Kada se 1900 putnika iz Sydneyja zaputilo na krstarenje oko svijeta, nisu imali pojma da će 10 od 14 dana na moru provesti bez ikakvog zabavnog iskustva: bez tuluma na palubi, filmova pod zvijezdama, noćnih izlazaka ili odlaska u klubove. Na cijelom brodu, kada padne noć, svi su zastori navučeni i sve rolete spuštene.


Nervozne glasine širile su se među putnicima: "Očekujemo li invaziju vampira? Možda snimamo novu epizodu neke jezive serije?" Uskoro su se počele širiti sumnje o prisutnosti terorista.

Kapetan Gennaro Arma obratio se putnicima i ispričao zbog neugodnosti. Prijetnja je, rekao je, stvarna i putnici moraju biti spremni za napad gusara.

Tijekom krstarenja oko svijeta, 10 su dana putovali kroz područje u kojem postoji velik rizik od napada gusara – u Indijskom oceanu, Arapskom moru, Adenskom zaljevu i Sueskom kanalu.

Adenski zaljev (Foto: Google Maps)

Ovaj problem sve je češći, iako rijetko puni naslovnice svjetskih medija. Gusari su najprisutniji na obali Somalije, jedne od najsiromašnijih i najnasilnijih država u kojoj nema ni vlade ni infrastrukture.

Pirati, naoružani i opremljeni ljestvama kojima se penju na brodove, putuju u malim brodovima koji im omogućuju da se sakriju iza većih brodova. Kada osvoje brod, teret i posadu odvezu u somalijske vode gdje ih drže do plaćanja otkupnine. To čekanje često traje 4 do 6 mjeseci, a jedan brod zadržan je 12 mjeseci, stoji u članku australske stranice news.com.au.

U najgorem slučaju, gusare gurnite s broda

Situacija je bila ozbiljna, zbog čega se zabrana izlaženja noću nije činila toliko strašnom. Kapetan je rekao da će putnici, uz obvezu da kada padne noć navuku zastore, morati proći kroz vježbe koje će ih pripremiti za eventualni napad gusara.

Putnicima s vanjskim kabinama rečeno je da, u slučaju da dođe do napada, zaključaju svoja vanjska i unutarnja vrata te da se sklone u hodnik, gdje će ih štititi dvoja metalna vrata. Svim putnicima rečeno je da sjednu na pod i da se prime za šipke u slučaju da dođe do potrebe za bijegom od gusara.

Francuska policija presijeca somalijske gusare (Foto: AFP)

Nekim putnicima dodijeljena je titula brodskih službenika čija je jedina obaveza, u slučaju stvarne prijetnje, bila prebrojati putnike.

Kapetan je rekao da će vjerojatno moći pobjeći, ali je na brodu svejedno bilo osiguranje koje je radilo 24 sata na dan, sedam dana u tjednu. Putnicima je rečeno da, ako sve ostalo propadne, gusare pokušaju srušiti i baciti s broda.

Svaki brod izgledao je sumnjivo

Iako je putovanje završeno bez prisutnosti gusara, sama prijetnja znatno je promijenila atmosferu na brodu. Tijekom desetodnevne opasnosti, brodom je vladala neobična uzbuđenost. Jednom kada su postali svijesti potencijalne prijetnje, putnici su sa sumnjom gledali na svako vozilo.

Ribarski brod više nije izgledao toliko nevino. Više nije bio mala točka na horizontu. Putnici su se konstanto pitali što takav brod radi toliko daleko od obale i nalazi li se išta iza njega.

Sumnjičavi putnici izluđivali su posadu: Mnogo je poziva upućeno kako bi ih se upozorilo na sumnjičave brodove. Kapetan je morao zamoliti putnike da prestanu zvati i da brigu prepuste osiguranju.