458034
458034
458034
458034
458034

TESTIRANJE KOJE JE AMERIKANCIMA UTJERALO STRAH U KOSTI Kinezi sad imaju "najdužu ruku" u zraku

  • , 23.11.2016., 09:24
  • Autor:
  • komentara

Kinezi u posljednje vrijeme razvojem vlastite vojne tehnologije zadaju sve više glavobolja Amerikancima. U studenom su uspješno testirali ogromnu hipersoničnu raketu tipa zrak-zrak i uništili dron na iznimno velikoj udaljenosti.

 
 
 
 
Kineski J-16 s novom raketom vrlo velikog dometa na nosaču (Foto: popsci.com/Weibo)
Kineski J-16 s novom raketom vrlo velikog dometa na nosaču (Foto: popsci.com/Weibo)

Nova kineska raketa, koja je snimljena na zrakoplovu tipa J-16, dužine je, kako se pretpostavlja, preko 5,5 metara i promjera 33 centimetra. Ima četiri krilca na repu i vjeruje se da pripada kategoriji takozvanih raketa zrak-zrak vrlo velikog dometa (VLRAAM - very long range air-to-air missile), s dometom koji uvelike premašuje 300 kilometara. Američki stručnjaci vjeruju da je toj raketi krajnji domet između 400 i 500 kilometara.

Toliko ekstreman domet navedene rakete u praksi znači da ona nadmašuje domet bilo koje zrak-zrak rakete američke ili NATO-proizvodnje trenutno u uporabi. Povrh toga, kineska VLRAAM raketa ima vrlo snažan raketni motor, koji je može pogurati i do brzine šest puta veće od brzine zvuka, odnosno 6 maha. To znači da ta raketa sebi povećava takozvanu zonu bez bjega (no escape zone - NEZ), odnosno područje u kojem meta ne može pobjeći raketi, čak ako je riječ i o supersoničnim, stealth lovcima, poput F-22 ili F-35.

Kineska VLRAAM raketa ima još zanimljivih značajki, a jedna od njih svakako je i njezin velik AESA radar, odnosno aktivni elektronički radar, koji se koristi u terminalnoj fazi leta, kako bi se "zakačio" na metu, prenosi Popsci.com. AESA radar poprilično je velik, oko 300 do 400 posto veći od većine dalekometnih zrak-zrak raketa, a njegova digitalna prilagodljivost čini ga visoko efikasnim protiv udaljenih stealth ciljeva u zraku te otpornim na elektroničke protumjere, poput ometanja ili trikova (lažnog prikazivanja mete).

Kineski J-16 s novom raketom vrlo velikog dometa na nosaču (Foto: popsci.com/Weibo)

Osim toga, kineski VLRAAM ima i infracrveni/elektro-optički tragač kao pričuvni senzor. Ta raketa koristi i bočne potisnike ugrađene u repni dio kako bi poboljšala svoju upravljivost tijekom terminalne faze leta, ponajviše protiv agilnih meta, poput neprijateljskih lovaca.

Zanimljivim karakteristikama tu nije kraj, jer jedna istraživačka studija troje inženjera s Pekinškog instituta za kontrolu i elektroničku tehnologiju, sugerira da kineski VLRAAM može i lebdjeti tijekom središnjeg dijela svojeg leta i to na visini od čak 30 kilometara. Osim što si na taj način povećava krajnji domet, let na tako ekstremnoj visini onemogućuje gotovo svu protuzračnu obranu s tla, a i većinu protuzračne obrane iz zraka, odnosno s drugih zrakoplova. Isto tako, visoki plafon leta znači i to da najnovija kineska raketa ulazi u terminalnu fazu prednosti visokog kuta napada protiv neprijateljskih zrakoplova, smanjujući na taj način reakciju neprijateljskih pilota i vrijeme u kojem mogu poduzeti manevre izbjegavanja.

Način djelovanja kineske VLRAAM rakete (Foto: popsci.com)

U konačnici, pretpostavlja se i da ta raketa ima još jednu veliku značajku - takozvani datalinking ili podatkovno povezivanje. Primjerice, kineski stealth lovac J-20, koji ne može nositi tu raketu, jer mu ne stane u spremište unutar trupa, može iskoristiti svoju slabu vidljivost na radaru da se približi ključnim zračnim metama poput AEW&C zrakoplova (ključnih za prikupljanje podataka na nebeskoj bojišnici i pružanje logističke potpore poput punjenja gorivom). Prije nego prekine kontakt s tim zrakoplovima, J-20 može poslati signal lovcu J-16, udaljenom 400 kilometara od potencijalne mete i na taj način omogućiti lansiranje VLRAAM rakete prema točno određenom zrakoplovu, osiguravajući njegovo uništenje.

Američke zračne operacije uvelike su ovisne o zračnoj podršci u obliku zračnih tankera, predanih zrakoplova za elektroničku borbu u zraku te AEW&C zrakoplova. Primjerice, bez zračnih tankera, relativno mali radijus djelovanja američkog stealth zrakoplova 5. generacije F-35, postao bi još izraženiji u operacijama koje zahtijevaju velik dolet i veću neovisnost zrakoplova u tom smislu. Takve bi operacije u teoriji bile zamislive iznad Južnog kineskog mora ili Tajvanskog tjesnaca. Slično tome, bez AEW&C zrakoplova, srkoviti F-22 Raptor bio bi kudikamo manje skrovit, jer bi morao više koristiti vlastiti radar, a to znači i povećan rizik da ga neprijatelj otkrije.

U svakom slučaju, dovoljno da podigne obrvu američkim vojnim stručnjacima i stratezima.

Komentari

Na stranicama portala DNEVNIK.hr omogućeno je čitateljima da iznose svoje komentare i stavove o objavljenim informacijama. Komentari i stavovi čitatelja ne odražavaju stajalište ili mišljenje portala DNEVNIK.hr, novinara ili nakladnika informacija u odnosu na koje se iznose. Za posljedice objavljenih komentara i stavova odgovaraju isključivo čitatelji te se čitatelji upozoravaju da na portalu DNEVNIK.hr nije dopušteno objavljivati nedopuštene sadržaje poput neistinitih, uvredljivih, klevetničkih ili na drugačiji način nezakonitih sadržaja. Navedena zabrana obuhvaća i zabranu kršenja tuđih prava intelektualnog vlasništva i korištenje tuđih osobnih podataka. Na stranicama portala DNEVNIK.hr nije dopušteno poticati, pogodovati poticanju i širiti mržnju ili diskriminaciju po bilo kojoj osnovi (na osnovi rase, etničke pripadnosti, boje kože, spola, jezika, vjere, političkog ili drugog uvjerenja, nacionalnog ili socijalnog podrijetla, imovnog stanja, obrazovanja, društvenog položaja, bračnog ili obiteljskog statusa, dobi, zdravstvenog stanja, invaliditeta, genetskog nasljeđa, rodnog identiteta, izražavanja ili spolne orijentacije) te antisemitizam i ksenofobiju, ideje fašističkih, nacionalističkih, komunističkih i drugih totalitarnih režima. Redakcija portala DNEVNIK.hr ima pravo odmah po saznanju za nedopušteno djelovanje ili podatak ukloniti sporni sadržaj ili mu onemogućiti pristup, a za sve posljedice odgovara osoba koja je obavljala nedopuštenu djelatnost ili postavila sporni sadržaj na stranicu.



DNEVNIK.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice DNEVNIK.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice DNEVNIK.hr kliknite na gumb "Slažem se". Slažem se