Sačuvano u jantaru

SJAJAN PRONALAZAK - 99 milijuna godina staro otkriće

Znanstvenici su pronašli jantar u kojem je sačuvan 99 milijuna godina star dio repa pernatog dinosaura, navodi se u studiji objavljenoj ovog tjedna.

Lida Xing s Kineskog sveučilišta geoznanosti, jedna od glavnih autorica studije, prošle je godine naišla na fosil te pernate životinje na tržnici jantara u Mianmaru.

Pročitajte i ovo Slika nije dostupna Arheolozi oduševljeni VIDEO Spektakularno otkriće ispod Jeruzalema... Slika nije dostupna Fosilni ostaci Pronađena nepoznata vrsta dinosaura

Taj će pronalazak omogućiti novi uvid u izumrle pernate životinje, kao i u evoluciju samog perja.

"Ovo je novi izvor informacija koji je vrijedan intenzivnog istraživanja i zaštite takvog fosilnog resursa", smatra Ryan McKellar, jedan od znanstvenika koji je sudjelovao u izradi studije objavljene u američkom časopisu Current Biology.

Znanstvenici su sigurni da se u jantaru nalazi dinosaur, a ne prapovijesna ptica, ističe McKellar, jer je "rep dug i fleksibilan".

"Očuvan je rep koji se sastoji od osam kralježaka mladunčeta. Kralješci su okruženi perjem koje je sačuvano u trodimenzionalnim, mikroskopskim detaljima", dodaje taj znanstvenik iz kanadskog Muzeja Saskatchewan.

Iako je cijeli rep prekriven perjem, nije vjerojatno da je taj dinosaur mogao letjeti, tvrdi paleontolog. Ono je vjerojatno životinji služilo u ritualima parenja ili kao termička regulacija.

Ovo nije prvi put da je u jantaru sačuvano perje iz vremena dinosaura, no novost je u tome što su znanstvenici sada mogli sa sigurnošću utvrditi da ono pripada dinosauru.

Istraživači su pronađeni rep analizirali CT skeniranjem i mikroskopom. Zaključili su kako je perje na vrhu tamnosmeđe, s blijedom ili bijelom donjom stranom. Tanki sloj tkiva oko kosti sadrži tragove željeza iz hemoglobina sačuvanog u uzorku.

U poznatom holivudskom filmu "Jurski park" znanstvenici uspijevaju klonirati dinosaure iz DNA pronađene u jantaru. Ta fosilizirana smola drveta se često koristi kao nakit, no McKellar naglašava njezinu važnost za paleontološka istraživanja.

"Komadići jantara sadrže sićušne uvide u drevne ekosustave, no čuvaju i mikroskopske detalje, trodimenzionalne sastave i osjetljiva tkiva koja je teško proučavati u drugim okolnostima", zaključio je kanadski znanstvenik. (Hina)