posla pred nama. HZZO kao kupac zdravstvenih usluga, u ime svojih osiguranika, pacijenata, želi da se njihova prava dignu na višu razinu', rekao je Varga i obećao da će HZZO, u suradnji s Udrugom za promicanje prava pacijenata, obavljati edukaciju liječnika i medicinskih sestara o pravima pacijenata.
Predsjednik Hrvatske liječničke komore Hrvoje Minigo rekao je da godišnje zaprimaju oko 40 do 50 pritužbi za etičke i stručne greške, ali ni jedna pritužba s područja kršenja prava pacijenata nije došla direktno u Komoru. Bilo je oduzimanja licenci liječnicima u 12 slučajeva, i to privremenih i uvjetnih, a samo jedna trajna, te je izrečeno više disciplinskih mjera kao što su opomene, javni ukori ili novčane kazne.
Po njegovu mišljenju, Zakon o promicanju prava pacijenata je dobar ali ga se ne pridržavaju, ne samo doktori i zdravstveni djelatnici, nego i o pacijenti. (Hina)
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook