Obavijesti Video Pretražite Navigacija
Komercijalizacija glazbe

Je li Bob Dylan prodana duša?

Slika nije dostupna
Slika nije dostupna
Postoje li 'svetinje' u glazbi? To se ovih dana pitaju zadrti Dylanovi obožavatelji, koji su vijest da je njihov idol unovčio 'Blowin' in the Wind', primili poput šamara. Slavna protestna pjesma iz šezdesetih bit će udarni hit u reklamnoj kampanji jednog lanca supermarketa i, sasvim prikladno, pogrebnog poduzeća.

'Blowin' in the Wind' Dylan je prodao kompaniji Co-operative Group, reklamnoj agenciji koja zastupa mnoge tvrtke, od fast food lanaca do banaka. Čelnici jednog britanskog supermarketa, koji novi reklamni pohod na potrošače pripremaju uz taktove Dylanovog protestnog hita, tvrde da se 'Blowin' in the Wind' još nikad nije upotrijebila u slične svrhe, te da će to dati na originalnosti i atraktivnosti njihovoj kampanji.

Pročitajte i ovo Fortenova grupa Belje, Pik, Vupik i drugi Fortenova ispituje interes za prodaju važnog poslovnog područja: Bitno im je očuvati zaposlenost i tradiciju Ilustracija Jačanje sigurnosti Amerika odobrila prodaju još osam helikoptera Black Hawk Hrvatskoj

Na ovakvo nesuvislo opravdanje, ali i na sam potez Boba Dylana, kojemu novac definitivno nije nasušno potreban, burno su reagirali brojni fanovi diljem svijeta. Reakcije na internetu i svjetskom tisku svode se na očekivanu optužbu - Dylan se prodao. Sam Bob Dylan, koji se u karijeri suočavao i s puno gorim optužbama (i iz svake isplivao još popularniji), zasad nije pokušao objasniti svoj čin. Kakav će osjećaj izazvati taktovi jedne od njegovih najslavnijih pjesama, dok na ekranu bude defiliralo, recimo, smrznuto povrće, njegovi britanski štovatelji saznat će uskoro.

Ovaj 'nemili' događaj, kojeg jedni nazivaju sramotom, drugi prodajom, a treći izdajom, izazvao je i val javnih polemika i rasprava na temu: koje pjesme nikako ne bi trebalo čuti u nekoj reklami i postoje li svetinje u glazbi?

U povijesti rock glazbe prvi je otpor prema 'prodaji ideala' javno iskazao Jim Morrison. Kad je saznao da su članovi The Doorsa, bez njegova znanja, refren njihove najpoznatije pjesme 'Light My Fire' prodali za reklamnu kampanju automobilskog branda Buick, Morrison im je javno obećao da će kupiti njihov auto i pred kamerama ga smrskati maljem. Ugovor je poništen, Doorsi su ostali bez 100 tisuća dolara, a Morrison je još jednom dokazao zašto je bio veliki umjetnik.

Koliko je komercijalizacija svega i svačega uzela maha, mogli su se ovih dana uvjeriti i hrvatski gledatelji. Naime, nakon raznih ubojitih i satiričkih stihova o pošasti zvane konzumerizam, izrugivanja fenomenu obiteljskih izleta u šoping-centre i cijeloj briljantnoj 'Maxon Universal' koncepciji albuma, doživjeli smo da Mladen Badovinac iz TBF-a na televiziji reklamira jedno naše pivo.

Srećom, nijedna se pjesma The Beat Fleeta još nije zaorila iz nekog desetominutnog reklamnog bloka, no zato smo čuli Hladno pivo, čije melodije prate radnju videospota za čokoladu. Doduše, Mile Kekin je barem bio duhovit kad se suočio s pitanjem - jesu li se prodali: 'Bolje da smo se prodali mi, nego da nas je prodao netko drugi', pravdao se jednom Mile.

Koliko je uopće suvislo u današnje vrijeme osuđivati glazbenike koji prodaju djeliće svoje umjetničke duše za šaku kuna? Estradne uzdanice jedva čekaju kakav reklamni ugovor, dok oni koji se smatraju 'urbanima', još uvijek to rade s nelagodom u prsima.

Remi iz Elementala svoj je stav za Dnevnik.hr izrekla prije nekoliko mjeseci. 'Svaka pjesma koju napišeš nosi tvoju emociju, tvoje mentalne slike i jako se teško od toga odvojiti. I te slike mi se vraćaju svaki put kad ih pjevam i onda to daš za nekakav jogurt. Nema šanse!', poručila je Remi, aludirajući vjerojatno na kolege iz grupe Detour, koji su svoj odličan singl 'Mjesec' prodali za reklamu. I tako su postigli da ljudi jedan vrijedni biser novije hrvatske pop scene danas poistovjećuju s jogurtom koji pospješuje probavu.

Donosimo vam izbor pjesama koje se nikad ne bi trebale čuti u nekakvoj reklami. Što nipošto ne znači da se neće naći neke mudre glave koje će ih pokušati pretvoriti u idealan soundtrack za najnoviji deterdžent... 

'Imagine', 'Give Peace a Chance' i još podosta pjesama iz opusa Johna Lennona, a možda ponajviše 'Mother', ultimativna kritika globalnog licemjerja, čije bi komercijalno iskorištavanje bilo neoprostiv grijeh. 

'Mercedes Benz' besmrtne Janis Joplin nažalost već je postala žrtvom globalizacije. Dresirani mozgovi marketinških magova tu pjesmu nisu uspjeli shvatiti kao satiričan pogled na ljudsku pohlepu, te su je iskoristili u reklami za - mercedes. 

'Volunteers of America', pjesma Jefferson Airplanea koja poziva na rušenje američke vlade nije baš idealan podložak za reklamne kampanje.

'Revolution' je predstavljao pobunu protiv konformizma u izvedbi The Beatlesa, a pjesmu je bogohulno iskoristio Nike. Krivnja pada na Michaela Jacksona, koji je u to vrijeme imao autorska prava na velik dio opusa liverpulske četvorke.

'Born to Run'; nadajmo se da hit Brucea Springsteena neće iskoristiti neki proizvođač tenisica ili automobila.

'God Save the Queen', drski singl Sex Pistolsa trebao bi ostati neokaljan i živcirati britanske puritance još mnogo godina.

'Smells Like Teen Spirit'; možete li zamisliti koliko bi se puta Kurt Cobain okrenuo u grobu kada bi Nirvanina himna bila iskorištena u komercijalne svrhe?

'Won't Get Fooled Again'; nije bilo dovoljno što je pjesma grupe The Who postala uvodnom špicom serije 'CSI: Miami', nego je ova himna svih 'urbanih revolucionara' iskorištena i u kampanji za Nissan Maximu.

'Rockin' in the Free World' Neila Younga nastala je kao cinična reakcija na predizbornu kampanja Georga Busha starijeg, a igrom slučaja postala je neslužbena himna rušenja Berlinskog zida.

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene