Slika nije dostupna
Slika nije dostupna

Vikend hrvatske kinoteke prikazuje nekoliko sjajnih filmova za djecu čiji su redatelji za mjesto radnje odabrali Jadransko more i otoke.


Prozujite s nama kroz sve showbizz vijesti dana – Lajkajte Showbuzz!

Dva filma jednog od najvećih redatelja hrvatske kinematografije Branka Bauera Sinji galeb i Milioni na otoku, zatim Gluščevićev Kapetan Mikula Mali koji je prvenstveno imao uspjeha kod publike i dobio Jelena na Pulskom festivalu, te Tajnu staroga tavana simpatično ostvarenje, koje je redatelj Tadej napravio u skladu s tadašnjim svjetskim trendom spajanja filma za djecu sa znanstveno-fantastičnim i fantastičnim žanrom.

Petak, 14. prosinca
Vikend Hrvatske kinoteke: Djeca i more
17:00 Sinji galeb (1953.); r: Branko Bauer
19:00 Milioni na otoku (1955.); r: Branko Bauer

Subota, 15. prosinca
Vikend Hrvatske kinoteke: Djeca i more
17:00 Kapetan Mikula Mali(1974.); r: Obrad Gluščević
19:00 Tajna starog tavana (1984.); r: Vladimir Tadej

Pustolovni miris mora
Od malobrojnih hrvatskih filmova za djecu čak je za četiri za mjesto radnje odabrano Jadransko more i otoci. Filmaši su more kao učestalu lokaciju filmova za djecu odabirali vjerojatno zbog asocijacija na pustolovine i praznične užitke koje su morska pučina i otoci sa sobom uvijek donosili. Sva četiri filma režirali su redatelji koji su velik dio filmske karijere posvetili djeci. Branko Bauer je igrani opus započeo filmovima za djecu i time inaugurirao taj žanr u hrvatskoj kinematografiji. Film Sinji galeb napravljen je 1953. godine prema popularnom slovenskome romanu Tone Seliškara Družba Sinjeg galeba. Bauer je namjerno potisnuo socijalne elemente romana i usredotočio se na pustolovnu priču u želji da ostvari što zabavniji, uzbudljiviji i djeci prijemčiviji film. U filmu su prvi put u hrvatskoj kinematografiji korištene pozadinske projekcije, da bi se dočaralo olujno nevrijeme u kojem se brod našao. Bauerov drugi film Milioni na otoku iz 1955. slijedio je isti koncept: djeca upravljaju brodom i pri tom se sukobljavaju sa zločestim kriminalcima, ovaj put preprodavačima kino karata. Scenarij za film je, prema ideji samog Bauera i Ivanke Forenbacher, napisao srpski pisac za djecu Arsen Diklić, s kojim će Bauer kasnije surađivati na partizanskom filmu Ne okreći se, sine s likom dječaka u važnoj ulozi. Milione na otoku Bauer je režirao još dinamičnije i atraktivnije od prethodnog filma (premda ne bolje, prema mišljenju kritičara), jer ga je u domaćem filmu ponajviše nervirala prevladavajuća spora i kazališna režija.
Filmovi za djecu nisu bili ni zapaženi ni cijenjeni u službenim i umjetničkim krugovima (zbog čega je Bauer u svojim filmovima za djecu mogao bez problema koristiti ideološki odbojne zapadnjačke žanrove pustolovnog i kriminalističkog filma, a da ga nitko za to ne kritizira). Gluščevićev film Vuk samotnjak bio je prvi film za djecu zapažen i cijenjen u takvim krugovima (nagrađen je i Srebrnom arenom u Puli), a nakon njega Gluščević je 1974. godine napravio još jedan film za djecu, ali ovaj put smješten na Jadranu. I Kapetan Mikula Mali imao je pristojan status u službenim krugovima, ponajviše zato što je film za djecu spojio s velevažnim žanrom partizanskog filma.

Film je prvenstveno imao uspjeha kod publike (dobio je tada cijenjenu nagradu publike Jelen na Pulskom festivalu), a naknadnim nadosnimavanjima pretvoren je u, jednako popularnu, televizijsku seriju.

DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook