Obavijesti Video Pretražite Navigacija
Tko ih nadzire?

Cisterne su bombe bez nadzora na cesti?!

Slika nije dostupna
Slika nije dostupna
Tko nadzire tempirajuće bombe na cesti?! Vozači cisterni otvoreno priznaju kako su prisiljeni kršiti zakon, a njih više od tisuću svakoga se dana vozi kroz naseljena mjesta, kraj vrtića i škola.

Samo nekoliko iskri senjsku ekološku katastrofu dijelilo je od još veće tragedije. Ekipa Provjerenog istražila je zašto se u posljednjih deset godina više od sto cisterni prevrnulo na hrvatskim cestama. 'Da! Trenutno kršim zakon! To je činjenica, a ja ne bježim od činjenice', rekao nam je Darko Hodak, vozač cisterne.

Pročitajte i ovo Centar zatajio bolest posvojene djece - 9 donosi Provjereno Centar je majkama posvojenih dječaka prešutio stravičnu istinu, a onda ih dodatno šokirao: "Nisam vjerovala svojim ušima" Snijeg pada na višim predjelima Gorskog kotara i Like Očekuje se i sutra Snijeg pada na višim predjelima Gorskog kotara i Like: Pogledajte koliko ga ima

>> VIDEO Senj: Prevrnula se cisterna, nafta curi pored ceste

'Ako bi ta količina nafte dospjela u izvorište pitke vode, a nažalost izvorišta pitke vode su ovdje vrlo blizu, onda su to neprocjenjive dugotrajne i ogromne štete', kaže Ilija Šmitran, direktor tvrtke za sanaciju. U posljednjih 10 godina 122 cisterne prevrnule su se u Hrvatskoj. Darko vozi cisternu već 15 godina. Putujućih bombi ispočetka se jako bojao. 'U početku sam imao fobije, strah od pojasa jer sam uvijek računao, da ako se ne daj bože što desi, da će mi dulje trebati da izađem van, da pobjegnem', priča on.

Glavni uzrok izlijetanja je brzina

U svojoj karijeri, nasreću, nije nijednom doživio nezgodu, no s problemima se susreće svaki dan. Problem je dakako, ekološka katastrofa. Prvi i glavni uzrok izlijetanja svih cisterni prema statistikama je neprilagođena brzina. U kombinaciji sa specifičnim teretom koji se vozi u cisterni, tekućini, posljedice su katastrofalne. Prema zakonu, razina benzina ne smije biti između 20 i 80 posto. U stvarnosti je to potpuno drukčija priča.

'Komora ako sadržava 10 tisuća litara i sad sam ja istovario 6, ostalo je 4 tisuće litara u komori, ona ljulja, valja', kaže Darko. Drugi problem, koji i vozači sami priznaju, su umor i iscrpljenost. Poslodavci, odnosno naftne kompanije koje šalju vozače, nikad im ne izdaju nalog unaprijed. Tek nekoliko sati prije utovara. Većina njih ne zna u koji će kraj Hrvatske voziti cisterne pune benzina iduće jutro, kao ni gdje će spavati. Umorni i neispavani sjedaju za volan. 'Ja nisam u mogućnosti da ispunim sate vožnje, ja sam ograničen sa utovarom i sa istovarom, jednim, drugim, trećim', ističe Darko.

Vozač je uvijek kriv

Zlatko Kanceljak također vozi cisternu godinama. Iskustvo ga je naučilo da ne krši zakon, jer ako što pođe po zlu, vozač je kriv. Oni neiskusni pak ponekad zbog brzine, a ponekad jer tako od njih traži benzinska postaja, istovar često završavaju protuzakonito. 'Ovisi od količine naloga mi onda rasporedimo kako ćemo je puniti, uglavnom punimo je redom da bude puna, tako da nema velikih ljuljanja', priča on.

u Hrvatskoj je prošle godine registrirano više od tisuću cisterni. Koliko se puta na dnevnoj bazi benzin, nepropisno prevozi, nemoguće je saznati, dok se ne dogodi najgore. Čak i ako je cisterna puna kao što je bila ona u Senju, benzin snažno zanosi, pogotovo ako vozač juri. Prema policijskom izvješću, upravo se zbog neprilagođene brzine dogodila ta nesreća. 'Nažalost u ovome slučaju dogodilo se da se baš u sami potok prevrnula cisterna', objasnio je Šmitran.

'Poslodavci vozače tjeraju da krše zakon'

Sanacija će trajati još mjesecima. Šteta za prirodu je neprocjenjiva. Još uvijek nitko sa sigurnošću ne može ustvrditi kako će 30 tisuća prolivenih litara benzina utjecati na izvore pitke vode. Saniranje pri ovakvim katastrofama uvijek financira osiguravajuća kuća cisterne. Posao inspekcije za opasne tvari u ministarstvu prometa je da konstantno nadzire vozače. Zaustavlja ih presretačem, vodi do najbližeg odmorišta, gdje pregledava dokumentaciju.

U posljednjih 10 godina 122 cisterne prevrnule su se u Hrvatskoj. Za inspektore, broj prevrnutih cisterni godišnje u Hrvatskoj nije alarmantan, ali na cestama se u ovom trenutku nalazi više od 1000 cisterni. Nadzirati sve njih nemoguće je. Dok inspekcija smatra da se situacija iz dana u dan popravlja, za predsjednika sindikata vozača, Miljenka Gorčina, stanje je iznimno zabrinjavajuće. Poslodavci, kaže, doslovno tjeraju vozače da krše zakon kako bi uštedjeli koju kunu.

Začaran krug

'Treba na kraju krajeva to sve što je kupljeno u neka vremena koja su bila bolja u transportu treba to održavati, a to se sve najviše održava na vozaču', kaže Miljenko Gočin, Predsjednik sindikata vozača. 'Ne možeš si dozvoliti da odeš ti nešto, tipa ono, idem popiti čašu, idem s djetetom na sladoled, jer to je takav posao, da ako telefon zazvoni imaš nalog imaš utovar, moraš se ostaviti svega i ići na utovar', rekao nam je na kraju vozač Darko.

Protiv vozača iz Senja podignuta je kaznena prijava zbog 'izazivanja prometne nesreće'. Može dobiti i do tri godine zatvora. Stotine sličnih cisterni svakodnevno prolazi kroz gusto naseljena mjesta, pored vrtića, škola, parkova. Tako se nastavlja začaran krug, dok vozači prozivaju naftne kompanije zbog svoga umora, istodobno, često opasno i neodgovorno stišću papučicu gasa. Inspekcija ne vidi zbog čega se diže tolika buka oko izlijetanja nekoliko cisterni godišnje, nekoliko cisterni sa 30.000 litara benzina. Senjski slučaj pamtit ćemo kao ekološku katastrofu, a samo nekoliko iskri dijelilo ga je od tragedije.

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene