'Standardi osiguranja američkog predsjednika uvijek su isti, samo su dimenzije različite. Kada je dolazio tadašnji predsjednik Clinton bila je u pitanju samo jedna lokacija, zračna luka Pleso, i posjet je trajao kratko svega tri sata. Zbog toga je bilo nešto jednostavnije organizirati osiguranje. Inače, sami sustav osiguranja identičan je kao i tada', kaže Laušić.
Pročitajte i ovo
Imaš pravo, ostvari ga
Otputovali ste u inozemstvo i završili kod liječnika: Na što imate pravo i koja vam kartica sve može olakšati?
Velika greška
Fatalni propust na Trumpovu skupu: "To se nije smjelo dopustiti"
Laušić kaže kako su i tada u Hrvatsku doputovali stručnjaci za osiguranje predsjednika iz SAD-a koji su zajedno s našim stručnjacima radili na organizaciji i protokolu.
'Isti je bio model kao i ovaj sada za dolazak predsjednika Busha. Nekoliko dana ranije došla je sigurnosno protokolarna prethodnica iz SAD- a koja je zajedno s našim stručnjacima izrađivala organizacijski, protokolarni i sugurnosni aspekt posjeta predsjednika', objašnjava Laušić.
Bill Clinton tada nije, kao danas George Bush, došao zrakoplovom Air force One, već je stigao vojnim zrakoplovom iz Tuzle. Istim je zrakoplovom i otišao s Plesa.
Prije predsjednika Georgea Busha u zagrebačku zračnu luku sletio je još jedan zrakoplov.
'Prvim zrakoplovom je došlo tehničko osoblje, novinari, dio protokola i osiguranja. Oni slijeću ranije kako bi mogli zauzeti pozicije prije slijetanja predsjednika', kaže Laušić te dodaje kako je predsjednikovo osiguranje koje je stiglo iz SAD-a već raspoređeno po svim pozicijama njegovog kretanja.
'Kada predsjednik SAD- a putuje bilo gdje, prvi prsten osiguranja uvijek čine njegovi ljudi. Njegovu kolonu prate terenska oklopna , to su sve terenska oklopna vozila s veoma visokom razinom zaštite i oni ga u vrlo tvrdoj, štičenoj formaciji pokrivaju dok će kreće po otvorenim, širokim avenijama. Vizuelno ga zaklanjaju i zapravo su tu da u slučaju nekog napada prime udar na sebe. Problem nastaje u uskim ulicama po kojima se mogu kretati samo u kolonama', kaže Laušić.
Dva miga krenula su u susret zrakoplovu Air Force One te ga prihvatili u zraku i pratili ga do samog slijetanja u zračnu luku Pleso, a to je kaže Laušić između ostalog dio protokolarnog dočeka u zraku.
Vožnja ulicama, kaže Laušić, jedna je od najosljetivijih točaka osiguranja, ne samo zbog mogućeg napada na predsjednika već i zbog raznih drugih incidenata koji se na cesti mogu dogoditi.
'Brzina kretanja štićene kolone izuzetno je važna s aspekta sigurnosti, jer veća brzina osigurava i veću sigurnost budući da se može ranije primjetiti eventualna ugroza te reagirati na nju', kaže Laušić.
U američkom osiguranju samo su terenska vozila jer, objašnjava Laušić, u slučaju napada takva vozila između ostalog zaklanjaju pogled eventualnom napadaču na predsjednika.
Ovih su se dana često čula prigovaranja na pretjerane mjere koje se traži od ljudi u Zagrebu za vrijeme posjeta predsjednika Busha, ali laušić kaže kako ništa od toga nije zapravo pretjerano.
'Bolje više nego manje, jer uvijek će se naći netko tko neće poslušati. Tako ako se povećaju zahtjevi manje će biti ljudi koji nisu poslušali. Ovdje nije primarno spuštanje roleta, već otvaranje i zatvaranje prozora, Prozore naime, percipira sigurnosna služba predsjednika, jer se kroz njih može eventualno dogoditi napad. Zato je važno da su oni zatvoreni', kaže Laušić.
Laušić je potvdio kako je osiguranje posjeta predsjednika Busha izazov za Hrvatsku, ali ne toliki da ga naše službe sigurnosti ne bi mogle odraditi kako treba.
'Model i pristup zaštite hrvatskog predsjednika i premijera jednak je kao i ovo, samo s manjim brojem ljudi', tvrdi Laušić.