Obavijesti Video Pretražite Navigacija
Tri vrste koncesija

Grubišić: Koncesioniranje nije investiranje

Slika nije dostupna
Slika nije dostupna
Novi zakon o koncesijama omogućit će učinkovitiji i transparentniji sustav koncesija te intenzivirati ulazak privatnog kapitala i jačanje gospodarskih aktivnosti, izjavio je danas zamjenik ministra financija Boris Lalovac.

Lalovac je, predstavljajući u Hrvatskom saboru prijedlog navedenog zakona u prvom čitanju, istaknuo kako zakon definira tri vrste koncesija, sukladno pravnoj stečevini EU. To su koncesije za gospodarsko korištenje općeg ili drugog dobra kao ugovorom uređen pravni odnos čiji je predmet korištenje općeg ili drugog dobra od interesa za državu.

Pročitajte i ovo Armin Hodžić Jedan novi predstavnik Sastali su se predstavnici manjina: "Jedinstveni smo, prioritet nam je boljitak svih građana" Zastupnici koji nisu ušli u Sabor Sabor pa pa Njih više nećemo gledati u Saboru: Bili su među najglasnijima, ali sada će rasprave gledati samo na TV-u

>> 59 posto građana protiv koncesije za autoceste!

Zakon predviđa i koncesiju za javne usluge koja se od ugovora o javnim uslugama razlikuje samo u tome da se naknada za pružene usluge sastoji samo od prava na iskorištavanje tih usluga ili od tog prava zajedno s plaćanjem od strane davatelja koncesije.

>> Ekskluzivno: Slamka spasa ili samo još jedna rasprodaja?

Zakon je na današnjoj sjednici, koja je još uvijek u tijeku, dobio  potporu saborskih klubova u prvom čitanju, no oni oporbeni isticali su potrebu da se autoceste u koncesiju mogu dati samo temeljem posebnog zakona, odnosno odlukom Hrvatskog sabora.

Ivan Šuker (HDZ) smatra da bi se autoceste trebale tretirati na poseban način, odnosno da bi se o davanju autocesta u koncesiju trebao izraditi poseban zakon ili raspisati referendum. Najavio je da će HDZ prihvatiti novi zakon o koncesijama prihvate li se ti njihovi prijedlozi.

Šuker navodi kako je veliki upitnik i kočnica u procesu privatizacije nerješavanje pitanja koncesije na pomorskom dobru i na turističkom zemljištu. 'To pitanje moramo riješiti, a koncesija je najpogodniji oblik, no o tome se u zakonu uopće ne govori niti se predlaže rješenje', kazao je Šuker.

>> HDZ prozvao Čačića: Ima samo partnere za prodaju, a ne za izgradnju

'Hrvatska se treba ugledati na arapske zemlje'

Šuker smatra da bi se Hrvatska trebala ugledati na arapske zemlje koje imaju vrlo detaljne koncesijske ugovore za naftna polja umjesto da se pod krinkom poštivanja pravila EU pravila za koncesije pojednostavljuju.

Damir Kajin (IDS) rekao je kako treba postaviti pitanje donosi li se novi zakon zbog davanja u koncesiju autocesta. 'Dalo bi se razmišljati da li uopće dati autoceste u koncesiju ili ne', kazao je Kajin, koji smatra da se o tome treba donijeti poseban zakon.

'Ono što je izgrađeno u smislu vodovodne, elektro ili cestovne infrastrukture ne bi trebalo davati u koncesiju', rekao je.

Replicirajući Kajinu, Martina Dalić (HDZ) izrazila je zadovoljstvo što IDS iz vladajuće koalicije, kako je rekla, podupire HDZ-ov prijedlog donošenja posebnog zakona odluči li Sabor dati autoceste u koncesiju.

Luka Denona (SDP) istaknuo je kako na stav HDZ-a da se davanje autocesta u koncesiju treba regulirati posebnim zakonom gleda kao na njihovu potporu koncesioniranju autocesta.

'Koncesije se daju u različitim područjima i djelatnostima, a vjerojatno su i autoceste javne ceste, pa mi se čini da inzistiranje na posebnom zakonu znači da možemo ići u koncesioniranje autocesta', poručio je Denona.

>> HDZ će tražiti referendum o koncesijama za autoceste

Naglasio je, međutim, kako nema potrebe za donošenje posebnog zakona, jer ovaj predloženi, rekao je, na najkvalitetniji način regulira upravo to područje.

'Lopovska nesposobna država loš je gospodar'

Hrvatski laburist Nikola Vuljanić ocijenio je da su dosad uz davanje koncesija bili vezani 'ekscesi i skandali' jer koncesionari ili nisu plaćali koncesiju ili su iskorištavali i više nego što su dobili što se najviše tiče iskorištavanja mineralnih sirovina.

'Sve to', dodao je, 'moglo se riješiti provođenjem dosadašnjeg zakona umjesto da se donosi novi'.

Upozorio je da su se koncesije nerijetko davale privatnim tvrtkama za male novce, poput primjerice iznajmljivanja parkirnih mjesta u Karlovcu.

'Mi, Hrvatski laburisti, sigurni smo da se koncesije ne bi trebale davati ako posao može raditi država ili lokalna samouprava', kazao je Vuljanić i dodao kako je lopovska, nesposobna država loš gospodar, a ona koja zna što hoće je dobar gospodar.

Smatra da ono što je profitabilno ne bi trebalo davati u koncesije, kao ni šume ni vode, osim kad je riječ o distribuciji vode.

Sličnog je mišljenja i kad su u pitanju Hrvatske autoceste. 'Ako smo svojim novcem sagradili ceste, a ne znamo s njima upravljati rješenje nije koncesija nego drugačije upravljanje', kazao je i ocijenio da su najavljene koncesije 'kukavičluk vlasti' koja nije u stanju povući rezove 'pa se odriče čitave stvari u HAC-u i Hrvatskim cestama'.

'Koncesioniranje nije investiranje'

U ime kluba HNS-a Saboru se obratio zastupnik Petar Baranović koji je ustvrdio kako Hrvatska ne zna upravljati ničime što je koncesionirano, te se upitao što je alternativa davanju koncesija za autoceste. Na to mu je pitanje odgovorio branko Vukšić rekavši kako je 'alternativa koncesioniranju autocesta poštena i sposobna Vlada i uprava autocsta'. 'Ako damo ceste u koncesiju njima neće upravljati vanzemaljci nego sposobni menadžeri koji će znati unovčiti ono što mi ne znamo', dodao je Vukšić.

HDSSB-ov Boro Grubišić odgovorio je na Baranovićevo izlaganje rekavši mu kako je svojom sintagmom 'ili koncesija ili prodaja' samo 'potvrdio nesposobnost ove vlade da racionalno i dobro upravlja javnim dobrima'. 'Ako vi kažete da je investiranje najvažnije, a s time se slažem, zar mislite da je koncesija upravo to? Ja koncesiju ne smatram investicijom,a većina građana misli da je to rasprodaja', rekao je Grubišić.

Silvano Hrelja (HSU) u ime svoje stranke rekao je kako Zakon ima njihovu potporu, te da je kao krovni Zakon dobra ideja, no da kao takav ne može obuhvatiti sve pojedinosti jer svaka situacija ima svoje specifičnosti, no kako je na dobrom putu.

Za pojedinačnu raspravu javio se Branko Vukšić koji je ustvrdio kako će ovaj zakon proizvesti brojne posljedice dodavši kako se gleda na profit, a ne na dobrobit građana. 'Mnogi spominju kako je država loš gospodar. Ona je loš gospodar kada je vlada loša i kada na ključne pozicije postavlja loše ljude', rekao je Vukšić.

SDP-ov Peđa Grbin ovaj Zakon smatra  dobrim i kvalitetnim, te kao odličnu stvar ističe financijski nadzor nad koncesijama kako bi se uvijek znalo podmiruju li se sve obveze. Naglasio je kako štiti interse lokalne samouprave i interese građana.

HDZ-ov Josip Borić kao loš primjer koncesioniranja naveo je Riječke tržnica čiji je slučaj čak i na sudu završio. 'Koncesije su velik dio posla lokalne i regionalne samouprave. Imamo gomilanje duga iz godine u godinu i to ovaj zakon ne rješava, nemoguće je ispratiti svaki od tih ugovora o koncesijama', ustvrdio je Borić.

DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook  

 

Povezane teme

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene