Obavijesti Video Pretražite Navigacija
Ovo će se pamtiti

Deset stvari koje su obilježile američke predsjedničke izbore

Slika nije dostupna
Slika nije dostupna
Obama je pobijedio, Romney izgubio, a mi smo izdvojili deset stvari po kojima će se pamtiti jedan od najiščekivanijih političkih događaja godine.

1. Potrošeni novac

Pročitajte i ovo Slika nije dostupna Nakon poraza Posljednji Romneyjev gaf: Pokrenuo 'predsjedničku' web stranicu Slika nije dostupna Vratio se u Washington Obami i dalje stižu čestitke, ali i nova očekivanja

Prema posljednjim službenim podacima i Barack Obama i Mitt Romney su potrošili po oko milijardu dolara na predizborne spotove, skupove i kojekakve promotivne materijale. Pridoda li se tome iznos koji su potrošile razne organizacije bez formalnih veza s dvojicom kandidata (tzv. Super PAC-ovi), ukupan iznos skače za još oko pola milijarde dolara. Konačne će brojke uskoro objaviti Savezna izborna komisija (FEC), ali mnogi analitičari već sada tvrde da je ovo bila najskuplja predsjednička kampanja u američkoj povijesti.

>> Obami i dalje stižu čestitke, ali i nova očekivanja

2. Debate

Vjerojatno najiščekivaniji trenutak duge i skupe kampanje bile su televizijske predsjedničke debate. Premda je Mitt Romney do tada slovio kao čovjek koji ima nemalih problema s javnim nastupima, u prvom od triju sučeljavanja uspio je pomesti Obamu, koji je imao iznenađujuće mlak nastup. Premda je u sljedeća dva navrata Obama bio znatno življi i agresivniji, dobar dojam iz prve debate pomogao je Romneyju u anketama koje su dotad favorizirale Obamu te je razlika između njih dvojice do samog izbornog dana bila iznimno mala.

3. Ankete

Gotovo da nije bilo predizborne ankete koja u posljednjim tjednima uoči izbora nije pokazivala neizvjestan rezultat. Razlika između dvojice kandidata redovito je bila unutar statističke pogreške, a često se govorilo kako će izbori biti najneizvjesniji ikada. I uistinu, kada se pogledaju rezultati u ključnim saveznim državama, poput Floride (Obama 50 posto, Romney 49,2 posto) ili Ohija (Obama 50,1 posto, Romney 48,2 posto), čini se da su anketari svoj posao obavili sasvim korektno. Druga je strana medalje što je u SAD-u na snazi elektorski izborni sustav pa je i s malom razlikom u pojedinim državama Obama u konačnici uspio sakupiti daleko veći broj elektora od Romneyja.

4. Romneyjeva izjava o 47 posto Amerikanaca

'47 posto ljudi glasat će za predsjednika (Obamu) bez obzira na sve. Znači, 47 posto ljudi je za njega. To su ljudi koji ovise o državi, uvjereni su da su žrtve, smatraju da se država za njih mora pobrinuti, smatraju da imaju pravo na zdravstveno osiguranje, hranu, mjesto za stanovanje i što god im još padne na pamet. (...) Ja nemam namjeru obraćati pozornost na te ljude. Nikada ih ne bih uspio uvjeriti da se za svoje živote moraju pobrinuti sami.'


Romney je ovo izrekao na jednoj donatorskoj večeri koju je netko kriomice snimao. Filmić je svjetlo dana ugledao sredinom rujna, a i prije nego je potvrđena njegova autentičnost, izazvao je zgražanje diljem SAD-a. Čak se dobar dio vodećih republikanaca ogradio od svega, no sam Romney je povukao pomalo neobjašnjiv potez izjavivši da možda nije najspretnije upotrijebio riječi, ali da u principu ostaje pri svemu što je rekao. Rasprava o ovome trajala je nekoliko tjedana, nanijevši dodatnu mrlju na Romneyjev imidž bešćutnog milijunaša. Ipak, u naletu popularnosti nakon prve debate, republikanski je kandidat priznao da je pogriješio te je putem Fox Newsa uputio ispriku.

5. Superoluja Sandy

U američkoj se politici često spominje izraz 'listopadsko iznenađenje', kojim se označava neki neplanirani događaj u posljednjem mjesecu predsjedničke kampanje koji ima snagu potpuno promijeniti izborni rezultat. Baš kad se činilo da će ova kampanja proći bez takvog događaja, dogodila se superoluja Sandy. Nakon ubilačkog pohoda po Karibima, uragan Sandy nastavio je put prema sjeveru, a nakon spajanja s hladnom frontom krajem listopada se pretvorio u rijetko viđenu superoluju koja se obrušila na istočnu obalu SAD-a. Snažan vjetar, poplave i požari uništili su domove mnogih, poglavito u New Yorku i New Jerseyju. Devastirani su čitavi kvartovi, poginulo je stotinjak ljudi, a milijuni su građana danima bili bez struje.

Predsjednička je kampanja na nekoliko dana prekinuta. Dok je Mitt Romney mogao tek čekati da se situacija smiri, kandidat Obama se vratio u ulogu predsjednika Obame te je za svoje vodstvo u koordiniranju čitavom situacijom dobio pohvale sa svih strana, uključujući i republikansku. Dapače, jedna od najčešće prikazivanih scena u medijima tih dana bio je prisan i prijateljski Obamin razgovor s republikanskim guvernerom New Jerseyja Chrisom Christiejem, koji je u 'normalnim' vremenima jedan od njegovih najžešćih kritičara.

6. Negativna kampanja

Na televizijskim postajama diljem država u kojima se vodila neizvjesna utrka, predizborni su spotovi od lipnja do kraja listopada emitirani više od milijun puta, što je povećanje od gotovo 40 posto u odnosu na isto razdoblje prije četiri godine. Za razliku od Hrvatske, gdje kandidati u spotovima ne smiju direktno ocrnjivati protivnike, u SAD-u takvih ograničenja nema pa ne iznenađuje da je velika većina spotova bila usmjerena na slabosti drugog kandidata. Jedan od najefektnijih bio je iz Obaminog tabora u kojemu zaposlenik jedne Romneyjeve tvrtke opisuje kako je 'sagradio vlastiti lijes'. Konkretno, naređeno mu je da s ekipom sagradi pozornicu s koje su nekoliko dana kasnije direktori sve radnike obavijestili da su dobili otkaze.


S obzirom da Romney nije uspio pobijediti, njegova negativna kampanja očito nije upalila, no to ne znači da nije bilo zanimljivih kreativnih pokušaja poput spota s porukom da Obama ima podršku Huga Chaveza.

7. Gafovi

Nijedna predsjednička kampanja ne prođe bez gafova pa je i u ovoj bilo niz takvih bizarnih trenutaka za pamćenje. Na pitanje novinarke o svojedobnoj kritici Obame, Romney joj je ponudio uistinu maštovit odgovor: 'Ne znam što sam točno rekao, ali što god da sam rekao, stojim iza svake svoje riječi. A sada idem pogledati što sam tada rekao.'

Pitali su Romneyja i prati li NASCAR utrke, a odgovor je bio sljedeći: 'Pa ne baš kao najzagriženiji fanovi, ali imam par prijatelja koji su vlasnici natjecateljskih timova.'

Premda mu je jedna od glavnih poruka u kampanji bila da će stvoriti 12 milijuna radnih mjesta, 'proslavio' se i izjavom kako obožava davati otkaze.

Obama se, s druge strane, dosta pazio gafova te je možda najpoznatiji onaj kada ga je kamera snimila kako tadašnjem ruskom predsjedniku Dmitriju Medvedevu obećava 'više fleksibilnosti' po brojnim pitanjima nakon što bude izabran u drugi mandat.

Mnogi su mu na nos nabijali i sljedeću izjavu: 'Ako ste uspješni, niste taj uspjeh postigli sami', čime je aludirao na državu koja u mnogim poljima daje poticaje ili gradi infrastrukturu.

Ipak, za pregršt nezaboravnih trenutaka pobrinuo se potpredsjednik Joe Biden, koji zbog svog doprinosa zaslužuje posebnu točku.

8. Joe Biden

Iskusni političar koji je u stanju zapaliti biračko tijelo na američkoj ljevici kod mnogih je zaradio titulu heroja srednje klase. No, on je istovremeno i svojevrsna gaf-mašina koju je teško kontrolirati.

Srećom po Obamu, nijedan ga Bidenov gaf nije koštao značajnije podrške među biračima. Možda najozbiljnije iskakanje iz tračnica dogodilo se početkom svibnja kada je u televizijskom intervjuu potpuno neočekivano dao nedvosmislenu podršku gay brakovima. Obamu je doveo u prilično neugodnu poziciju te ga praktički natjerao da u sljedećih nekoliko dana i sam da podršku istospolnim brakovima, premda to javno nije planirao učiniti sve do jeseni. Osim po ovome gafu, Biden je imao čitav niz manjih epizoda koje neki popularno nazivaju 'bajdenizmima'. U barem nekoliko navrata na izbornim skupovima nije znao reći ime savezne države u kojoj se trenutno nalazi, a jedan od najčešće spominjanih bisera je izjava o američkoj politici prema Iranu u koju je ubacio i detalj da Obama po tom pitanju 'ima veliku batinu'.

9. Izborna noć

Predviđala se velika neizvjesnost i moguće ponavljanje kaotične situacije iz 2000. godine kada se tjednima nakon izbora nije znalo tko je zapravo pobijedio. No, na kraju ta neizvjesnost nije potrajala dulje od pola sata nakon zatvaranja zadnjih birališta na zapadnoj obali SAD-a. U tom su razdoblju svi američki mediji, na temelju pristiglih rezultata i izlaznih anketa, jasnim pobjednikom proglasili Obamu. Istina, opet je 'zapelo' u Floridi u kojoj se dio glasova još uvijek prebrojava pa pobjednik ondje nije jasan, no tamošnji rezultat ne može utjecati na konačni ishod utrke.

10. I predsjednici plaču

Dva dana nakon pobjede, Obamin je stožer objavio snimku emotivnog predsjednika kako zahvaljuje svim sudionicima kampanje na angažmanu. Obamu su u jednom trenutku emocije obuzele u potpunosti te je čak pustio i suzu ili dvije.
 

DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook  

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene