Najjeftinija uskrsna potrošačka košarica za tročlanu obitelj iznosi 122 eura, a bogatija 435 eura, izvijestili su u srijedu Nezavisni hrvatski sindikati (NHS) istaknuvši da je, unatoč popustima na većinu proizvoda, blagdanska košarica skuplja nego lani.
Amerika napala Iran
Iranski ministar vanjskih poslova kod Putina, Rusija poručila: "Amerika je otvorila Pandorinu kutiju"
Duboka zabrinutost
Premijer Plenković poslao poruku Iranu
Brza reakcija
Trump se opet oglasio! Brutalno napao jednu osobu: "On je lijen i neproduktivan"
"Velika većina proizvoda iz naše blagdanske potrošačke košarice bila je obuhvaćena akcijskim ponudama. Sniženja pojedinih artikala dosezala su čak i do 60 posto, no vrijednost košarice i dalje je rasla", rekla je gospodarska savjetnica NHS-a Izabela Mišić na konferenciji za novinare.
To pokazuje da su proizvodi na akcijskim ponudama i dalje skuplji nego lani i da je kontinuirani rast cijena u Hrvatskoj dalje prisutan. "Ono što se prije smatralo sniženjima - uštedom za kućne budžete, danas služi isključivo za smanjenje percepcije poskupljenja", tvrdi Mišić.
Bogatija košarica ove godine iznosi 435,12 eura (lani 395,55 eura), srednja 256,47 eura (lani 237,47), a skromna košarica 122,76 eura (lani 116,60 eura). Tako je bogatija košarica ove godine skuplja za 10 posto, srednja za osam posto, a skromna za pet posto.
Mišić pri tome ističe kako bogatu košaricu predstavlja sve što se nekada smatralo standardom, odnosno tradicionalni obiteljski obroci od Velikog petka do Uskrsnog ponedjeljka, s malo više izbora.
Srednja košarica je ona skromnog blagdanskog stola, dok su u skromnoj isključivo koristili proizvode kojima su zaključane cijene, pa su tu učinjeni veliki ustupci kako bi se i dalje zadržao duh uskrsne tradicije.
Potrošačka košarica mjeri koliko si građani zaista mogu priuštiti
Cijene su prikupljene u različitim gradovima, od velikih trgovačkih centara do tržnica, a sadržaj košarica razlikuje se po vrsti mesa i ribe, kvaliteti i podrijetlu te uvrštenosti i količini pojedinih kategorija proizvoda kao što su vrste kolača, slatkiši, grickalice i pića.
Mišić napominje da je potrošačka košarica "ekonomski termometar" koji mjeri koliko si zaista građani sa svojim primanjima mogu priuštiti.
Tako udio skromne košarice u hrvatskoj prosječnoj neto plaći od 1392 eura iznosi 8,82 posto, a ona bogata 31,26 posto. Udio je još veći u medijalnoj plaći, a brojevi su zastrašujući kada je riječ o minimalnoj plaći.
Za poreznog obveznika s prebivalištem u Zagrebu minimalna neto plaća iznosi 754 eura, pri čemu skromna košarica obuhvaća 16,27 posto plaće, a bogata čak 57,66 posto.
"Živimo u vremenu kada su akcije postale norme, a blagdanski stol luksuz", ocijenila je Mišić dodavši kako treba pokrenuti raspravu jesu li trgovci i dobavljači spremni prihvatiti nižu dobit od trenutne.