Potvrdili znanstvenici

MEGATSUNAMI S VALOVIMA OD 250 METARA PRIJETI ZEMLJI? Nije nemoguće, već se dogodilo!

Znanstvenici su otkrili kako se prije 73.000 godina na otoku Cape Verde na zapadnoafričkoj obali urušio vulkan, što je izazvalo megatsunami s valovima čija je visina prelazila 250 metara.

Tsunami se na zapadnoafričkoj obali dogodio nakon urušavanja vulkana te je progutao otok udaljen 48 kilometara. To podiže pitanja oko toga bi li takva situacija danas bila prijetnja za ljude koji žive na otocima na kojima postoje vulkani, piše CBS News.

Pročitajte i ovo Hrvoje Krešić U Dnevniku Nove TV Ne propustite posljednje i najrelevantnije predizborno istraživanje Istraživanje na otoku Gough Odmor od buke San vam je raditi na nenaseljenom otoku? Možete za 30.000 eura, ali samo ako volite ove životinje

U usporedbi s ovim davnim događajem je jedan nedavni - valovi najvećeg tsunamija u moderno doba koji se dogodio 2004. u Indijskom oceanu, bili su visoki 30 metara, a megatsunamija prije 73.000 godina 250 metra.

Najveći tsunami dogodio se prije 73.000 godina na području koje okružuje vulkan Fogo , jedan od najvećih i najaktivnijih otočnih vulkana. Danas se pruža 2,829 metara iznad razine mora i erumpira svakih 20 godina.

BJEŽALI GLAVOM BEZ OBZIRA Iznenada se probudio najveći japanski aktivni vulkan

'Ovako velika urušavanja vulkana se ne događaju veoma često. Ali moramo ih uzeti u obzir kada razmišljamo o potencijalnim velikim nesrećama', rekao je Ricardo Ramalho, koji je istraživao ovu pojavu na postdoktoratu na Sveučlištu Kolumbija.

Ramalho i njegovi kolege otkrili su dokaze davnog megatsunamija na otoku Santiago, oko 55 kilometara udaljenog od vulkana Fago. Danas na tom otoku živi oko 250.000 ljudi.

Istraživači su pronašli neobične gromade nekoliko kilometara od obale, a pojedine su velike kao dostavni kamioni. Jedino realno objašnjenje kojeg su se mogli dosjetiti znanstvenici oko toga kako su gromade ondje dospjele jest: Gigantski val mora da ih je otkinuo s obale i nanio na tlo.

Kako bi datirali taj događaj, Ramalho i geokemičarka Gisela Winckler mjerili su izotope elementa helija koji se nalaze u golemom kamenu. Takvi izotopi se mijenjaju ovisno o tome koliko dugo kamen leži na otvorenom izložen kozmičkim zrakama.

Analize su pokazale da je kamen na tom tlu oko 73.000 godina, upravo onoliko prije koliko se dogodilo veliko urušavanje vulkana.

Stručnjak za tsunami Bill McGuire, umirovljeni profesor na Sveučilištu u Londonu, koji nije bio uključen u istraživanje, rekao je da studija daje robustan dokaz o formiranju megatsunamija i potvrđuje da kada se urušavaju vulkani, to se događa veoma brzo. 'Naša tvrdnja je da se urušavanje može dogoditi veoma brzo i katastrofalno te se uslijed toga može dogoditi veliki tsunami', kaže Ramalho.

Iako pojedini znanstvenici sumnjaju je li vulkan te veličine zaista mogao urušiti, nova studija je dokaz koji podupire zabrinutosti oko prijetnji koje predstavljaju vulkani.

Ramalho kaže da se studija ne bi trebala uzeti u obzir kao veliko upozorenje da je neizbježno urušavanje vulkana. 'Ne znači da se svako urušavanje događa s katastrofalnim posljedicama. Ali, možda i nije toliko rijetko kao što mislimo', zaključuje Ramalho.