Obavijesti Video Pretražite Navigacija
VRUĆI METAL

Volan naš svagdašnji – kako je nastao i izumire li omiljeni dio automobila?

Slika nije dostupna
Slika nije dostupna
Uz motor i ovjes jedna od najvažnijih komponenti za vožnju je upravljač. Pogledajmo kako je od poluge nastao današnji upravljački mehanizam

Upravljač je dio automobila bez kojega vožnja ne bi bila moguća. Prvi automobil ili bolje rečeno kola s pomoćnim motorom koja su imala upravljački sustav zvala su se Quadricycle. Na njima je Henry Ford osmislio polugu koju je povezao na prednje kotače i preko koje ih je zakretao lijevo ili desno. Postupno se s razvijanjem vozila promijenio i upravljački mehanizam.

Pročitajte i ovo Slika nije dostupna Probudili se usred noći Našli ih u jarku: Desetogodišnjak htio autom provozati 18-mjesečnu sestricu Slika nije dostupna Policija u čudu FOTO Vozio bez volana, s praznim gumama i nadrogiran

Umjesto poluge prvo se pojavio drveni obruč s metalnim prečkama, a poslije i upravljači kakve poznajemo i danas. Nije se mijenjalo samo kolo upravljača već i cijeli mehanizam. Početkom pedesetih godina nije se previše brinulo o sigurnosti, pa su svi automobili imali stup upravljača iz jednog dijela koji bi prilikom sudara završio u vozaču.

Deset godina poslije s Opel Rekordom dolazi i prvi deformabilni stup koji se u slučaju sudara deformira i time apsorbira energiju, smanjujući tako moguće nezgode vozača. Vrlo slični sustavi koriste se i danas.

Početkom osamdesetih ubrzano kreće razvoj zračnih jastuka koji ujedno počinju diktirati oblike središnjeg djela upravljača. U slučaju naglog usporenja vozila (brzine veće od 18 km/h) koje je posljedica sudara aktivira se plin koji u 30 ms napuhuje zračni jastuk te tako sprječava udarac glave i gornjeg tijela vozača u kolo upravljača. Nakon aktivacije zračni jastuk se odmah ispuhuje da ne bi smetao prilikom izlaženja ili spašavanja vozača iz vozila.

Postupno se s razvojem zračnih jastuka mijenjao i središnji dio upravljača koji je polako smanjivan. Danas volani osim za upravljanje smjerom vožnje služe i za upravljanje mnogim elektroničkim sustavima vozila. Tako je moguće preko upravljača namještati HiFi uređaj, uključivati i regulirati tempomat, pregledavati multifunkcionalni displej, namještati parametre rada motora, ovjesa itd.

Kako će izgledati upravljači u budućnosti najbolje će pokazati vrijeme, možda će obruč u potpunosti nestati te će ga zamijeniti joystick ili što slično.

 

 

 

 

Povezane teme

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene