Kao kip

Najspektakularniji fosil dinosaura: Jedini na svijetu potpuno očuvan u izvornom stanju

Najbolje očuvani dinosaur na svijetu bio je dug skoro 6 metara i težio je malo više od tone, što ga je unatoč njegovoj masi i kamuflažnom izgledu za vrijeme rane krede činilo pristojnim obrokom mnogo većih dinosaura.

Analiza fosiliziranog dinosaura uvedenog pod nazivom Borealopelta markmitchelli, najbolje očuvanog dinosaura ikada pronađenog, pokazala je kako je ovaj stvor imao crveno-smeđe ljuske koje su mu omogućile solidnu kamuflažu i unatoč svojoj povećoj masi svejedno je bio česta meta dinosaura mesoždera.

Pročitajte i ovo Slika nije dostupna Tvrde paleontolozi Senzacionalno otkriće: SVI dinosauri su imali perje?! Slika nije dostupna Prije 80 milijuna godina Pronađeni embrij dokazao - dinosauri su rađali!

Rezultati analize objavljeni su u magazinu Current Biology, a navode kako je Borealopelta vrsta nodosaura, koji spadaju u ankilosaure, arhetip oklopljenog dinosaura. Hodali su Zemljom tijekom razdoblja krede, prije oko 110 milijuna godina.

Njegova detaljna "mumija" pronađena je slučajno u ožujku 2011. godine. Stijenu u kojoj se nalazio fosil pronašao je Shawn Funk u rudniku u Kanadi. Muzej paleontologije Royal Tyrrell u Alberti netom zatim je obaviješten te je na mjesto pronalaska poslana skupina paleontologa da pogledaju o čemu se radi. Palentolozi su uskoro shvatili da stijene sadrže fosil oklopljenog dinosaura.

"Pronalazak ostataka oklopljenog dinosaura bilo je ogromno iznenađenje. Činjenica da je tako dobro očuvan bilo je još veće iznenađenje", izjavio je dr. Donald Henderson, kustos dinosaura u muzeju Royal Tyrrell u Alberti.

"Ovaj nodosaur uistinu je izvanredan jer je potpuno prekriven očuvanim kožnim ljuskama, osim toga očuvan je u trodimenzionalnom izdanju, zadržavajući izvorni oblik životinje", navodi jedan od paleontologa iz Muzeja.

Uzorak je dugačak oko 5,5 metara i teži 1134 kg, što nije mnogo manje od procijenjene borbene težine od 1360 kilograma, prenosi Sci News.

Istraživači smatraju da je Borealopelta možda odnijela nabujala rijeka daleko do mora, gdje je na kraju potonuo. Tijekom milijuna godina na dnu oceana minerali su obuhvatili područje oklopa i kože te tako sačuvali izvorni oblik dinosaura.

"Rezultat je da životinja danas izgleda gotovo isto kao što je izgledala za vrijeme života prije 110 milijuna godina", navode znanstvenici.

"Primjerak sada predstavlja najbolje očuvanog oklopljenog dinosaura koji je ikada pronađen i jednog od najboljih primjeraka dinosaura na svijetu."

Istraživači su otkrili da je koža Borealopelta imala prve primjere obične kamuflaže u kojem je donja strana životinjske kože svjetlija od leđne. Ovo upućuje na to da se nodosaur suočavao s predatorima tog vremena, dinosaurima mesožderima.

"Kredsko razdoblje bilo je stvarno zastrašujuće vrijeme za život. Veliki teropodski dinosauri s izvrsnim vidom činili su život stresnim za mnoge dinosaure, velike i male", dodao je.

Tim nastavlja s analizom Borealopelta te će istražiti i njegove crijevne sadržaje kako bi otkrili što je posljednji put jeo, a još će se raditi i na detaljnijem pregledu njegova oklopa.