Dovoljno je samo par kapi kiše da cesta postane skliska. Zimi se uvjeti dodatno pogoršavaju, pa je gimnazijalac Marko osmislio grijani i osvijetljeni pješački prijelaz koji omogućuje siguran prijelaz ceste.

Galerija


Učenik Nadbiskupske klasične gimnazije u Zagrebu Marko Dodić osmislio je pješački prijelaz koji omogućuje siguran prijelaz ceste. ''Taj pješački bi izgledao tako da ide na vrhu staklo koje može podnijeti veliki teret, ljudi se ne bi pokliznuli jer ima proreze na sebi. Bilo bi sve skupa osvijetljeno. To bi bilo ispod zemlje, ta čelična konstrukcija, u kojoj bi bili slojevi solarnih ploča i grijača, a izvan tog pješačkog bi stajala baterija koja bi prikupljala električnu energiju koja nastaje kroz solarne ploče'', objasnio je svoju ideju Marko.

Vezani članci Mentorski program HUP-a za žene Vrijedan projekt HUP-a: "Želimo potaknuti žene da razmišljaju ambiciozno, da imaju svoje snove" Antun Urbić Backo - 1 Nekadašnji knjigovođa otvorio nesvakidašnju atrakciju: ''Bio je tu Bandić, očito je to kod nas vidio pa krenuo s izgradnjom..."

Markov interes i potencija uočila je njegova razrednica Marina Čubrić. ''U prvom razredu imam običaj kao razrednica sa svim svojim učenicima razgovarati o njihovim interesima izvan škole, izvan ocjena. Mislim da je to jednako važno kao i ocjene. Tako sam saznala da Marko od svog djetinjstva vrlo zanimljivo, tehnički promatra svijet. On je doista iznimno dijete koje na sasvim drugačiji način reagira na stvarnost. Ja sam to prepoznala. Čim se pojavio natječaj HUP-a shvatila sam da bi to moglo biti to, ravnateljica je dopustila naše sudjelovanje i mi smo pobijedili'', objasnila je Markova mentorica Čubrić.

Slijedi onaj teži dio

Cilj projekta sigurnosnog pješačkog prijelaza je smanjiti rizik od pada i lomova, ali i vozačima omogućiti da na vrijeme uoče pješake i bicikliste na zebri. ''Došao sam do zaključka da trebamo napraviti dva različita projekta. Jedan je za pješačku zonu koja može podnijeti neki manji teret, a drugi je za kolnik, da se primjenjuje u cestovnom prometu, koji može podnijeti teže stvari, recimo automobile, autobus'', kaže Marko.

Nacrt projekta je odobren i dozvole su tu, ali nije sve tako jednostavno. ''Mi smo se upustili u taj dio, uključili smo i njegove roditelje, jer oni koji znaju išta o ovom projektu znaju da je važan i da je sveobuhvatan i ne ovisi o jednoj ili dvjema osobama. Mi smo napravili dobar dio nacrta, tehnički dio je napravljen, dobivene su dozvole, a sada dolazi najteži dio, naći prostor za probni projekt, naći izvođače i najvažnije, naći financiranje'', kazala je Marina Čubrić.

Zbog bolje vidljivosti i otapanja snijega ili leda u zimskim mjesecima takvi bi pješački prijelazi na najfrekventnijim mjestima bili spasonosni. No, bez zanimanja i intervencije gradskih otaca projekt teško može zaživjeti na našim cestama.

No, tržište se već ozbiljno osmjehuje ekipi iz strukovne virovitičke škole koja je riješila vječiti problem ljubitelja cvijeća s odlaskom na godišnji odmor: osmislila je samonatapajući cvjetnjak. ''Cvjetnjak se sastoji od dvije posude. Unutra je cvjećarska spužva. Spužva usporava isparavanje vode i kroz špagice cvijet uzima sebi vode koliko je potrebno'', objasnila je Stanislava Plavšić, učenica Industrijsko-obrtničke škole Virovitica.

Cvjetnjak u sebi sadržava dovoljno vlage za rast biljke i nakon dužeg razdoblja nezalijevanja, pa je odlično rješenje za izbivanja od kuće i do mjesec dana, ili za groblja. ''Cilj nam je krenuti u prodaju koja bi se vršila u školi, na internetu ili tu kod nas u Flori. Mi bi surađivali zajedno. Trebalo bi dosta novca za materijal, a za trenutnu prodaju je već malo lakše'', kazao je Enio Šibalić, učenik Industrijsko-obrtničke škole Virovitica.

Treba naći dodatne izvore novca

Projekt s cvjetnjakom traje dvije godine, a škola je od HUP-a dobila 25.000 kuna za pokretanje projekta. ''Mi smo uspjeli savladati tehnologiju izrade cvjetnjaka. Radi se o poliesterskoj smoli koja se ne radi ni u jednoj školi u Hrvatskoj. Mi smo to uspjeli savladati i krećemo sada u proizvodnju'', rekao je mentor učenika iz virovitičke škole Zoran Kozjak.

Cijena će se za pojedini cvjetnjak kretati oko 250 kuna bez PDV-a, zbog čega i treba naći dodatne izvore novca. No, i da bi se uopće oblikovala cijena učenici trebaju ponešto od poduzetničkih znanja koja, ne samo u strukovnim školama, vidljivo nedostaju. ''Na zapadu imate učeničko poduzetništvo koje je kao predmet uveden u škole, i svi su uključeni, ne kao kod nas samo ekonomske škole i neki gimnazijski programi'', objašnjava Kozjak.

HUP-ova akcija upravo na takvo što i cilja – da već u srednjoj školi, neovisno kojoj, učenici steknu praktična znanja potrebna u svakodnevnome životu, ne samo u poduzetništvu. Čini se da je cilj pogođen.

Emisiju 'Informer' pogledajte besplatno na novatv.hr!