Obavijesti Video Pretražite Navigacija
Tko je kriv?

Sindikat strojovođa o tragediji kod Novske: "Nešto se iza brda valja i pokušava zataškati"

Aktualno Galerija Sindikat strojovođa o sudaru vlakova Sindikat strojovođa o sudaru vlakova Foto: DNEVNIK.hr +0 Sindikat strojovođa Galerija 1/2 >>
Sindikat strojovođa Hrvatske tvrdi da signalizacija nije radila i da je to glavni krivac za nesreću. HŽ tvrdi suprotno. "Strojovođa je posluživao vožnju po nalogu, a je li imao pismeni ili usmeni nalog, to ćemo vidjeti", rekao je dopredsjednik Sindikata strojovođa Petrović na konferenciji za novinare.

Sindikat strojovođa Hrvatske održao je konferenciju za novinare o tragediji nedaleko od Novske. Tema su bili  dokazi o neispravnosti i nefunkcionalnosti sigurnosno-signalnih uređaja između kolodvora Okučani i Novska u vrijeme vožnje vlaka u kojem su poginule tri osobe, suprotno tvrdnjama člana Uprave HŽ Infrastrukture i inspektora Agencije za istraživanje nesreća.

"Strojovođa je vozio kroz crveno po nalogu"

Dalibor Petrović, dopredsjednik Sindikata strojovođa Hrvatske, tvrdi kako su svi signali na pruzi bili neispravni.

"Strojovođa je rukovao po vožnji po nalogu, iz čega proizlazi da je imao dozvolu da prolazi kroz crveno. Ostaje sigurno da će policija utvrditi tko je kriv. Nesreća je mogla biti spriječena pomoću ljudi koji su vidjeli da je prošao kroz crveno. Dokazi da je bilo crveno su u instrumentima", kazao je Petrović. 

Na početku konferencije za novinare Sindikat je izrazio sućut obiteljima poginulih.

"Dosta izjava se pojavljuje u medijima koje ne prikazuju stvarno stanje onoga što je u hrvatskim željeznicama, pogotovo kad je riječ o infrastrukturi", rekao je Nenad Mrgan, predsjednik Sindikata.

Napomenuli su da su konferenciju za novinare sazvali zbog netočnih izjava posljednjih dana. "One ne prikazuju stvarno stanje, te izjave ne prikazuju što se dogodilo, pa smo morali sazvati konferenciju za novinare", kazao je Mrgran.

"Strojovođa nije bio suicidalan"

"Ima i krivice strojovođe, ne želimo nikoga abolirati, ali želimo vam objasniti što se dogodilo", dodao je. 

"Da biste prošli pored žutog signala, treba stisnuti jednu tipku, a da biste prošli pored crvenog, imate vožnju po nalogu", pojašnjava Dalibor Petković. "Ovo je neoborivi zapis što se dogodilo, a to je uređaj koji se nalazi u svakom vlaku", napomenuo je. "Stvarna situacija je ovakva: To je kvar signalizacije i to je registrirano na uređaju", kazao je. 

"Vožnju po nalogu radite samo ako vam je netko rekao da možete dalje. Strojovođa je obavijestio svog dispečera u trenutku udara. Vlak je stajao 15-16 minuta, to je moralo biti vidljivo radniku. Uređaj to mora vidjeti, radnici su morali vidjeti da strojovođa prolazi kroz crveno. Procedura vam ide... Oni su morali isključiti napon, a strojovođa zna proceduru. Zašto nije pokrenuta procedura 'zaustavite sve vlakove'?" upitao je Petrović.

"Nitko nije ništa poduzeo i on je na ovaj ili onaj način bio obaviješten da može voziti, jer proći crveno svjetlo sa sto na sat... To je suicid, a strojovođa nije bio suicidalan", kazao je. 

Sindikat strojovođa tvrdi da je strojovođa posluživao vožnju po nalogu. "A je li imao pismeni ili usmeni nalog, to ćemo vidjeti. Jedino vjerujemo DORH-u, nikome drugome", kazao je Petrović. 

Policiji zamjera što nije našla nalog da strojovođa prođe kroz crveno. Tvrdi da je strojovođa imao taj nalog.

"On je imao samo jedan nalog, ali dozvolite da je on možda imao i drugi nalog. Teško ćemo sve saznati, ali strojovođa sigurno nije prošao dva crvena, a ni prometnik sigurno nije odgovoran", pojasnio je Petrović, koji navodi da se sve sada mora točno utvrditi. 

Na pitanje je li moguće da je strojovođa shvatio pogrešno Petrović odgovara: "Recimo da je strojovođa krivo i shvatio, bilo je 15 minuta da netko vidi da je prošao kroz crveno i reagira."

"Ovdje je niz faktora koji su sudjelovali, a ovdje se sve svodi na onog zadnjeg. Da je signalizacija bila ispravna, sve bi drugačije izgledalo", pojasnio je. 

Kazao je i da signalizacija u Okučanima nije radila pet ili šest dana te da je u posljednje vrijeme kaže bila u kvaru barem 20-ak puta. 

"Masno plaćen sustav signalizacije"

"Bojimo se da je moguće svašta s tom ekipom iz HŽ-a. Ne isključujem mogućnost da je masno plaćen sustav signalizacije prometniku pokazivao da je sve u redu, ali to će istraga pokazati", navodi. 

Na pitanje je li prometnik u Okučanima ili u Novskoj morao vidjeti je li vlak na otvorenoj pruzi, Petrović kaže da četiri minute nisu dovoljne da zaključi da je ovaj stajao. "Prometnik nije mogao reagirati na vrijeme jer je imao četiri minute."

Na kraju su novinari izračunali da je prometnik u Okučanima i Novskoj imao 13 minuta da zaustavi vlak. 

"Vlak nije smio biti otpremljen iz Okučana. Nikad se nije dogodilo da bi strojovođa sam od sebe krenuo. Tu može biti da je dobio nalog, možda ga je netko zvao pa je dobio nalog preko telefona...

Policija jako dobro slaže križaljke, ja se ne bojim", kazao je i ponovio da je strojovođa putničkog vlaka prošao kroz tri crvena, no rekli su da će odgovor na pitanje tko je kriv morati dati policija. 

"Tu se nešto iza brda valja, kad su rekli da je signalizacija ispravna... To su rekli, a vidimo da to nije istina. Očito se istraga usmjerava da je krivac onaj koji se ne može braniti. Ako imate taj moderan uređaj... Probajte vi zamisliti što se pokušava zataškati..." rekao je Petrović. 

"Što se dogodilo, morat će utvrditi policija, ali nešto se valja iza brda", ponovio je. "Moj zaključak je da je on imao informaciju da je APV u kvaru i da može ići", rekao je Petrović i istaknuo kako oni imaju informaciju da lokomotiva teretnog vlaka nije bila u kvaru.

"Sigurno je da ima odgovornosti u strojovođi, ali sigurno je imao i pogrešne informacije. Ne želimo abolirati kolegu, on je ipak trebao stati, a da li je dobio nekakvu informaciju, to ne znamo", napomenuo. 

"Strojovođu vratili u sustav"

Rečeno je da je strojovođa svojevremeno imao oduzetu poslovnu/zdravstvenu sposobnost, koja mu je vraćena putem Suda. Petrović je govorio i o tome da je strojovođa zaustavio vlak u blizini svoje kuće. Kazao je i da nije uobičajeno da se strojovođi vrati zdravstvena sposobnost, a da su ga iz HŽ-a vrati u sustav. 

"Mislim da je njemu jednostavno nešto kliknulo... Kad se dogodi nešto, uvijek je da je više njih pogriješilo."

Petrović je na kraju konferencije za novinare rekao zaključno: 

"Svi signali na pruzi su bili neispravni u trenutku prometovanja. Strojovođa je rukovao po vožnji po nalogu, iz čega proizlazi da je imao dozvolu da prolazi crveno.

Ostaje sigurno da je osim strojovođe još netko kriv. To će utvrditi policija. Nesreća je mogla biti spriječena pomoću ljudi koji su vidjeli da je prošao kroz crveno. Dokazi da je bilo crveno su u instrumentima", kazao je. 

Na pitanje što je glavni uzrok nesreće, Petrović kaže da je uzrok nesreće neispravna signalizacija. "Zeleni, žuti, crveni", da je to strojovođa imao, on bi sigurno stao i to bi značilo da je signalizacija u redu i ispravna", rekao je zaključno Petrović. 

HŽ tvrdi suprotno

Uzroci nesreće još se ne znaju. HŽ tvrdi da je signalizacija bila u funkciji. 

Policijska uprava sisačko-moslavačka priopćila je rezultate očevida i kriminalističkih istraživanja teške željezničke nesreće kod Rajića i napomenula da se kriminalističko istraživanje nastavlja. 

Pročitajte i ovo Domagoj Mikić Nesreća kod Novske Slaže se mozaik užasa: Domagoj Mikić otkriva nove informacije o trenutku strašnog sudara vlakova

U bolnici je još šest osoba na liječenju.

 

 

 

 

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene