Astronomski rekord

Znate li što je z8_GND_5296 ?

Astronomi su otkrili novu najudaljeniju galaksiju od Zemlje. Nazvali su je z8_GND_5296.

Galaksija z8_GND_5296 nova je najudaljenija galaksija od Zemlje i u trenutku kad je otkrivena, u opservatoriju W.M.Keck na Havajima, predstavlja pogled u izrazito daleku prošlost, odnosno svemir dok je bio star tek 700 milijuna godina. Za usporedbu, svemir je star oko 13,8 milijardi godina procjenjuju astronomi.

>> FOTO Snimljen spektakularan sudar dviju galaksija

Astronomi su starost i udaljenost te galaksije utvrdili pomoću spektroskopije, tehnike kojom se traže kemijski tragovi elemenata. U slučaju navedene galaksije, tražili su tragove vodika, glavnog goriva zvijezda. Svoja zapažanja astronomi na čelu s autorom studije, Stevenom Finkelsteinom, asistentom profesorom astronomije na Sveučilištu Teksas u Austinu, objavili su u znanstvenom časopisu Nature.

Za Finkelsteina i njegove kolege nova je galaksija uzbudljivo otkriće i zbog toga što proizvodi, ili bolje rečeno što je proizvodila zvijezde neobično velikim tempom. Stopa formiranja zvijezda se mjeri količinom vodika kojeg galaksija godišnje pretvori u zvijezde. z8_GND_5296 godišnje u nove zvijezde pretvori količinu vodika mase 300 naših sunca.

Za usporedbu, Mliječna staza proizvodi zvijezde na razini jedne ili dvije solarne mase godišnje.

Ipak, ne radi se o pukom fenomenu, jer galaksija koja je dosad držala rekord za najudaljeniju, proizvodila je zvijezde na razini 100 solarnih masa godišnje, što isto tako nije malo.

'Sad je znatno manje izgledno da smo nabasali na vrlo rijedak fenomen i puno izglednije da je rani svemirimao dijelove u kojima su se intenzivno formirale zvijezde, puno više nego što smo prije mislili da je moguće', istaknuo je Finkelstein, a prenosi CNN.

Zanimljivo je i to kako su Finkelstein i njegovi kolege novog rekordera među udaljenim galaksijama pronašli u samo šest sati rada u opservatoriju, prve noći promatranja, od dvije, koliko su zatražili. Sad su zatražili i dodatna promatranja pa je vrlo lako moguće da će z8_GND_5296 dobiti konkurenciju.