Malo drugačiji zvuk

NOVO OTKRIĆE Čovjeka budi cvrkutanje, dinosauri nisu bili te sreće

Tiranosauri i ostali dinosauri budili su se uz poj ptica baš kao i mi, iako je taj zvuk više nalikovao gakanju nego cvrkutanju, pokazuje izvanredno otkriće jednog fosila.

Na Antarktici je otkriveno najstarije fosilizirano pjevalo (sirinks), ptičji organ na kraju dušnika koji im omogućuje ispuštanje zvukova, što dokazuje da su ptice letjele nebom prije 68 milijuna godina, tijekom posljednje faze doba dinosaura.

Pročitajte i ovo Ilustracija Masovni sudari Jezivi prizori na ulicama: Gotovo tisuću ptica pronađeno nepomično na podu, padale su s neba - "To je vaša najgora noćna mora" Slika nije dostupna Slučajno otkriće Ruski znanstvenici pronašli na desetke jaja dinosaura?

Dosad je najstariji poznati primjerak pjevala bio star 2,5 milijuna godina.

Novootkriveni fosil pripada vrsti Vegavis iaai, ptici nalik današnjoj guski, rekla je Julia Clarke, profesorica na teksaškom sveučilištu i glavna autorica studije objavljene u časopisu Nature.

Struktura pjevala upućuje na "sposobnost proizvodnje zvuka nalik gakanju ili pištanju", rekla je Clarke.

Vegavis iaai ionako je slavna među paleontolozima jer je jedina prava ptica za koju se zna da je živjela u mezozoiku. Možda je bilo i drugih, ali to tek treba otkriti.

Ta epoha okončala je kataklizmičkim praskom, vjerojatno udarom asteroida koji je zbrisao tri četvrtine flore i faune na Zemlji.

Pjevalo s Antarktike pokazuje "da su ptice mogle dozivati jedna drugu dinosaurima iznad glava", kaže Clarke.

Znanstvenici su uspjeli kostruirati trodimenzionalni model pjevala nakon što su ga skenirali mikroračunalnom tomografijom, radiološkom tehnikom visoke rezolucije, i zatim ga usporedili s pjevalima modernih ptica.

Zaključak je bio: ako izgleda kao pačji ili guščji, onda sigurno kvače ili gače. (Hina)